Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
2011-12-18, 1:52 AM | |
Mikszáth Kálmán /1847-191o/ Művészetének helye a magyar próza történetében -
A Jókai-hagyomány folytatója (Mikszáth életrajzi
regénye: Jókai Mór élete és kora), azt teszi fő prózaszervező elvvé,
ami Jókainál másodlagos, az epizódelemeket, az életképet és legfőképpen az
anekdotát. Az az áthagyományozott formákat újszerűen alkalmazza. -
Eltávolodott mind a romantikus mind a realista prózapoétikától, ábrázolásmódtól pl. hiányzik
a XIX. sz.-i realista regények társadalmi és emberi teljessége, a zárt
kompozíció, a lélekrajz és jellemváltozás árnyaltsága és analízise, -
Ugyanakkor a modern vonásai: relativizáló idő- és történelemszemlélete, az epikus
hangnem szubjektivizálódása, a nézőpontok
kezelése (humor és keserűség), a
századforduló bizonytalanságát megjelenítő
relativizáló világképe . -
A XIX.
század utolsó harmadának Magyarországáról Mikszáth műveiből kapjuk a
legpontosabb képet. Sorra veszi a különböző társadalmi rétegeket, s
akarva-akaratlanul azt vizsgálja, melyik képes helytállni az országért. Az
összes réteg közül leginkább a dzsentri, a középnemesség foglalkoztatja -
A századforduló magyar epikusai közül a legtöbb
szerző pl. Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond
Mikszáth nyomdokain indult. Élete, pályája - 1847. Szklabonya - Felvidék /szlovák= tót, palóc,
magyar népköltészet/ - Mauks Ilona /szellemi partner, társ/ - 1873. Pestre- újságíró - nyomor, gyerekük halála, válás - 1878. Szegedi Napló-cikkeivel országos hírnévre , - 188o. Pesti Hírlap - 1881. Tót atyafiak és A jó palócok /1881/ - berobban az
első vonalba, nemzetközi elismerés, ismét elveszi feleségét, sikerek - MTA tagja, országgyűlési képviselő, Tisza Kálmán
kártyapartnere, 4o éves írói jubileumán országos ünnepség Művei o
1881 Tót atyafiak című elbeszéléskötete és A jó palócok (1882) o
1889. A beszélő köntös o
1894. Beszterce ostroma o
1895. Szent Péter esernyője o
1897. A gavallérok o
1898. Új Zrínyiász o
19oo. Különös házasság o
19o1. A szelistyei asszonyok o
19o6. Jókai Mór élete és kora o
19o8. A Noszty-fiú esete Tóth Marival o
A fekete város - Lőcse városa Az anekdota szerepe
Mikszáth műveiben Anekdota = rövid terjedelmű, az élőbeszédben kialakult
kisepikai műfaj, csattanós, humoros történet. -
Az eredendően élőbeszédben jelen lévő műfajt
Mikszáth az elbeszélés alapstruktúrájaként kezeli, több művében a teljes
kompozíció úgy épül föl, mint egy anekdota (korábban az anekdota használata csak a cselekmény színesítésére
korlátozódott), -
az anekdotikus (szubjektív) elbeszélő ki-kilép az elbeszélésből, váltogatja a
nézőpontokat, együtt érez a szereplővel, nem bírál, hanem jóindulató, szeretetteljes humorral, iróniával
felülemelkedik a problémákon -
A műfaj meghatározó eleme a történet és a
szubjektív előadásmód; kitérők, reflexiók, betétek dúsítják a téma kifejtését,
az epizódok laza egymásutánisága fontosabb a mű egységes koncepciójának
kialakításánál, az élőbeszéd fordulatainak alkalmazásával az előadásmód
színesebb, humorosabb. -
Az anekdotikus jellemzés lényege az, hogy
egy-egy szereplőt egy-egy rá jellemző csattanós történet
segítségével mutat be a szerző. 1881 Tót atyafiak
című elbeszéléskötete és A jó
palócok (1882) - a századforduló uralkodó műfaja a kisepika - Ny-on is - belülről ábrázolta a paraszti életet, ismerte a gondolkodásukat,
nyelvi realizmus - balladai hangvétel, sűrítés - lírai hangnem - természetfestés, metaforikus
nyelvhasználat, nézőpontok vegyítése - A parasztságot – különösen első két kötetében – abban a
történetfejlődési pillanatban ábrázolja, amikor az első világ természetes,
panteisztikus világába betör a második világ, a pénz hatalma, s erre a
kihívásra a hősök különböző módon válaszolnak. - A Tót atyafiak (1881) és A jó palócok (1882)
elbeszélései nem humoros és nem is anekdotikus írások, némelyikük babonás hangulata, kihagyásos előadásmódja
inkább a balladákéra emlékeztet. Ugyanakkor azonban ezek a történetek is gyakran az
élőbeszéd fordulatait, közbevetéseit utá- nozzák, és az adomázó előadásmódhoz hasonlatosan előtérbe
állítják az elbeszélő személyes megjegyzéseit, kommentárját. Szerkezetükre is
gyakran jellemző a csattanó. A jó palócok egyes szereplői novelláról novellára
visszatérnek, s így személyes ismerőseinkké válnak, akikről a következő írásból
szívesen tudunk meg többet, szívesen hallunk egy újabb falusi pletykát, egy jellemző történetet, egy-egy legendává emelkedő,
balladisztikusan előadott „parasztanekdotát” Új Zrínyiász -
politikai szatíra -
A 19. sz. végi Magyarországra, a modernitás erkölcsi-
technikai környezetébe csöppent véletlenül a szigetvári hős, Zrínyi -
két idősík – történelmi, jelen -
hősi erényeik a korban már nem elfogadottak -
anekdotikus figurák pl. Rózerék -
a történelemről való beszédmódok is tárgyalja –
újságcikkek, Jókai Utóélete Mikszáth újrafelfedezése az 1970-es évek elején induló
fiatal magyar prózaírók részéről történik meg. Az idejétmúltnak tartott
anekdotikusság, nyelvi és világképi intimitás rehabilitálta - kiegészülve
természetesen a modern próza vívmányaival - az anekdotát. Esterházy Péter
Termelési regény - kisssregény című művének a főszöveget értelmező jegyzeteiben
feltűnik Mikszáth alakja is, együtt sörözve az íróval. Temesi Ferenc Por című
szótárregénye a múlt és jelen Szegedének anekdotákban fölvázolt históriája.
Mészöly Miklós - másfajta írói és világképi attitűddel - filozofikus mélységűvé
tágítja az anekdota lehetőségeit. | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár | |
Megtekintések száma: 2696 | Feltöltések: 0 |