TÉMÁK
|
VIZSGASZINT
|
Középszint
|
Emelt szint
|
2.1.1. Életművek
|
Petőfi Sándor, Arany János, Ady Endre, Babits Mihály,
Kosztolányi Dezső, József Attila.
Az életút, az életmű jelentős tényei.
Kronológiai és topográfiai tájékozottság, a szerzők
jellegzetes regionális, kulturális kötődései, a pályakép főbb jellemzői,
néhány
kortárs megnevezése.
A főbb művek
szövegismereten alapuló értelmezése, kapcsolatok
a művek között (pl. témák, műfajok,
kifejezésmód, jellemző motívumok), a művek elhelyezése az életműben, az adott korszakban.
Memoriterek szöveghű és kifejező előadása.
Művekről szóló olvasatok, vélemények értelmezése
|
A pályaszakaszokat jellemző főbb témák,
kérdésfeltevések.
A pályaképre ható irányzatok és szellemi kötődések, világirodalmi párhuzamok.
Kötetek, ciklusok, témák, motívumok Művek hatása,
fogadtatása - egy-két példa
alapján.
A szerző utóélete, helye és hatása az irodalmi-kulturális hagyományban.
Kritikák, különböző interpretációk
|
2.1.2. Portrék
|
Balassi Bálint, Csokonai Vitéz Mihály, Berzsenyi
Dániel, Kölcsey Ferenc, Vörösmarty
Mihály, Mikszáth Kálmán,
Móricz Zsigmond, Szabó Lőrinc, Radnóti Miklós, Weöres Sándor, Ottlik Géza,
Márai Sándor, Pilinszky János.
Az életmű néhány jellemzője keretében 2-3 lírai és/vagy értelemszerűen egy vagy
néhány epikai, drámai alkotás
bemutatása, értelmezése pl. a
korstílus, a téma, a műfaj, a
kompozíció, a jellemző motívumok, jelentésrétegek, világlátás alapján.
Memoriterek - legalább három szerzőtől teljes szövegek, összefüggő részletek.
|
Legalább 3-4 lírai és/vagy 1-2 epikai alkotás szövegismereten
alapuló több szempontú
értelmezése.
Tájékozottság a korszakban, a kortársak között (pl. Berzsenyi és Kazinczy,
Berzsenyi
és Kölcsey; Jókai és kora), az irodalmi hagyományban (pl. az antik hagyomány Berzsenyi, Kosztolányi, Radnóti
költészetében).
Műfaji, kifejezésmódbeli, tematikai sajátosságok a korszak szellemi
irányzataival,
a korstílussal való összefüggésben is.
A művekben
felvetett kérdések néhány etikai,
esztétikai, filozófiai vonatkozása.
|
2.1.3.
Látásmódok
|
Zrínyi Miklós, Jókai Mór, Krúdy Gyula, Karinthy Frigyes, Kassák Lajos, Illyés
Gyula, Németh László, Örkény István,
Nagy László, Nemes Nagy Ágnes,
Szilágyi Domokos.
Választandó legalább három szerző a felsoroltak közül. (A lista bővíthető
legfeljebb két, a fentiekhez hasonló
jelentőségű szerzővel.)
A világlátás
és a kifejezésmód
sajátosságainak bemutatása egy-két mű lényegre törő
értelmezésével
|
Választandó legalább 4 szerző a felsoroltak közül.
A választott szerző 2-3 lírai és/vagy 1-2 epikai, illetve drámai művének értelmezése
a
korszak szellemi irányzataival való összefüggésben is.
A művekben felvetett kérdések néhány etikai, esztétikai, filozófiai vonatkozása.
A művek fogadtatása,
hatása, utóélete az irodalmi-kulturális
hagyományban - egy-egy
példa (pl. Krúdy Gyula és Huszárik Zoltán Szindbád filmje)
|
2.1.4. A kortárs
irodalomból
|
Legalább egy szerző 2-3 lírai és/vagy 1-2 epikai
művének értelmezése az 1980-tól
napjainkig tartó időszakból.
Tájékozódás a
kortárs irodalmi nyilvánosságban (pl.
antológiák, irodalmi ismeretterjesztés, könyvhét).
Nyomtatott
szöveg, digitális közlés
|
Egy költő néhány versének; egy-egy drámaíró, illetve prózaíró 1-2 művének értelmezése.
|
2.1.5.
Világirodalom
|
Az európai irodalom alapvető hagyományai: az antikvitás és a Biblia (pl. műfajok,
témák,
motívumok, hőstípusok).
A romantika, a századfordulós modernség (a szimbolizmustól az avantgárdig)
jellemzőinek
és egy-két kiemelkedő képviselőjének bemutatása.
|
Középkor, reneszánsz, barokk,
felvilágosodás, romantika, a 19. század második fele, avantgárd és a 20. század első
fele, a 20. század második fele és kortárs
világirodalom jellemzőinek ismerete és korszakonként
legalább két-két mű bemutatása.
Művek értelmezése
- pl. műfaji sajátosságok, a téma, a
kompozíció összefüggései, a lehetséges
és szükséges stíluskorszakbeli,
stílustörténeti vonatkozások - a korszak szellemi irányzataival, a korstílussal való
összefüggésben is
|
2.1.6. Színház- és
drámatörténe
|
Színház és dráma különböző korszakokban.
Az alábbi
műveknek, a szerzők/korszakok 1-
1 művének értelmezése az adott korszak színházi/irodalmi hagyományainak
összefüggésében: Szophoklész, Shakespeare, Moliére, Katona
József: Bánk bán, Madách
Imre: Az ember tragédiáj
|
Színház és dráma (pl. színpadi megjelenítések
összehasonlítása).
Egy-egy dráma elemzése a következő szerzőktől/műfajokból:
Ibsen, Csehov, epikus
dráma, abszurd dráma
|
2.1.7. Az
irodalom
határterületei
|
Az irodalom kulturális határterületei - népköltészet, műköltészet, alkalmi
költészet.
Az irodalom
filmen, televízióban, dalszövegben, a
virtuális valóságban: az adaptáció, a
műfajcsere jelenségei (pl. irodalom
filmen, rádióban, televízióban,
digitális közlésben).
Az olvasmányok iránti tömegszükséglet és a
művészi színvonal/minőség összefüggései.
A szórakoztató
irodalom vonzereje, hatáskeltő eszközei (pl. sematizált hőstípusok,
élethelyzetek, értékvilág, kalandosság, csattanó,
szójáték).
Egy-két
tipikus műfaj (pl. útirajz, detektívregény,
kalandregény, képregény, tudományos
fantasztikus irodalom, humoros
és erotikus irodalom, dalszöveg, sanzon, vicc, reklámvers) jellemzőinek bemutatása.
Mítosz, mese
és kultusz. Film- és könyvsikerek,
divatjelenségek korunk kultúrájában
(pl. A Gyűrűk Ura, Bridget Jones naplója).
|
Könyvnyomtatás, sajtó, irodalom (pl. a folytatásos regény jelentősége és példái).
Egy-egy jellemző nézet az irodalomolvasás szellemi, lelki motivációiról (pl. az olvasásterápia).
„Magas” (elit) művészet és a tömegkultúra viszonyának problémája egy korszakban.
|
|