Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
11. Csokonai portré
2011-12-02, 0:30 AM | |
11. Csokonai Vitéz Mihály /1773-18o5/ - J.Pannonius és Balassi után ismét szinkronban a világirodalommal, az új magyar költészet nyitánya- még egy nyelvújítás előtti nyelv állt csak rendelkezésére - A felvilágosodás korának eszméit és stílusirányzatait magas színvonalon összegezte, stílusszintézist teremtett: manierizmus (virtuozitás, paradoxonok), rokokó (könnyed, játékos, kecses, zeneiség), klasszicizmus (tanító, érvelő ódák), rousseau-i szentimentalizmus (elégiák), népiesség - 5o évvel Petőfi és Madách előtt – független értelmiségiként akart megélni, nem lehet még – kívülálló a feudális társadalomban - őstehetség (poeta natus) és tudós költő (poeta ductus) – kora egyik legműveltebb embere pályakép - Debrecen - református kollégium -Angliát, Hollandiát, Svájcot megjárt tanárok, könyvtár – Földi János barátsága /verstan, botanika, mikroszkóp, csillagászat/ - ő ismertette meg Kazinczyval - Rousseau a példaképe – a zene szeretete - 19 évesen versei – Magyar Hírmondó, Kármán J.: Uránia – Cs. tudatában volt tehetségének - 1795. kicsapatás – tragikus élet – tervei, érzelmi élete kudarca - 1796. Pozsony – Diétai Magyar Múzsa – egyszemélyes hetilapja (11 szám - 1797. Komárom – Vajda Júlia - 1799-18oo. helyettes tanár Csurgón- Dorottya előadatása – vígeposz, az egyetlen életében megjelent műve - 18oo-tól nem mozdult ki Debrecenből, Művei: A békaegérharc eposzparódia Színművei: A méla Tempefôi (1793), Özvegy Karnyóné s két Szeleburdiak (1799) Műfordításkötete:Kleist: A tavasz (megj. 1802),, Mozart: Varázsfuvola (Boszorkánysíp címmel) 1. népiessége – népdalgyűjtéssel is foglalkozott, Kazinczytól Herder kötetet kap – a felvilágosodás fedezi fel a népköltészetet, természetesség, köznapi nyelvhasználat Szegény Zsuzsi a táborozáskor - első népieshelyzetdalunk, a besorozott vőlegényt sirató parasztlány helyzetéből szól Jövendölés az első oskoláról Somogyban (1799) – gondolati költemény – a nép művelődésének fontossága, Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz – bordal 2. rokokó (rocaille = kagyló; apró, bájos, stilizált díszítőelemeket tartalmazó alkotás; stílusirány , 18. század) A rokokó verseket könnyedség, zeneiség, ötletek, miniatűr forma, csengő rímek jellemzik. Tartózkodó kérelem - téma: könnyed, játékos udvarlás – sejteti a megszólított válaszait, oldódását 1. a lírai én vágyakozása 2. a megszólított szépségének magasztalása 3. felszólítás - zeneiség: tiszta rímek, összekapcsolódik az ütemhangsúlyos /kétütemű nyolcasok és hetesek/ és az időmértékes verselés - bimetrikus vagy szimultán verselés /Cs. korában újdonságnak számít / - játékosság, az élet szeretete és élvezete A rokokó finom erotikájához, örömkultuszához jól illik Anekreón életérzése – Anakreoni dalok (a 21 verset kinyomtatták 1803-ban, de csak halála után jelent meg) Az anakreoni sor ritmusképlete: E–|E–|E–|E (= negyedfeles jambusi) Pl. A boldogság 3. Csokonai klasszicista gondolati ódái Jellegzetes verstípusa a a leíró (pictura) és elmélkedő (sentencia) részekből álló elmélkedő, gondolati óda Az estve(két változat: 1789, 1794) I. rész - az este leírása – rokokó természeti idill, érzékletes, hangulatteremtő tájleírás kecsesen kidolgozott képek, pl. az antikvitás óta ismert napszekér metafora ( a mitológia napistenének tűzszekere) törékeny