Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
2011-12-14, 8:05 PM | |
- a magyar romantikus költészet legnagyobb alakja – lírai alkat – gazdag képzeletvilág, romantikus képalkotás (szélsőségek, kozmikus képek, egyéni szóösszetételek, látomások, víziók, gazdag jelzőhasználat) , nyelvteremtő szerepe, - egyetemes bölcseleti kategóriákban gondolkodott,
elsőként a magyar költészetben emberről, nemzetről, világegyetemről ugyanazok a
kérdések foglalkoztatták, mint a nyugati romantikusokat - a reformkor eszméinek szószólója – a 30-as évektől
(1830. Kisfaludy Károly korai halála) vezető szerep Életének állomásai, irodalomszervező tevékenysége: 1800. Pusztanyék (Kápolnásnyék) – Székesfehérvár – Pest
(Perczel család) – Görbő joggyakorlat
(1823, a megyék ellenállási mozgalma) – Pest – 1843: Csajághy Laura – 1848: képviselõ
– Batthyány és Kossuth híve, végig kitart, bujdosás, 1850. Haynau kegyelme –1855. (temetése tüntetés az önkényuralom ellen) - a Tudományos gyűjtemény, Koszorú c. szépirodalmi
folyóiratának szerkesztője, ( az Akadémia lapja) - a megalakuló Magyar Tudományos Akadémia tagja: az első
magyar akadémiai helyesírási szótár írója Toldi Ferenccel, tájszótárt,
német-magyar zsebszótárt szerkeszt - az 1830-as években az irodalmi életben vezető szerepet
játszó romantikus költőtriász tagja (mellette még Bajza József és Toldi Ferenc) - 1836. a Kisfaludy Társaságot szervezik meg - 1837. indították el az Athéneum c. folyóiratot - a Pesti Magyar Színháznak írt darabokat, kritikákat - 1842-től a Nemzeti Kör vezetője (Petőfi első kötetét
segítik kiadni), majd az 1846. létrejött Ellenzéki Kör alelnöke I. 1820-as évek – az útkeresés időszaka Bár eredendően lírai alkat, elbeszélő költeményekkel
indul – Az olvasók igénye: a múlt dicsőségét bemutató eposz 1825: a reformkor
kezdete, az irodalomtörténetben a romantika kezdete a Zalán
futása célja – a dicső múlt példáival felrázni a „tehetetlen
kor” nemzedékét a központban Zalán elbizakodottsága, veresége, seregének
széthullása áll – elégikus hangnem Forrás: Anonymus A nemzeti
múlt lelkesítő példáit idézi a Cserhalom (1825) és az Eger (1827) Csongor és Tünde (1830) Forrása: Gergei Albert Árgirus királyfiról szóló 16.
századi széphistóriája Témája : hol a boldogság, mi az élet értelme? Háromrétegű mű: mese - valószerű elemek - jelképek
rendszere A darab központi szimbóluma: a csodafa A valóságos logika szerint: almafa Csongorék kertjében A mese logikája szerint: aranyalmafa Mint jelkép: a romantikus szerelem s a női szépség és a
boldogság jelképe, a romantikus költészet, az álmok, a vágyak jelképe, a
mindenség jelképe A cselekmény magva: az ideáljától, álmától elszakított
Csongor kalandok során és csábítások (Ledér, Varázskút) közepette keresi a
boldogságot s végül – a mese törvényei szerint – a Tündérhont elhagyó Tündében
megtalálja Nem jellegzetes mesei szereplő a három vándor – megszállottságuk
és kudarcuk (mint a boldogságkeresés három tévútja) általános emberi
kérdésekre válaszol Az üzenet: az élet célja és boldogság a magánéletben, a szerelemben található A Csongor és Tünde
romantikus remekmű három műfaj határán, lírai, epikai vonásokat hordó drámai
költemény, bizonyos tekintetben emberiségdráma, így rokona a Faustnak és Madách
Az ember tragédiája című remekművének II. A költői kiteljesedés korszaka: 30-as, 40-es évek Szózat (1836) cím – felhívás, de itt a közösségi óda magasztos
beszédhelyzetét jelöli műfaj: – óda: közösségi érvényű alkotás, a transzcendens
elemet helyettesítő tényező a népek hazája, nagyvilág, az ország problémáit
