Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
2011-12-14, 2:38 AM | |
Művészetének fontosabb értékei, helye az irodalmi életben - a magyar vers és nyelv legnagyobb mestere volt - irodalomszervező tevékenysége páratlan, a modern irodalomtudományunk egyik megalapítója, - Petőfivel együtt a népiesség betetőzője - esztétikai és
szemléletbeli forradalmat jelentett / klasszicizmus keresett választékossága,
romantika bonyolultsága, nyelvi pompája/, a nyelvújítás mesterkéltségei,
almanachlíra finomkodása/ a beszélt nyelvhez közelítő, a népköltészet elemeit
felhasználó egyszerű, természetes, közérthető nyelvhasználat - mindketten túl is léptek a népiességen – klasszikus értékű nyelvi szintézist
teremtettek Arany szerint a nemzeti
irodalom az ősi magyar irodalmi
hagyományokból nő ki, forrása a népköltészet, és nyelvhasználata széles rétegek
számára befogadható./ /Arany követői a
népnemzeti irányzat képviselői, elsekélyesedés: szűk téma, egyoldalú stílus/ - meg akarta teremteni a nemzeti hagyományok
folytonosságát /hun trilógia terve/ - archaikus folklórelemek, népi hiedelmek,
visszanyúlt a régi magyar költészethez /Zrínyi/, de hatott rá a debreceni
diákhumor, Vörösmarty bölcseleti lírája, - elsősorban epikusnak tartotta önmagát, mégis, akarata ellenére a modern líra elindítójává vált, az Őszikék a századvég hangulatlírájának megelőlegzője - a ballada műfajának betetőzője, epikája a hiányzó lélektani regényt pótolta, - poeta doctus - aprólékos műgond, - mindent elért - hivatalos elismerés /visszautasította F.J. kitüntetését/, a nemzet rajongása, mégis elégedetlen önmagával - rejtőzködő személyiség, kínzó lelkiismeretesség, kötelességtudat jellemezte Pályakezdése - epikája a forradalom előtt Az elveszett alkotmány,1845 - című vígeposz témája a haladás vagy maradás reformkori kérdése. Toldi (1846) Petõfi
János vitézének példája radikális stílusváltást eredményezett költõi pályáján. A Toldi nagyobb
méretű elbeszélő költemény, eposz formájú idill. Forrásként Ilosvai Selymes Péter (1520
körül–1580 körül) 1574-ben szerzett népkönyvét használta. Bence alakját ő
teremtette. A mű
előhangja a népi mesemondó hangján idéz meg látomásszerűen egy eszményi,
egységes világot, amelyben az erény elnyeri méltó jutalmát és a gonosz
büntetését. Az írói elbeszélésmód is az aranykori harmóniát idézi. A narrátor
/népi mesemondó/ teljes összhangban van az elbeszélt világ életformájával,
hősével, hallgatóságával. Nyelvhasználata természetesen gördülékeny, a paraszti
beszéd nyelvi elemeit ötvözi költői kifejezésekkel. Toldi
természetes ember, egyszerű, tiszta lélek, otthona a természet, őszintébb,
közvetlenebb az érzelemkifejezése, mint a modern emberé. Lélekrajza gondosan
motivált: egy méltatlan körülmények között élő, de önmagában nagy erőt érző,
ugyanakkor minduntalan elcsüggedő fiatalember jut el végül önmagához. Az
ábrándozó elvágyódás éppúgy jellemzi, mint a megaláztatás miatti agresszív düh.
/Alakjában elképzelhetjük a szalontai mindennapokba elsüllyedt, de az önkiélés
művészi ösztönét teljesen elfojtani nem tudó Aranyt is./ A Toldi
kompozíciója meghaladott minden korábbi magyar elbeszélő művet. A cselekmény
motiváltsága a gondviselő rend, az igazságosság képzetét hangsúlyozza. Toldit a
hirtelen haragból elkövetett akaratlan gyilkosság mozdítja ki otthonról. A bűn
és bűnhődés motívuma, a lelkiismeret, a megtisztulás vágya sajátos Arany
János-i motívumok, sok más művében is felfedezhetők. A farkaskaland arra jó, hogy kiélje a
testvérgyilkosság kísértő szándékát. Pest alatt találkozik az özveggyel, ekkor
kínálkozik fel a nagy lehetőség, a cseh elleni bajvívásban bizonyíthat. Bence
itt éri utol anyja cipóba sütött száz aranyával. Toldi először naivan
megkönyörül a legyőzött cseh vitézen, csak amikor az hátbatámadja, akkor öli
meg. Toldi Miklós eszményi népi hős, de több is
annál, értékes tulajdonságai révén a nemzeti jellem, a magyarság példaképe.
Sorsában Arany a nép felemelkedését, nemzetté válását kívánta ábrázolni. A
fõhõs paraszti és vitézi tulajdonságokat egyesít magában, de egyik réteghez sem
tartozik teljesen. Bár itt még egyértelműen erényei felé billen a mérleg
nyelve, de hibái is számottevőek – s egyúttal a magyarság hibáira
figyelmeztetnek./ A naiv hősidillt alkotja újjá Arany néhány későbbi művében
is: Rege a csodaszarvasról, Mátyás anyja / A Toldi
sikerén felbuzdulva Arany pár hónap múlva nekilát a Toldi estéje megírásának.