hintóvá alakul át, fény- és színhatások, hanghatások, illatok - apró képek sorozata – cseppecskék, rózsák, madárkák - szomorú lelkiállapot „vidám melancholia”: enyhülést talál a természetben - a világ megjelenése a gondolataiban elégikus hangulatúvá teszi II. rész a felvilágosodás eszméinek újrafogalmazása - általános, társadalmi szint - retorikus (fogalmi, szónoki érvelés) beszédmód, rousseau-i gondolatmenet –a természetes egyenlőséget megszüntető magántulajdon megjelenése, szabadság elvesztése, társadalmi visszásságok: háború, zsarnokság, kapzsiság, a jónak született ember bűnbe hajszolása - az éj – a természet harmóniájával szembenálló diszharmonikus társadalom, a megromlott világ metaforájává válik III. rész - szentimentális motívumok. arany holdvilág, , megnyugvás – ember és természet egysége Verselése: hangsúlyos (felező tizenkettes) Konstancinápoly, 1794 I. a nagyváros látványa (pictura) - fiktív dialógushelyzet – megszólítások - a Múzsát a városba invitálja - evilági boldogság igénye - a város a mohamedán egyház jelképe II. ® felvilágosult valláskritika (sentencia) – a babona és a vakbuzgóság metaforikus azonosítása két éjszakai állattal /denevér, bagoly/ - klasszicista stílusjegy az éjszaka és nappal szimbolikus szembeállítása - elveszett boldog régmúlt, - sodró lendületű vádak – a keresztény vallás kulcsszavait használja /Mindenhatóság, Szentség, templom, böjt/ - kihasználja az együgyűeket - anyagi haszon, "kizár egy nemzetet" - társadalmi elnyomás eszköze, megfélemlítés - voltaire-i antiklerikalizmus, fanatizmus bírálata „vak homályban élő jelen”, a klasszicizmus emberiségben gondolkodó, optimista jövőképe, – himnikus, hangnem Óhaja: „Természet! emeld fel örök törvényedet” Derűlátása: „E kézzel fogható setétség eltunik” - visszafogottabb, elégikus hangnemű verszárlat – elegico-ódája A Magánossághoz (1798 – Kisasszond) - a Lilla-szerelem vége, állásnélküliség. a Somogy megyei alispán birtokán töltött év- a kisasszondi őspark ihlette - beszédhelyzet - a Magánosságot allegorikusan megjeleníti /istenasszony/, megszólítja, - a magasztalt állapot megszemélyesítése alkalmat ad annak leíró bemutatására - hangnemére a klasszicista érvelés és a szentimentális személyesség kettőssége jellemző - szerkezete klassszicista :két hívás, invokáció keretezi 1.vsz. a magány legfontosabb tartalma: alkalmat jelent egy álomvilágba való felemelkedésre, a magány álomvilága jelent otthont a költészet számára 2-3.vsz..- tájleírás – az érintetlen természet idilli leírása, csak a bölcsek és poéták pillanthatják meg a gyógyító erővel rendelkező kecses nimfákat 4-7.vsz. – általánosító elmélkedés - a magány értékét nem ismerő zajos nagyvilág, – a magány érzékeny lelkekre gyakorolt jótékony hatása, - ua. elégikus hangnem, kitaszítottság, gyötrelem és megszentelt létmód kettőssége – a magány negatív - a magány áldásai – az emberi lélek a végtelennel kerül érintkezésbe, felismeri önmaga határtalan mélységeit, a semmiből világokat teremt - romantikus költő öntudat! 8-11. vsz. személyes, vallomásos rész - a általánosításból ismét az istenasszonyhoz, illetve önmaga felé fordul /E/1.- sóvárog a magányosság után – csak ritkán válik átélhetővé a magánynak az az oldala, amely a lélek kiteljesedését hozza - az istenasszony távollétekor a magány másik oldalát éli át, a kényszerűen elszenvedett magányt - 9.vsz.