Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
2011-12-14, 2:23 AM | |
kora a XIX.sz. első negyedében Kazinczy Ferenc irodalmi vezető
szerepe /Széphalom/ 1815. Kölcsey F. és Szemere Pál: Felelet a Mondolatra
gúnyos röpiratával lezárul a nyelvújítási harc / 1821. Kisfaludy Károly megjelenteti az Aurora c.
évkönyvet / Berzsenyi, Katona, Kazinczy, Kölcsey, Vörösmarty/, a fiatal
nemzedék irodalmi vezérévé Kisfaludy válik, Pest lesz a szellemi központ 1812-1825 abszolutisztikus /országgyűlés nélküli/
kormányzás, 1822-23. megyei ellenállási mozgalom 1825. Széchenyi felajánlása egy Magyar Tudós Társaság
felállítására, MTA /183o/ 1832-36. az első reformországgyűlés Pozsonyban Kölcsey:
„Jelszavaink valának:haza és haladás”/érdekegyesítés,jobbágyfelszabadítás, a
magyar nyelv államnnyelvvé .../ 1837- Kossuth, Wesselényi Miklós perbefogása irodalomtörténeti jelentősége - Berzsenyi mellett kora legjelentősebb lírikusa - a tudományos igényű irodalomkritika megalapítója,
mestere - a szónoki beszéd műfajának Zrínyi és Pázmány Péter után
legjelentősebb művelője - még ellenfelei is tisztelték szigorú és következetes
erkölcsi tartása miatt, a Parainesisben megfogalmazott önzetlen hazafiság
eszményi képviselője, műveivel nemzeti tudatunk egyik legnagyobb hatású
formálója volt pályája - 179o. Sződemeter /ma Románia, Szilágyság, ahonnan Ady/ - 18o8. Csokonai hatására versel, majd Kazinczy szűkebb
környezetéhez tartozik, a klasszicizmus és a szentimentalizmus jellemzi műveit,
bekapcsolódik a nyelvújítási mozgalomba, barátsága Szemere Pállal, - 1814. Felelet a Mondolatra – válasz az ortológusok
támadására - 1817.a részlehajlás nélküli elvi kritika megteremtője,
bírálatai Csokonairól és Berzsenyiről Kölcsey fokozatosan újragondolja esztétikai elveit és
nyelvfelfogását: a romantika jellemzi további írásait – A klasszicizmus normatív nyelvszemlélete helyébe az
organikus nyelvfelfogás – A fordítás helyett az eredetiség fontosságát
hangsúlyozza. – Az antik minták követése helyett a nemzeti történelmet
és patriotizmust hirdeti. - 1818-23. élete válságos időszaka, nem mozdult ki
Szatmárcsekéről, szenvedett az elzártságtól, szakít Kazinczyval, a népdalok
tanulmányozása, 1821-től kezdődik csekei nagy költői korszaka. 1823. jan.22. Himnusz, febr. Vanitatum vanitas 1826. Szemerével az Élet és Literatúra megindítása- az
első esztétikai lap, esszé- és
tanulmányíró 183o. tagja lesz a MTA-nak - Az 1832–36-os országgyűlésen Szatmár megye
küldötte, a liberális ellenzék egyik
legbefolyásosabb szónoka – jobbágyfelszabadítás /önkéntes örökváltság/, magyar
nyelv ügye, élete igazi értelmét a reformkori politikai küzdelmekben találta
meg - 1835. Szatmár megye fölszólítja küldötteit, hogy az
örökváltság ellen szavazzanak. Tiltakozásul Kölcsey lemond. Kölcsey a ‘Búcsú az
országos rendektől’ című beszédében fogalmazza meg a reformkor programját:
"Jelszavaink valának haza és haladás.” 1837. az Athéneum elkezdi közölni a Parainesist, 1838. önkényuralom, Wesselényi védőbeszédét fogalmazza,
kimerültség, megfázás Lírája A húszas években ért nagy költővé. Költészetében többféle
hatás érvényesült: a felvilágosult klasszicizmus, szentimentalizmus és
romantika . Himnusz(1823.jan. 22.)Kívülről! - elhangzásakor nemzeti hovatartozásunkat, magyarságunkat