1848-ban el is készül mûve elsõ változatával. 1854-ben úgy teszi közzé az
átsimított és az elsõ Toldi naiv népiességétõl máris erősen elütő Toldi
estéjét, mint „egy hangot a múltból”. Toldi estéje (1848) A két
elbeszélő költemény hasonló cselekményelemekből építkezik. Mindkettő a
nagyfalui Toldi-házból indul, s a főhős Budára megy, hogy legyőzze az idegen
bajnokot /itt egy olaszt/, hogy megmentse a nemzet becsületét. Főhőse
a Nagyfaluba visszavonult, öreg , kegyvesztett Toldi /gorombán igazmondó volt
–gyanakodva nézte a fényűző udvar életét, az elpuhulástól, erkölcsi romlástól
félti az apródokat, idegennek érezte magát az udvarban/.Bár testi ereje még a
régi, elvesztette életkedvét. Toldi már
a halálra készül, amikor hírt kap a lovagi tornán győztes olaszról. Feltámad
benne a remény, hogy mégis szükség van
hőstettekre, vitézi virtusra, de a
dicsőség csak az újabb kiábrándulást készíti elő. Az idillt az
elégikus-tragikus szemlélet váltja fel. A központban az öreg bajnok összetett
személyisége és belső konfliktusainak ábrázolása áll. Az események
alárendelődnek a jellemábrázolásnak. Az emberi attitűdök, a lélekrajz elmélyült
ábrázolása a szöveget erősen lírizálttá
teszi. Gyakoriak a a természeti világot és embert összekapcsoló tömörítő hatású
metaforák. A
Toldi estéje ugyanolyan hosszú, mint az első rész, de csak hat énekre
tagolódik. Arany néhány jelenetet ábrázol részletesen.1. ének – a sírt ásó
Toldihoz megérkezik a követ, 2.é. a Gyulafiak története, 3. ének- győzelem az
olasz felett, 4. é. ünneplés, 5. é. gyilkosság, 6.é. Toldi halála. A királyhoz
induló győztes Toldi hirtelen felindulásában ismét gyilkosságba esik. Az apródok gúnydala
a palotában azt mutatja, hogy a személyében megtestesülő lovagi
értékekre nem tart igényt a környezete. A felindulás és a kiábrándulás felőrli
életerejét. A mű elején még méltósággal készült a maga választotta halálra, a
végén egy szánandó és tehetetlen öregember halálos ágyát látjuk. Toldi a régi
értékrendet képviseli, nagyszerű erényei vannak, de a szükségszerűen
kiformálódó új világba nem tud beilleszkedni. Halálos
ágyán felülemelkedve saját sorsán a nemzet
jövőjéről beszél a királlyal. Arany azt kutatja, milyen legyen a nemzeti
magatartás a haladást jelentő idegen kultúrával szemben. Arany az értekezõ
Széchenyi, Kölcsey és Kossuth nagy témáját: emberiség és nemzetiség dilemmáját
fordítja le a vers nyelvére. A királyt nagy tervek fűtik: népét akarja
civilizálni, a művelt népek sorába
emelni. Az öreg Toldi nem képes
megérteni Lajos célkitűzéseit. Arany egyik hőssel sem azonosul.Toldi alakja
anakronisztikus, mert pusztulásra ítélt eszményeket képvisel. Nem
alkalmazkodott környezetéhez, ez teszi alakját különccé. Arany rezignációját a múlt vitathatalan
értékeinek megsemmisülése váltotta ki, a jövő ezek hiánya miatt sem lehet
eszményi. Lírája az 185o-es években - 1849 után lírikus lett - pedig a közvetlen lírától
idegenkedett - puritán, mandátumos költő /nemzeti megbizatása van/, szemérmes
... - még a szerelem sem tudta közvetlen szólásra bírni - bizonytalanság, kiábrándultság, az igazság
relativizálódása, az egyetemes történelmi célok elvesztése, nemzeti rabság, a
haladás kérdésessége, feleslegesség érzése, egzisztenciális gondok - "Hamlet-lelkűnek" mondta magát, az egyik
legjobb Hamlet-fordítás A Letészem a lantot (1850) - ars poeticai elemeket tartalmazó elégia, a kiégettség, vitalitásvesztés panasza - két létállapotot szembesít benne a költõ: az értékben gazdag múltat és az értékszegény jelent - 1.7. keretversszak- erőteljes felütés, előlegzi a
konzekvenciát – a költői pálya megszakítása - a központi kép a lant, a költészet jelképe - 2-5. indoklás, a személyiségében bekövetkezett
változás, értékvesztés, a lélek kiüresedése, a lélek ifjúságának elvesztése - időszembesítő- múlt - ódai magasztalás, - jelen -
kiábrándultság,elégico-ódának nevezte Arany - 2. vsz. táj -
idilli képsor, teljesség - 3-5. múlt eszményei - nemzetformáló költészet, a
költőtárs Petőfi - 6-7. jelenbeli költészete – „kísértet”/az egykori