csak európai kontextusban lehet megoldani - eltér a Himnusztól, a nemzethez szól, Kossuth a nemzet
béke és harci dalának nevezte a Szózatot szerkezet: - keret- 1-2, 13-14. -
felszólítás, nyomatékosító variációval ismétlés a magyarokhoz szól, felszólító módú igealakok, nagy ívű
ellentétek - A helytállásra buzdítást kifejező nyelvi fordulatot
("Itt élned, halnod kell.”) Vörösmarty Zrínyitől veszi át, ‘Az török áfium
ellen való orvosság’-ból, Széchenyi István ue. – 1835: "Ha nincs Hunnia határi
közt hazánk, egyebütt e földön többé sehol sincs”.) - a klasszikus retorika szabályai szerinti érvelés A vers 56 sorból áll. Közepén, a 27–28. sorban a
szentencia, a gnóma (=velős mondás), mely magába sűríti, előre és hátra
kisugározza a vers egész mondanivalóját. ("Egy ezredévi szenvedés / Kér éltet
vagy halált!”) 3-5.vsz. hősi múlt - 3. vérrel szerzett haza – ezredév
küzdelme 4, Hunyadi nevének említése bővíti a haza területét.
Vörösmarty Nagyszebenre utal, ahol 1442-ben Hunyadi legyőzte Mezet béget, az
utalás politikai színezetű, hiszen a liberális ellenzék legfőbb sérelmét,
Erdély elszakítását is beleszőtte a versbe. 5. szabadságharcok, Rákóczit betiltotta a cenzúra 6-7. jelen – élő nemzet, az egész emberiséghez tartozás
bátorságot adhat a további küzdelmekhez 8-12. sorsdöntő jövő – az élet és halál lehetõsége
bizakodás (ész, erõ, akarat) s aggódás („az ember millióinak szemében
gyászköny ül”) 8-9. – érvelés – volt-e értelme, nem logikai, erkölcsi
mozgósítás, átoksúly= végzet 1o. jobb kor – ami beteljesíti a bukott harcok céljait 11.-12. vagylagos – nemzethalál látomása 12. nagyvilág részvéte
mellett a sírba süllyedés Verselés: Chevy Chase strófa, a skót népballadák verselése.
Vörösmarty nyomán a helytállás versformájává vált a lírai köztudatban, s Arany
A walesi bárdokban a Szózatot is felidézi. Zenéjét Egressy Béni szerezte 1843-ban Megírásának körülményei: az országgyűlés berekesztése,
többek bebörtönzése Versformája: skót balladaforma (8x 6a 8x 6a) –
izgatottságot, feszültséget hordó forma; az ütemhangsúlyos és időmértékes
ritmus ellentétes hatása Összevetve a
Himnusszal: hasonló a keret, az említett történelmi események Eltérés: a Himnuszban több a vallásos elem, a szenvedés
képei vannak túlsúlyban, a menekvést isteni kegyelemtől várja a költő; itt lát
saját emberi erőt a jövőhöz A Guttenberg-albumba (1839) - ódai emelkedettségű epigramma, - a könyvnyomtatás
400. évfordulójára kiadott albumba készült - 1 körmondat – romantikus tiráda– anaforikusan
szerkesztett érvek, feltételes
mellékmondatok - azokat a
követelményeket, feltételeket sorolja fel, melynek bekövetkeztével
ünnepelhetjük - késleltetett
főmondata végén mondja ki a tételt, Gutenberg Vörösmarty értelmezésében azért
válhat jótevővé, mert az addig keveseknek szánt irodalmat és tudományt
közkinccsé tette - 1-2. a felvilágosodás követelései. - a reformkor
politikai elvei (közmegegyezés, érdekegyesítés, a parasztság és földbirtokosság
egymás iránti kölcsönös ellenszenvének feloldása) - a romantika ellentmondásokat
feloldani törekvő igyekezete (a szív és az ész összhangja). - egyetemes emberi szinten a fejlődés, békés átalakulás,
erkölcsi felemelkedés - paradoxonok,
egyre keményebb feltételek, hiperbolák (túlzások), a beteljesedésük szinte lehetetlen pl. a barom
(állat) és ördög megjavulása - romantikus jellemzők – látomásosság, prófétikus
beszédhelyzet, feszültségkeltés Szerelmi lírája Késő vágy (1839) Egyik legszebb szerelmi elégiája. A vers alapélménye:
búcsú az ifjúságtól A vers szerkezete: lemondás - a remény ébredése - végső
lemondás A szembeállított idősíkok: a régmúlt, a közelmúlt, a
jelen A vers három
