Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
2011-12-14, 2:30 AM | |
- a magyar romantika kiteljesítője, de egyben meghaladója, a lírai realizmus megteremtője - a forradalom
vezéralakja és később szimbóluma - a líra
témavilágát gazdagította , a hagyományos műfajok mellett újszerű
verstípusokat hozott létre, - szerencsés
pillanatban lépett fel: a reformkorban alakultak ki tulajdonképpen a folyamatos
irodalmi élet keretei, amikor a hazai nyelv és irodalom művelése nem
csupán kulturális ügynek, hanem hazafias tettnek számított. - 26 év -
világirodalmi rangú életmű I. Pályakezdése a
népies költészet jegyében /1842-44/ népiesség – a beszélt
nyelvhez közelítő nyelvhasználatÛklasszicista „fentebb stil”- művelt
nyelvhasználat és a romantikusok – emelkedett, retorizált (szónokias)
nyelve - ua. a romantika,
a herderi műv. felfogás szerint a művészet gyökereit a népköltészetben - Petőfi a
népköltészet természetességének minél teljesebb követését állította
központba - a népköltészet
imitálását a legsikeresebbnhelyzetdalaiban, zsánerképeiben – cél nem
a személyiség önkifejezése, hanem szerepversek,általános, mindenki számára
átélhető érzéseket szólaltat , önmagát is népies tipusfigurává stilizálja a) A természet
vadvirága (1844) - ars poetica - két
költészetfelfogás szembeállítása – üvegházak… biedermeier érzelmesség,
klasszicista szabályok, romantikus emelkedettség ↔ vadvirág – szabadság, természetesség,
irodalmi hagyományok elvetése, szándékolt
köznapiság, nyers hang - a népiesség is a
romantika egy változata b) népdalok, népies
helyzetdalok: Hortobágyi kocsmárosné - szerepjátszó
önstilizálás A virágnak
megtiltani nem lehet... (1843.): Megy a juhász
szamáron... (1844). - népies életkép,
lélektani állapotrajzként hat - a juhászlegény
már tud kedvese haláláról, mi csak később értesülünk róla. Csupán egy
igénytelen, fokozásos ellentét jelzi a baljós hátteret. - Az igeidők
ismételt váltása mozgalmassá teszi az előadást; gyors fordulatok - a
hírvétel előtti idillszerű állapot, majd a babájának haldoklásáról szóló hír és
a juhász kétségbeesett hajszája hazafelé, azután a bajt mintegy tetéző
késedelme és a poénnak is beillőtragikomikus gesztus a vers végén –
a tehetetlen keserűség Az irodalmi
köztudattal elsősorban az ő népdalai fogadtatták el a műfajt. c) családi líra -
új téma - Egy estém otthon - az
élőbeszéd fordulatait, szeretettel megrajzolt portré, a lírai természetesség
egyik csúcspontja Füstbe
ment terv, István öcsémhez, a jó öreg kocsmáros, Fekete kenyér,
Szüleimhez, A vén zászlótartó, Anyám tyúkja d) Epikája A helység kalapácsa
(1844) - vígeposz –
eposzparódia, - az idejétmúlt arisztokratikus eposz, a Zalán futása ellen, a
mesterkéltnek tekintett romantikus költői nyelvezetet parodizálja – keveri a
fennkölt és alantas kifejezéseket János vitéz, 1844 - Az első korszak
összegzője Előzmények: Garai
János: Az obsitos ,Vörösmarty: Csongor és Tünde Műfaj: elbeszélő
költemény - népies– hősök,
népi elbeszélő előadásmódja, a népmeséket követi + valószerű életképek (a
Jancsi falujában játszódó jelenetekben)+ komikusan képtelen kalandok (a
huszárok fantasztikus útját és a francia udvart elbeszélõ részekben) Értelmezése: - A juhászbojtárból
tündérkirállyá váló hős a nép felemelkedéséről, annak lehetőségeiről, vágyairól
szól. - A romantika
alapkérdéseit veti föl, a személyiség kiteljesedésének lehetőségeit. Jancsi
előtt a boldogságkeresés különböző lehetőségei nyílnak meg: Verselés: felező
tizenkettes, addig uralkodó a hexameter - előkészíti
Arany János Toldiját II. A romantikus
individualizmus korszaka /1845-46/a romantikus személyesség jelentkezése Felhők (1846) 1845/46. szüleinél
Szalkszentmártonban 66 versből –
ciklus, többnyire rövid, négy-nyolcsoros,elégikus, tragikus hangulat