érezzük át (15o éve nemzeti ünnepeinken, szilveszterkor elénekeljük) - nyomtatásban 1829-ben, az Auróra folyóiratban, a
cenzúra miatt alcímmel, 1844. Erkel Ferenc megzenésítette történelmi háttér:
önkényuralom, nemesi ellenállási mozgalom kezdete műfaj: –himnusz, ima, Istenhez szóló könyörgés, az óda
egyik válfaja, nemzeti ének jelentésben is a 19. sz.-tól alcím:– a protestáns prédikátorköltők korára utal, egy
XVI. századi énekmondó panaszló hangja mögé rejtőzik, /a protestáns felfogás
szerint az isteni kegyelem nem kiérdemelhető, csak esdekelni lehet (ua. a
tragikus haza élmény, évszázadok óta azonos sorstudat) szerkezete: Az antikvitásig visszanyúló felépítése a himnusznak:
ABA’-szerkezet. "A”: odafordulás, megszólítás; a kérés könyörgés
tárgyának megnevezése, rövid érvelés. "B”: a kérés részletezése, a magyar
történelem bemutatása Isten és a magyarság viszonyának tükrében. "A” variációt
tartalmazva ismétli meg az első versszakot. 1. keret - nemzetsors felpanaszlása, fohász, felszólítás
áldáskérés, felszólító igealakok halmozása, ellentétek „bal sors” – „víg
esztendő” 2–3. vsz.: a múlt, mint értéktelített állapot; a
fölhozott történelmi események és alakok már a XVI. századtól kezdve
(protestáns prédikátor írók) alapvető toposzai a nemzet sorsával foglalkozó
verseknek (Bendegúz, Árpád, Mátyás; Kárpátok, Tisza, Duna, Alföld). A búza és a
szőlő (kenyér és bor) nem csupán a természeti gazdagság jele, hanem mint
metonímiák az úrvacsorára ill. az áldozásra, azaz az Istennel való harmonikus
viszonyra is utalnak. A múlt harmóniájának oka Isten kegyelme (felhozád,
általad nyert). 4. fordulópont - indulatszó + ellentétes kötőszó (hajh,
de) vezeti be az értékhiányos múlt bemutatását. nemzeti sorscsapások- „Hajh, de
bűneink miatt/ Gyúlt harag kebledben” - jeremiádok érvelése:a nemzet bűneiért
Isten iszonyú csapásokkal sújtotta a nemzetet /tatárdúlás, török rabság,
testvérháború/ 5-6. következmény - testvérharc, külső támadások ,
vereségek, egymás ellen fordulás, s végül a hazájában hontalanná váló magyarság
képe, a nagyszabású romantikus vízió ellenére is a protestáns prédikátor írók
okfejtését idézi.a kuruc költ. képi, hangulati elemei, nemzeti önbírálat, 7. értékszegény jelen, állókép – pusztulás, hiányzik az
áldozatkész hazafias cselekvés , a rom, a romantika kedvenc költői toposza, - Kölcsey történelem-szemlélete a herderi organikus
felfogással rokon, s a Himnusz kifejtő részében a születéstől (Bendegúz,
Árpád), a fényponton át (Mátyás), a pusztulásig (jelen, öregkor) tekinti át a
históriát. - A halál vízió a reformkor nemzeti sorsódáinak
legfontosabb jellemzője. retorikai eszköz, célja éppen a buzdítás, a
pesszimizmuson való felülemelkedés 8. zárás –bizonytalanság, - az előre kerülő ige még
hangsúlyosabbá teszi a könyörgést - emelkedett hangvétel, régies nyelv, romantikus képek - retorikai eszközök: anafora /előismétlés/, ellentétek,
romantikus hiperbolák /túlzások/ Verselés: - ütemhangsúlyos, a legősibb magyar dalritmusra épül, 7-6
szótagos ,keresztrímes /ababcdcd/ Vanitatum vanitas (1823. febr.-ápr.) - élményalap- válsághangulat - magány, közéleti
tehetetlenség - a nagy romantikus szembenézések egyike, bölcseleti
költemény - alapgondolat - bibliai szállóige – „hiúságok hiúsága” =