egysége három mondat: „Kívántam mind
(...) az édes bánatot (...) a kínba
fúlt gyönyört” (oximoron) A költemény formailag is tökéletes, a soráthajlások
egybefonják a rövid sorokat, a hatszótagú jambusi sorok páros rímekkel indulnak
(az első 22 sor, a vers első és második egysége), majd kereszt-rímekkel
folytatódva (8 sor) nyitottabbá, a végtelenre nyitottá teszi a verset Vörösmarty reménytelen ifjúkori szerelme Perczel Etelka
(lásd: Zalán futása), a beérkezett költő, a férfi Vörösmarty szerelme és
felesége: Csajághy Laura. Ábránd (1843) „a
világirodalomnak alighanem egyik legszebb romantikus szerelmi költeménye”(Szauder
József) Egyetlen indulat, hatalmas méretű képek (mélység és
magasság, villámlás, a vész haragját viselő fa, bércnyomta kõ, eltépett lélek);
sokszori próbálkozás annak kifejezésére: mire képes a hatalmas szenvedély Nyolcszor: „Szerelmedért” 4a 6b 9c 9c 6b 4a A merengőhöz (1843) „Egész világ nem a mi birtokunk; Amennyit a szív felfoghat magába, Sajátunknak csak annyit mondhatunk.” Nagy bölcseleti költeményei Gondolatok a könyvtárban (1844) c. - gondolati, fil. költemény, rom.vívódás, belső monológ - a verset kiváltó élmény az Akadémia könyvtárában tett
látogatás - verse a kétség és a remény közt ingadozik; mint
ötletre, a könyvek eredeti anyaga s a papírlapokra írt eszmék ellentétére épül „Országok
rongya, könyvtár a neved!”- rongy metafora , - rettentő tanulság - nyomor - központi kérdése ("Ment-e a könyvek által a világ
elébb?”) – kultúrkritika – már Rousseau kérdésessé tette a kultúra, a
művészetek erkölcsjobbító hatását. - a felvilágosodás haladáshitének tagadása - a romantika - a gondolat és tett, eszme és valóság
antitézisét. - a valóságban a
szellemi törekvések megcsúfolását látja, történetszemlélete: a tudás mindig
őrületnek bizonyul, az erkölcsi tisztaságban ott rejlik a gazság - cél - a nagyobb rész boldogsága - van-e célja, értelme az emberi törekvéseknek, - vívódó ellenérvek, remény- USA is cáfolat- pesszimista
- körforgásszerű a világtörténelem, tűrés - zárlat - erkölcsi - mégis morál, a küzdés önértéke, a
jobbítás szándéka - az ember
/romantikus antropológia dualizmusa/, mint individuum célját és feladatát
fogalmazza meg: "a föld s az ég fiából” az ég fiává válni. Másodszor az
ember, mint kollektív lény kötelességét írja le: közössége javát kell
szolgálnia a "szellemharcok” (azaz nem a forradalom) által - a nemzet előmozdításának ügye – gyakorlati cselekvés
szintjén - műfaja
rapszódia., erős érzelmi hevület Az emberek, 1846 - az egyik legkétségbeesettebb verse költészetünknek - cím – alapkérdés - Van-e értelme az emberi létnek? Merre halad az
emberiség? – történelem- és létfilozófiai vers - ihlető: a) 1846-os lengyel galíciai parasztfelkelés - okulva a 3o-as
felkelés sikertelenségből, kihirdették jobbágyfelszabadítást –Metternich lengyel ukrán parasztokkal verette le. A
Habsburg udvar itt is ellenünk fordíthatja a parasztokat b) pesszimista történelemszemlélet – a fr. forr. nagy
eszméi –kudarcok - liberális haladáshit
válsága - céltalan körforgás - felütés - a világ beszél (a vers beszélője)– látomás - Kölcsey: Vanitatum vanitas c. versét evokálja - Hiába
minden: szellem, bűn, erény ( - biblikus motívumok – 2. káini ősbűn 6. emberkép –
istenarcú lény, őrült sár - a refrén reménytelenségébe torkollik. "nincsen remény” A látomásokban különböző történelmi eseményekre utal 3. A dinasztikus háborúk, a francia forradalom és
Napóleon kora. 4. A XIX. század
békés évtizedei, a költő jelenkora.- föloldhatatlan ellentmondások ( Malthus 1798-ban
jelentette meg a ‘Tanulmány a népesedés törvényeiről’ című munkáját.