-byroni világfájdalom válsághangulat -
felhalmozódott életkérdések - szerelmi csalódás, művészi útkeresés, olvasmányai
hatása - a népdalimitációk,
életképek felől a személyességfelé - a
retorizáltságtól a metaforikusság felé - romantikus
képalkotás, töredékesség III. Költészete
1846–47-ben - 1846 eleje - újra
Pesten -tettvágy, - Tízek
Társasága - fiatal írókat sztrájkra a cenzúra miatt/Tompa
Mihály, Jókai, Degré Alajos/Vahot kijátssza, párbajra hívja ki/ 1846
márciusában - Életképek - Jókai
lapja, - forr. olvasmányok
/fr. forr./de kora utópikus szoc., komm. eszméit is - Pilvax - Fiatal
Magyarország gyül.helye - Petőfi költészeti
forradalma ebben az időszakban tágul politikai forradalmisággá Sors, nyiss
nekem tért...1846 bizalom a
történelmi haladásban, nemzeti és egyetemes emberi
szabadság összekapcsolódott ,mártírsors vállalása Szabadság,
szerelem 7. - születésnapján
írta, illetve a ’47 március 15-én megjelenő összegyűjtött verseinek ez lesz a
mottója. - a szabadság
értéke - A maga erejéből beérkezett ember öntudatával mért mindent a
tehetségen, és semmit sem gyűlölt úgy, mint a társadalmi korlátokat. - nemcsak
politikai, egyetemes érték - Shelley a)Forradalmi
látomásköltészete - verstípus, kb.
3o, jövendölés, vátesz-költő =prófétai ihletettségű, látnok, jós/ szerep,
mozgósító szándék - A nemzeti és az
egyetemes szabadság ügye 1846-tól kezdve mindvégig szorosan összekapcsolódik - Leggyakrabban
visszatérő, alapvető szemléleti elemeik 1. a világszabadság
(Egy gondolat bánt engemet...), 2. a jók és a gonoszak harca (Világosságot!, Az
ítélet), 3. a világot megtisztító vérözön (Levél Várady Antalhoz, Az ítélet), s
végül 4. az eljövendő Kánaán (A XIX. század költői, de utalásszerűen a többiben
is). - Petőfi –hitt a
világ célirányos mozgásában, s még akkor is,amikor kétségeit fogalmazta meg (aVilágosságot! ) Egy gondolat
bánt engemet... 1846 vége - legnépszerűbb jövendölés-verse,
amelynek hitelét a költő személyes sorsa, mártírhalála látszott megpecsételni. rapszódia= csapongó, felfokozott érzelmek
kifejezésére alkalmas lírai műfaj, töredezett gondolatmenet, zaklatottság,
kötetlen szerkezet jellemzi - a tematikus egységeket
(a prózai halál elhárítása – a fenséges halál áhítása – ennek pontosítása:
elesni a szabadságküzdelem végső ütközetében - hervadó virág,
elfogyó gyertyaszál - hasonlatok - lassú elmúlás elutasítása - fa, kőszirt -
metaforák - keménység, szilajság - kozmikus kép látomás a
világszabadságról - romantikus ellentétekben rabszolgaság - zsarnokság, piros =
fr. forr.használt világszabadság -
külön - nyomatékos párhuzamok,
hangutánzó szavak, mozgalmasság utolsó, végső
összecsapás, hősi halál - cselekvő halál, mártírhalál, ünnepélyes zárlat -
utókor tisztelete A XIX. század
költői (1847) - a forradalmi
próféciát ars poeticává emeli - Victor Hugo-féle
rom. vátesz-költő , -öncélú és közösségi költ. szembeállítása - vallásos
frazeológia s a bibliai mítoszra való rájátszás- bibliai lángoszlop kép -
költő,küldetése van, célt, eszményeket adó népvezér ,áldozatvállalás, küzdés - Kánaán-kép - az
egyetlen, ahol konkrét jövő-kép, utópisztikus jövőképe: jogegyenlőség („Ha
majd a jognak asztalánál”), felvilágosodás („Ha majd a szellem
napvilága”), egyenlő elosztás („Ha majd a bőség kosarából”), radikalizmusa
példátlan a magyar költészetben bef. vissza a
jelenbe - áldozat, boldog élet, még ha nem éri meg a beteljesülését,,
akkor is – felszólítások
szabályos strófa- és rímszerkezet Júlia-versek 1846. erdélyi
utazás, a nagykárolyi megyebálon - jószágigazgató lánya, Szendrey Júlia - 17
éves, 2o évesen özvegy szerelem első
látásra - Júlia szeszélyes- kétség, reménykedés, Júlia titokzatossága félreértések,
megkéri egy színésznő kezét, de az ágyból kirángatott pap nem adja össze őket -1847.
