Nyitólap » Fájlok » magyar » tanácsok érettségizőknek |
2012-09-15, 2:03 PM | |
Célszerű problémmegoldásként értelmezni a feladatot, azaz figyelj rá, hogy mi a megadott probléma,
kérdés; milyen szempontokat és adatokat adnak meg a megoldáshoz. 1.
a feladat értelmezése 2.
anyaggyűjtés (ötletelés) – kulcsszavak,
gondolattérkép 3.
az anyag elrendezése, vázlatkészítés (1)
bevezetés- a téma, probléma általános felvetése (2)
tárgyalás: tételmondatok (állítás) – bizonyítás
– következtetés (3)
összegzés, általános kitekintés 4.
kivitelezés, 5.
önellenőrzés Terjedelme 3-8 oldal, a rendelkezésre álló idő 3 óra. A SZÖVEGALKOTÁSI FELADAT ÉRTÉKELÉSÉNEK ELVEI Feladattípusok: I.
Érvelő
fogalmazás II.
Egy
mű adott szempontú elemzése A művészi kifejezőeszközök, nyelvi eszközök elemzésében a szempontok kiválasztásakor az adott
feladatkijelölést kövesd! verselemzés: http://matt.ucoz.hu/publ/muelemzesi_segedanyagok/lira/verselemzes/9-1-0-65 novellaelemzés http://matt.ucoz.hu/publ/muelemzesi_segedanyagok/proza/novellaelemzes_szempontok/8-1-0-2 III.
Egy
mű értelmezése, értékelése Az értelmezésnél ügyelj
a következő szempontokra is: -
háttérismeretek felidézése (műfaji sajátosságok,
alkotó pályaszakasza, kor- és eszmetörténeti ismeretek), a mű ihlető
körülményei, -
a cím szerepe a mű értelmezésében, -
a mű üzenete, -
az alkotó célja, -
szerkezeti felépítés, -
szimbolikus jelentések: pl. van-e metaforikus jelentése a tér és idő
változásainak, archetípusok, toposzok, motívumok Versértelmezés ·
Mit tudsz a mű helyéről a líratörténeti
hagyományban? ·
Mi a mű témája, milyen más hasonló témájú
műveket ismersz, miben tér el ezektől a tárgyalt mű? ·
Mi a vers műfaja? ·
Milyen a mű hangulata? Milyen a külső formája
(íráskép, verselés, rím)? Hogyan viszonyulnak a mondatok a verssorokhoz? ·
Fontos lehet megjelölni az esetleges allúziókat,
hatáskeltő eszközöket, motívumokat. ·
Hogyan tagolható a szerkezete? ·
A befejezésben vonj le következtetéseket az
elemzésből, utalj vissza a címben megadott kérdésekre! pl. http://www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/erettsegi_2010/oktober/e_magyir_10okt_fl.pdf Egy mű értelmezése Értelmezze Babits Mihály Mint a kutya silány házában…
kezdetű versét a megjelenített költőszerep, illetve a szövegben érvényesülő hangnemek
szempontjából! Babits Mihály: Mint a kutya silány házában… költőszerep: - a kutya mint a lírai énre vonatkozó szókép a
költőszerepet értelmezi - a hasonlat a
próféta szerepre utal, akárcsak más
ismert Babits-versekben (pl. Jónás könyve, Ádáz kutyám) hangnemek, nyelvi eszközök: - e szerepértelmezés sajátossága, hogy irónia és pátosz
vegyül benne egymással - a vers szövege ezt a kettősséget a kutya két közkeletű
minősítéséhez kapcsolódva építi ki: kivert kutya – hűséges, mint a kutya („kiverten és sárral
dobáltan / mégis híven és bátran) - a verset indító
hasonlat a második versszakban már a
hangot értelmezi, azaz a költői megszólalást minősíti - a továbbiakban az irónia leginkább a kiejtett hang
értékelése, míg a pátosz a megszólalás erőfeszítésének megjelenítése révén van jelen - a költői megszólalást olykor nyílt gúny minősíti (pl.