Alaptétele, hogy a népesség gyorsabban
nő, mint ahogy az élelmiszerek mennyisége) - a javak igazságtalan elosztása 5. hazai jelenét bemutatva. a jobbágy szabad birtokhoz
juttatása 6. a galíciai események - az aktuális eseményen túl
általános érvénnyel fogalmazza meg az ész és akarat egymást érvénytelenítő. -
az emberi létezés természetében van a végső rossz oka 7. összegzés – mitológiai kép- a sárkányfogból vetett
embereket./thébai mítosz/ - gyűlöletből születtek + a már megidézett
Káin-történet is. - szakít a felvilágosodás humanizmusával /az ember
eredendően jó, észelvűség – Széchenyi: kiművelt emberfők/ és a romantika
szabadsághitével /az ember fenség, szabadsága/ nem oldja fel a küzdés és remény
gesztusával, sőt a refrén megismétlésével nyomatékosítja a reménytelenséget - Tagadja – ész, akarat
. közéleti indíttatású erkölcsi cselekvés lehetőségének szerepét – az
ember alaptermészete a viszálykodás - versforma – zaklatott hangulat – 9/6/9/6 –
keresztrímes, jambikus, 8/8/1o/4 – páros III. A szabadságharc után írt rapszódiái 1850: egyetlen verse az Előszó A cím magyarázata: a forradalom elõtt írt Három rege elé
szánta – a reformkori emlékek felidézése Kulcsfogalom: az idõ Öt idõsík (mind más költõi hangnemmel): a reformkori készülõdés és bizakodás – a tavasz képeivel
– „Zöld ág” – idilli hangulat a forradalom rövid pillanatai (4 sor) „Hallottuk a szót. Mélység és magasság Viszhangozák azt. S a nagy egyetem Megszünt forogni egy pillanatig.” a megtorlás ádáz pillanatai, rémálomszerű látomás
(elhamvadt városok, szétszaggatott népek, végyfagylaló keze, bõszült
szörnyeteg, csonthalmok) „Most tél van és csend és hó és halál.” Nemes Nagy Ágnes
szerint a magyar irodalom egyik legsúlyosabb sora „Majd eljön a hajfodrász, a tavasz, … Jókedvet és
ifjúságot hazud” a vers az új – de hazug – tavasz eljöttével zárul- a nemzeti
tragédiát kozmikus tragédiaként - Műfaja: rapszódia. - romantikus jellemzők – retorizáltság és képszerűség –
minden metaforikus értelemben olvasandó – szóképek, alakzatok – ismétlés,
szórendcsere, fokozás A vén cigány (1854) cím – A muzsikus cigány a költő és a költészet egyik
archetípusa, a vers egyúttal számvetés a költő feladatával, a költészet
lehetőségeivel is- ars poetica - önmegszólító vers - a kétségbeesés mélypontjáról induló tragikus rapszódia A vers legfontosabb szervezőelve a romantika
esztétikájának megfelelően a zeneiség lesz, utalva egyúttal a címre is. A 2. versszakban a szabadságharc bukására utal, a 3.
versszakban pedig a kor világháborújára - végén irracionális fordulat - remény - érték, távoli
jövő | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 3713 | Feltöltések: 0 |