házasság, nászút Koltón, Teleki Sándor kastélyában, onnan Szalontára Aranyékhoz boldog hitvesi
líra,-normális magánélet, családalapítás, a mag. életben is életbizalom romantikában a
szerelem - a személyiség kiteljesedésének legmagasabbrendű formája,
eszményítés - Hoffmann: Az arany virágcserép 1848. november
15-én megszületik Zoltánka. 1850. július 21-én Júlia új házasságot kötött
Horváth István történésszel. Szeptember végén
(1847) -elégia - derűs, idillikus
természeti kép, toposzok, párhuzam - ifjúság, öregség, elmúlás - Elhull...
Kosztolányi a legszebb magyar verssornak- gondolatpárhuzam, mulandóság – az
egyetemes, természeti és az emberi lét jellemzője - elborongó kérdés-
elégikusság - a boldogság velejárója normális közhely
kérdés - amire a válasz nem - a síron túl is... vallomás - megszegi - az is
normális - szentimentális
jelenet, a sírból Minek
nevezzelek, 1848.jan. - óda vagy
rapszódia - megvalósíthatatlan feladat a méltó szavakat megtalálni, - a szerelmi
költészet egyik archetipusa – Shakespeare 75. szonettje - ismétlődő
nekirugaszkodások ötszöri próbálkozás a szeretett nő leírására. -
egy-egy metafora kibontása, 4. elragadtatottság
- a legegyszerűbb szavakkal szólítja meg, nyitott így is -sikerül elkerülnie
az idill banálissá válását, hogy az egyértelműt megfoghatatlannak tünteti föl,
a szerelem nagyságát részben azzal érzékelteti, hogy a méltó szavak
megtalálását feladatnak mutatja tájköltészete művészileg
legmagasabb és legegyenletesebb színvonalú tematikus csoport romantika a/ egzotikum, color
locale - érdeklődés a helyi színek iránt a nemzeti vagy közvetlen környezet
feltérképezésére. b/ közvetlenség -
Wordswort - táj keltette lelki élményen a hangsúly - természet - a szabadság,
végtelenség lelkesült átélésének tere - alföldi táj –
kitűntetett motívum - a felvilágosodás korában került be költői témaként a
magyar költészetbe. (Bessenyei, Fazekas), romantika - a végtelen és a
szabadság romantikus metaforája/Az Alföld /(börtön, sas, végtelen) A Tisza
-halk-hangos, idilli- indulatos, szelíd- félelmetes, csend, tomboló
Tiszát, boldog szabadság, világrázó indulat - a népélet
színtere - otthonosság, bensőséges hangvétel - Ábrázolási
módszer- Lírai realizmus; valóságos, realizmusba forduló romantika, a
felülemelkedés - egyre szűkülő perspektíva- a mikrojelenségekig jut el A puszta télen(1848.): .- negatív
tájábrázolást; egyszerre mutatva be az elveszett szépséget, gazdagságot és a
jelen kopárságát. - mozdulatlan,
sivár világ - mégsem elégikus - tréfálkozó, - lírai
realizmus és a lírai közvetlenség - ember - béres -
lelassuló mozgás, ember és természet összhangja - idilli életkép a nézőpontot
állandóan változtatva vezeti végig az olvasót viharos szelek -
szabadságeszme, lelkesültség - betyár -
komor, vészjósló , a természeti-társadalmi kivetettség, viharos szél, - majd a lebukó Nap
képében a királyellenesség. zárlat politikai mellékjelentése Kiskunság1848. július? 1848 nyara - forr.
győzelme, felesége várandós - beszédhelyzet –
E/1.sz. lírai én tájélménye, visszaemlékezik, belső látomás 1-12.sor- felütés,
13-16.sor – sóvárgás, 17-8o.sor- leírás boldog lelkiállapot
kivetítése, értéktelített világ, 3. végtelenség -
szabadságélmény nézőpont állandóan
változik – egy utazó szemszögéből, állóképek változatosság -
teljességigény - eszköztelen
realizmus, nem népnyelvet, köznyelvet használ - zárlat –
visszatérés a nyitó motívumhoz, a város képéhez – végtelen romantikus
költészet témája – látomás - hogyan szembesül az egyes ember a kitágult,
immár végtelennek tudott világmindenséggel. versforma 12-es ,
de félsorok - mozgalmassá IV. Költészete a
forradalom és a szabadságharc idején 1848.márc.15. -
Petőfi napja - a megálmodott népvezér-szerep valóra vált Dicsőséges
nagyurak...(1848.március 11.)