minden hiábavaló - azokat az eszméket teszi nevetségessé, amelyekben hitt - felsorolás, ellentétek halmozása, rövid kijelentő
mondatok, nominális stílus, irónia Szerkezete: 1. vsz.: A Szentírásra, a legfőbb tekintélyre hivatkozik,
és fogalmazza meg az élet törvényszerűségét, a hiábavalóságot. 2–8. vsz.: felsorolás: emberi erőfeszítések (hős, tudós,
művész), eszmények (szenvedély, hit, boldogság), ellentétek halmozása, rövid
kijelentő mondatok, nominális stílus, irónia 9-1o. önmegszólító vers /utolsó 2 vsz./leszámol az
illúziókkal, a költői szerepről alkotott elképzelésével. Általánosító
tételmondattal indul, s ebből vonja le a vállalható erkölcsi magatartásformát,
a hiábavalósággal számotvető rendületlen,
sztoikus magatartásra szólítja fel önmagát (sztoikus etika: Seneca, Marcus
Aurelius – apáthiával, szenvedélymentesen kell elviselni a világ történéseit,
az ember csak lélekben szabad) - pesszimizmus, drámaiság, de küzdés Epigrammák: Minden új eszmét hirdető korban kiemelt fontosságú az
epigramma műfaja Huszt, 1831 - epigramma, distichonok /a páratlan sorok hexameterek, a
párosak pentameterek - A kedvelt toposz, a rom itt nem a múlt nagyságára és a
jövő kilátástalanságára utaló jelkép, hanem a terméketlen múltbafordulás
kifejezője. - A vad romantikából kölcsönzött díszletek és jelmezek
között hangzik fel a reformkor jelszava: a tevékeny életre való felszólítás. Emléklapra (1833.) Zrínyi dala (1830) - Zrínyi életműve élővé a XIX. században válik. Kölcsey
egyrészt analógiát lát a XVII. és a XIX. század történelmi viszonyai között,
másrészt a reformkori romantika költőeszményét, melyben élet és költészet
egységét vallja, Zrínyi jelképezhette leginkább a magyar líra történetében. - a vándor és Zrínyi /Kölcsey/ kérdés-feleletére épül, - dialóg formában tárgyiasított belső monológról,
vívódásról beszélni. - A kérdések mindig anafórikusak (hol, hol...), s a múlt
dicsőségét idézik. Ezt a múltat a tevékeny és alkotó hazaszeretet, a hősiesség
és önfeláldozás jellemezte. Árpád, Kalüpszó /O. honvágya/, Szondi – gazdag
képzettársításokat kelt - A válaszok ennek negatív lenyomatai. Az utolsó válasz
megszakítja az anafórák sorát ("Vándor állj meg!”), s ezzel nyomatékosítja a
végső megállapítást, a herderi halál vízió legerőteljesebb költői kifejezését.-
reménytelenség, kemény ítélet - kérdések, ismétlődések- monotonitás – nincs mód
változtatni erős érzelmi tartalmú jelzős szerkezetek Zrínyi második éneke, 1838 - visszautalás a korábbi Zrínyi dalára - lírai dialógus: - belső monológ - 1.3. vsz. Zrínyi könyörgése /Himnusz hangvétele/ - a szenvedő haza képeit : „Mert kánya,
kígyó, féreg egyre támad”-a metaforák a mindenhonnan /fent, lent, belül/
leselkedő veszélyekre utalnak, 3. vsz. önvizsgálat – saját fiai a haza
ellenségei - 2.4.versszak- Sors - rideg és elutasító hangneme– a
gyáva, bűnös nemzedék nem érdemel könyörületet , nemzethalál „És más hon áll a
négy folyam partjára, /Más szózat és más keblű nép”, A négy folyam az akkori
haza szimbóluma: Duna, Tisza, Dráva, Száva - A zárókép a herderi halál vízió képi szintre fordítása. - romantikus nyelvezet – hatásos, erős érzelmi töltésű
metaforák, halmozások megszemélyesítések, láttató erejű szóösszetételek
/”vérkönny”, „végveszély”, - klasszicista vonás a vers világos szerkezeti