-tól a halál motívuma –a zárlatban halálvágyat fogalmaz meg, az elmúlás a létprobléma megoldása - forma: 11 vagy 8 szótagszámú sorok /ötös és négyes jambus/, kevert rímelés - kert-motívum = lélek filozófiai versek – felvilágosodás eszméi /Voltaire, Rousseau/, klasszicista - Konstancinápoly /erkölcs, ésszerű világ a távoli jövőben/ 4. elégiái szentimentalista elégiáinak fő témái a magány és a szerelmi csalódás. 1795. – kicsapatás, rossz híre miatt nem talál állást, - közvetlenül a komáromi élmények után (1797), barátoknál, pártfogóknál vendég, - rousseau-i érzékenység – magányélmény, természetfelfogás megváltozása – a rokokó stilizált természet helyett A tihanyi Ekhóhoz (1803) - Műfaj: A vers retorikai felépítése a megszemélyesített, allegorikus tihanyi Ekhóval az ódát ill. a himnuszt idézi. A hangnem azonban erőteljesebben határozza meg a műfajt - szerelmi elégia. - versforma - a reneszánsz költészetben népszerűvé vált, Balassi által is művelt ekhós vers - szerkezet 1-2. Önjellemzés, helyzetjelölés: a visszhang allegorikus megszólítása - vallomás, I.sz.1.sz. félpárbeszéd szomorú, elkeseredett élethelyzet, túlzó, szentimentális kifejezések ellentét - még jobban kiemeli 3-6. indoklás „szűkítő tendencia” érvényesül embertársak, barátok, Lilla 7- 1o. magatartás keresése A 7. versszak konkrét utalást tartalmaz Rousseau-ra, az ismétlés pedig a rousseau-i bölcselet két fontos fogalmát foglalja magába. Az elégikus hangvétel bölcseleti tartalmat takar, természet és civilizáció, ember és polgár megbomlott egységére mutat rá, s egyúttal ember és polgár egységére vágyik magány vállalása - érték, elmélyült gondolkodás zárlat - jövőhöz fellebbezés, rezignált, beletörődő, nem drámai - Szentimentális jellegzetességek: magány, „halovány hold”, rousseau-i természetimádat, az érzékeny lélek mély érzései, rideg társadalom Ritmus: trochaikus; egyedi strófa (10a 7b 10a 7b 8c 10c 7d 7d), ekhós vers A Reményhez (1803) - utolsó darabja a Lilla-ciklusnak, fájdalmas búcsú az elveszített boldogságtól (a Lilla-ciklust 18o3-ban rendezte sajtó alá, de csak halála után, 18o5-ben jelent meg) - Remény – allegorikus (megszemélyesített alak) - pontos képi, szóhasználatbeli és szerkezetbeli megfeleléseket a 2. és a 3. versszak között – friss rózsák – hervadt rózsák – csörgő patak – kiszáradt forrás – tavasz, boldogság – tél, boldogtalanság – Lilla szerelme – Lilla elvesztése - A 4. vsz.-ban a természeti képekkel a 3-ban bemutatott lélekállapotot variálja – trocheikus Műfaj: A rövid sorok, a fölfokozott zeneiség, a 2–3. versszakban a növény-ornamentika (=díszítés) használata a dal felé mutat. A vers retorikus felépítettsége, a megszemélyesített fogalom és érzés, az odafordulás, a keretes szerkezet az ódát idézi A vers értékszerkezete, eszmény és valóság szembeállítása, a hangvétel az elégiát idézi stílusszintézis: retorikus, zárt szerkezet, a harmonikus kompozíció a klasszicizmus jellemzője A megfogalmazott élményanyag, az általános szintre emelt világkép, a számkivetettség, megcsalattatás érzése a szentimentalizmusra jellemző. A 2–3. versszak természeti metaforikája egyszerre idézi a rokokó könnyedségét és a népiesség természetességét. -gazdag verszene, képi világ rokokó kecsessége - A szimultán verselés (trocheikus ill. ütemhangsúlyos) szintén a rokokó ill. népiesség összefonódását jelzi.
| |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 3201 | Feltöltések: 0 |