éktelen riadalmat keltett a pozsonyi országgyűlésen, Petőfi Rákoson negyvenezer
paraszt élén készül –megszavazták az úrbér eltörlését. Nemzeti dal
(1848) márc.13. született
- márc.19-re a reformifjúság egy népgyűlést tervezett Pilvax - valóban
kirobbantják a forradalmat - Landerer nyomdában kinyomtatják - mozgósító vers,
kiáltvány, szózat - magyar Marseillaise /fr.induló/ nemzeti énekünkké
vált egy új életre, öntudatra ébredt közösség elsõ önkifejezése - 1.vsz. - válaszút
előtt - személyes felkiáltás a refrén T.1.sz. a közösség
visszhangja, a közönség együtt szavalta múlt és jelen
elementáris erejű szembeállításával (a rabság és szabadság ellentétével)
mozgósít a jövőre a többi részletezés - múlt, jelen, jövő felező nyolcas,
párrím Föltámadott a
tenger - a következő
hónapokban népgyűléseken szónokolnak a márciusi ifjak - királyellenes
versei röplapokon terjednek Respublika republikanizmusát
értetlenség - korhangulat allegorikus nőalak,
- szép, szelíd, kétségek - nem bízik a gyors megvalósulásban - jún. választások
Szabadszálláson, leitatták a népet, rágalmak / csak Táncsics került be a
radikálisok közül/keserűség Petőfi a választási
kudarc után sem veszítette el hitét a néptömegben Az apostol,
1848.jún.-szept. - műfaj – elbeszélő
költemény - Petőfi
politikai, társadalmi, szociális nézeteinek összefoglalója. A főszereplő
alakjában az eszményi forradalmárt és a forradalmársorsot - Felfogásában csak
az emberiség egészének boldogulása hozhatja el az egyes ember boldogságát is. - a
hangyaszorgalmú munkát éppúgy értékesnek tartja /szőlőszem-hasonlat/ mint ahogy
helyesli Szilveszter végső tettét /merénylet, erőszakos út/. - Az
alapélmény, a nagy egyén, a népboldogító vezér, a világfordító eszmék elbuknak
a tömeg befolyásolhatóságán, manipulálhatóságán, nem ismeri föl saját érdekeit.
- nem a népet okolja, hanem a királyt és az egyházat, akik tudatosan
tudatlanságban hagyják a tömeget utolsó versek - döntően alkalmi
líra- a politika perifériájára szorult ember vagdalkozása - Petőfi
ujjongva köszönti a pákozdi győzelmet (A vén zászlótartó, 1848. október) és az
újabb forradalmi hullámot (Akasszátok föl a királyokat!, 1848. december), az
erdélyi hadsereget és zseniális vezérét, Bem apót (Négy nap dörgött az ágyú...,
1849. április, Az erdélyi hadsereg, 1849. március), aki mellett szolgál maga
is. - dec. Zoltán fia - 1849. jan.
Pest-Buda eleste, az európai szab. harcok leverése - szülei halála,
családja Aranyéknál, nyomorognak Európa csendes,
újra csendes... (1849.): néhány verset írt,
amely ki-, illetve túltekint a közéleti harcok horizontján Itt benn vagyok
a férfikor nyarában csalódottság -
természeti metaforák mi mindentől
búcsúzik - egyetlen érték - a
szerelem A Pacsirtaszót
hallok megint... (1849. március) - a háborús
öldöklés közepette a lehetséges idill jelenik meg egy pillanatra. - pacsirta a
költő és a költészet jelképe. - A költőietlen
jelenből a múltba és jövőbe álmodja magát, a költészetben és a szerelemben
jelöli meg az élet legfőbb értékeit. - A szerelem az
egyetlen álom, amely megvalósult. A Júlia-versek idillje tér vissza ismét, de
egy apokaliptikus világgal a háttérben. A verszárlat virág-metaforái a feléledt
költői ihletre utalnak. Utolsó fennmaradt, Szörnyű
idő. (1849. július) - a versbeszéd
modalitása tagolja –I. kiáltás, 2. kérdés - apokaliptikus
pusztulás, mintha elhatározott isteni végítélet lenne, élethalálharc, nemzet -
egyetemes pusztulás - hírmondó sem marad - elhiszi-e valaki,
- értelmetlen – ártatlanok szenvedése, gonoszok diadala - csak a jelen – a
múlt nem jelenik meg, a jövő kilátástalan | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 4248 | Feltöltések: 0 |