felépítése, a mondanivaló logikus elrendezése - komor látomás,
utolsó üzenete III. Értekező prózája I. Az 181o-es évek bírálatai; Csokonai Vitéz Mihály
munkáinak kritikai megítéltetések (1815), Berzsenyi Dániel versei (1817)
Kemény, szigorú bírálataiban a klasszicizmus normái szerint ítélt Kölcsey,
ragaszkodott a Kazinczy által kialakított „fentebb stíl” eszményéhez. Csokonai
népiességének jelentőségét még nem érezte, értetlenül állt szemben Berzsenyi
romantikus költői képgazdagságával, eredeti nyelvi megoldásaival. II. Az 182o-as évek nagy tanulmányai: Nemzeti hagyományok
(1826), Mohács (1826). Ezekben romantikus nemzetfelfogását fejti ki. Nemzeti hagyományok A reformkori magyar irodalom legfontosabb elméleti,
esztétikai alapvetése. - Herder /német esztéta/ nyomán fejti ki a romantikus
történetfilozófia nemzetfelfogását: a nemzet kollektív személyiség, éppúgy van
gyermek-, felnőtt- és öregkora /születés, virágzás, hanyatlás/, mint az embernek
/Herder nagy történetfilozófiai művében rólunk így írt : „A mások közé ékelt
kis számú magyaroknak századok múltán majd a nyelvét sem lehet fölfedezni.” –
Csokonai óta a herderi jóslat félelemmel töltötte el a kor gondolkodóit/ - a nemzeti hagyományok /a népek jellegzetességeit,
történeti önismeretét rögzítő művek/ a nemzetek felnőttkorában /hőskor/
alakulnak ki, mindenekelőtt az irodalom őrzi /, de a hőskor művei elvesztek:
„Attilától fogva Álmosig századokon keresztül semmit sem találunk, amivel
nemzeti érzésünket összeolvaszthatnók. ...Attilának asztalánál bárdok
éneklettek, Anonymus is említi a köznép énekeit...” – ahol ősi irodalmi hagyomány nincs, ott nemzeti poézis
nem születhet,/Õ Arany rekonstruálni akarta az elveszett magyar hőseposzt/ - Vissza kell nyúlni a gyökerekig. Kölcsey ezt a még
föllelhető ősit a kuruc dalokban és a köznépi énekekben vélte fölfedezni.
Kölcsey azonban a folklórt önmagában még nem tartotta esztétikai szempontból
értékesnek, a népköltészetet fel kell emelni a magas művészet szintjére. Ezzel
a művével elvi szinten tisztázta a népköltészet jelentőségét, és utat nyitott
az új ízlésirány, a népiesség előtt III. Az 1832-35-ö időszak országgyűlési beszédei,
Országgyűlési napló, Szót emelt a jobbágykérdés kapcsán, a magyar nyelv
érdekében, az országgyűlés Pestre való áthelyezése érdekében. Búcsú az országos rendektől: „Jelszavaink valának: haza
és haladás.” IV. Visszavonulása után született filozófiai végrendelete
a Parainesis Kölcsey Kálmánhoz (1837) felfogásának végakaratszerű összefoglalása: Műfaj: intelem. - gör. intő, bátorító, buzdító beszéd,
emelkedett életszemléletének, a reformkor morális célkitűzéseinek foglalata - az első magyar irodalmi mű ebben a műfajban: Szent
István király intelmei Imre herceghez Kölcsey éppúgy mint a reformkor többi felelős
gondolkodója mindent az én, haza, emberiség hármasságában vizsgál. Az ‘én’
kiteljesítése kötelező, de nem öncélú feladat. Célja a haza, s ezen keresztül
az emberiség szolgálata. A legfontosabb parancsok: – Szeresd az
Istenséget! – Szeresd az emberiséget! – Szeresd a hazát! – Törekedjél ismeretekre! – Meleg szeretettel függj a hon nyelvén! Kölcsey Kálmán egyike volt a márciusi ifjaknak, s
Komáromnál halt hősi halált. | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 5835 | Feltöltések: 0 |