bamba) - a lírai nyelv
esetlenségét, félresikerült dekoratív törekvéseit is hasonló
stílusértékű szavak értelmezik (divatok maradéka; cafrang, sallang;
ügyetlenebbek; dadogás) - a retorikai
szerkesztés terén az irónia és a pátosz kettőssége az ismétléses szerkezetek kétféle alkalmazásában mutatkozik meg - az ismétlés szándékolt monotóniája felkelti a nyelvi
esetlenség, körülményesség képzetét - ezt olykor az akusztikus monotónia is támogatja
(„ügyetlenebbek, félszegebbek és feszesebbek / – mint kinőtt ruhában – merevebbek”;
„fázva, fulva, fakulva” - ugyanakkor az ismétlésen alapuló szerkesztés –
különösen az igehalmozások esetében – a megállíthatatlan mozgás lendületét is
érzékelteti (4. versszak 5–10. sor) - a verszárlat a beszéd esetlenségét az előhírnök bibliai motívumának
emelkedettségével ellensúlyozza Novellaértelmezés Vonj le következtetéseket a novella jelentésrétegeire
nézve! pl. Petelei
István novellája a szereplőkben
lezajló lelki történéseket jeleníti meg. Értelmezze a kibontakozó lélektani folyamatokat, valamint mutassa be
azokat az eljárásokat, amelyek a feszültség fokozását szolgálják! http://www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/erettsegi_2008/k_magyir_08maj_fl.pdf 1. feladatértelmezés Milyen szempontokra kell figyelni? -
a kibontakozó lélektani folyamatok -
a feszültség fokozását szolgáló eljárások 2. anyaggyűjtés pl. kulcsszavas
lista (ötletelés) - téma - A
novella elsősorban a vénlány Kati lelki folyamatait jeleníti meg. - alaphelyzet - Kati az élete során átélt megaláztatásait
azzal igyekszik kompenzálni, hogy Pepit magához fogadva a
kenyéradó gazda szerepében kiéli a győztes pozíciójának örömeit. - szerkezet: (1)Pepi fokozódó megaláztatásai (2) fordulat: Kati ismét alulmarad, hiszen környezete a
megalázott „vendéghez” a szeretet és a részvét gesztusaival fordul, míg tőle
kifejezetten idegenkedik. Ezzel megismétlődik a múltbeli fájó esemény: megint Pepi vált a
szeretet tárgyává, akárcsak fiatalságuk idején (3) csattanó: a testi és lelki szenvedés által meggyötört
Katát az „élhetetlen” Pepi ápolja. - cím értelmezése:
A címbeli könyörülő asszony szintagma
jelöltje ezzel megváltozik. A novella nagy
részében Kati alakította ezt a szerepet, melyet valójában Pepi kínzására
használt fel. A zárlatban azonban Pepi valóban könyörületesnek
mutatkozik: megérti egykori barátnőjének szenvedését, és részvétet érez iránta -
elbeszéléstechnika – feszültségkeltés eszközei: - Az elbeszélés elsősorban a sajátos
párbeszédtechnika révén teremt feszültséget. Kizárólag Kati beszél, Papi
hallgat. – elhallgatások Ez egyrészt érzékelteti a hierarchikus viszonyokat,
másrészt kíváncsiságot ébreszt az olvasóban: miként éli meg Pepi a megaláztatás eseményeit?
A benne lezajló lelki történések a novella zárlatáig rejtve maradnak. - Kati beszédében folytonosan feszültség mutatkozik a szó szerinti jelentés és az üzenet között: a részvét retorikája mögött mindig láthatóvá
válik a megalázás szándéka. - Kati megszólalásait a fokozás alakzata szervezi:
rejtett utalásai egyre sértőbbé válnak. (A rosszindulatú megjegyzések szegénységét, öregségét,
származását, nagyzolását, élhetetlenségét, szemérmetlenségét, meddőségét, majd
erkölcstelenségét vetik szemére Pepinek, végül Kati gyilkossági szándékkal is
gyanúsítja.) - Cselekvéseiben hasonlóan a fokozás elve érvényesül:
először bolti munkára kényszeríti Pepit, majd vizet hozat vele, akár egy szolgálóval, végül
elhasznált ruháiba öltözteti, hogy elcsúfítsa barátnőjét, akit egykor éppen szépsége miatt
választott az a férfi, akibe maga is szerelmes volt. - Fontos szerepet tölt be a sejtetés, az előreutalás és a
késleltetés összjátéka is: Kati már első megszólalásai egyikében szóba hozza Pepi házasságát, de
csupán a novella zárlatában derül fény rá, hogy éppen ez az esemény a legfőbb oka Kati
egész életén át tartó szenvedésének. - szimbolikus jelentések: - van-e
metaforikus jelentése a tér és idő változásainak? archetípusok - tél toposzok- utcavég, sár, virág, csavargó motívumok – szomszédok | |
Kategória: tanácsok érettségizőknek | Hozzáadta: tanár | |
Megtekintések száma: 7162 | Feltöltések: 0 |