művekre alig emlékeztető/ ,”szemfedél” /búcsúversek a költészettől/, a közönség
érdektelensége, saját lelke „fa” – halott, költészet „fonnyadó virág”-
esztétikailag egyre értéktelenebb művek - Érdemes e
költeményt összevetni Vörösmarty nagy apokaliptikus látomásával, az Elõszóval. Kertben, 1851 - a kiinduló vershelyzet
köznapi életmozzanat, életkép, reális, tárgyias keret, - látvány és reflexió váltogatása- fokozatosan jut el az
élethelyzet értelmezéséhez, filozófiai gondolatokhoz - lírai alany a költő,nyugodt, szemlélődő lelkiállapot,
magányos „daru” „gerle”képe - 2-4. külső esemény – halott fiatalasszony a
szomszédban, szegény, nincsenek rokonok, - torz emberi viszonyok, cselédlány
viselkedése – jelzi az árvára váró sorsot, - 5. visszatér a kert, központi kép- befelé forduló
magatartás, önirónia, a fákat gyógyítja, holott az emberek várnának segítségre–
a részvét nélküli tárgyilagos közöny próbálgatása - 6-7. általános gondolatok, a társadalmi állapot
jellemzése , kiüresedett, elembertelenedett világ, pesszimista, ítélet mond
egyszerre önmaga és az emberek felett, a
világ a halál kertje, „vén kertész, a halál”, dezillúzió Visszatekintés, 1852 -35 éves - számvetés- kevert hangnem: önironikus elégia,
létösszegző vers, vágyak és valóság ellentmondása, kudarcként látja az életét - felütés - Én is éltem ... ironikus - 1-2.vsz. határozatlan kijelentés, kérdés – a
tartalmasnak tekintett élet nem valósult meg, küzdés, „sajka”-
kiszolgáltatottság - 3-4.vsz. – önvád, öngúny, az eszményi valóság
kergetését és a sztoikus életvezetést egyaránt
mulasztásként, visszahúzódó gyávaságként éli meg - 5. vsz. csúcspont – 4 állítás a remények megsemmisüléséről,
fájdalmas nosztalgia, hiányérzet - 6. halálvágy – az ifjúkori remények szertefoszlása után
értelmetlennek érzett élet - 7. zárlat – - az élet értékei elvesztek - ifjúság,
boldogság, függetlenség, álmok - kiüresedett én egy vigasz - szerelem, szeretet - család - nem ad
kárpótlást, sors mostohasága + egyéni tévesztései a - befejezés nem illeszkedik
szervesen az előzőekhez, tanító célzat, a szerelem-szeretet vigasza, sztoikus
nyugalom Õsszel (1850) - elégia - Homérosz – élénk, verőfényes, harmonikus, szilárd,
értelmes világ - a kelta bárd, Osszián művei a pusztulás, elveszett
remények /szabadságharc bukása/, homályos, elégikus létélmény hordozói - a refrén az ossziáni világ hívásának engedő lírai hőst
mutat A lejtõn (1857) - elégikus hangnemű, dalszerű vers: értékszegény jelennel
értékgazdag múltat állít szembe, egykor magasba tört, most azonban már lefelé
vezet útja - a fölütés Poe, amerikai romantikus költõ halál-versét,
A holló címû híres költeményét idézi föl, utalva rá, hogy a halállal való
szembenézés állapotát, az élet végéhez fûzõdõ bizonytalanságérzetet fejezi ki - szöveg három fõ szóképének: az estének, a felhõnek és a
lejtõnek a visszafordíthatatlanság, a kilátástalanság és a helyrehozhatatlanság a hasonlítottja Arany balladaköltészete - A ballada népköltészeti és műköltészeti kisepikai műfaj, amely lírai és drámai elemeket is tartalmaz. A műballada a romantika kedvelt műfaja volt (← népköltészetkultusz, kevert műfajok szeretete) - Arany mintái – székely és skót
népballadák /T. Percy 1765. gyűjteménye/, Goethe és Schiller hatása,
reformkori magyar műballadák /Kölcsey, Vörösmarty/ Arany figyelmét - a nemzeti költészet létrehozásának gondolata, - a korabeli minták, - és a tárgyias, áttételesebb önkifejezést kedvelő alkotói magatartás fordította a balladák felé. A műfaj jellemzői - mindhárom műnem sajátosságai
megtalálhatóak – epikus -történetet mond el, - drámai -dinamizmus, feszültség /kihagyásos,
intenzitásnövelő cselekményvezetés/, a párbeszéd megnövekedett súlya, a történetet
szituációkkal jeleníti meg, - lírai – a külső történések helyett a belső folyamatok
ábrázolásán, a lelkiállapotuk bemutatásán van a hangsúly „...természete a balladának [...], hogy nem a tényeket, hanem a tények hatását az érzelemvilágra, nem a szomorú történetet, hanem annak tragikumát fejezi ki, mennél erősebben.” ( Arany János) A balladák csoportosítása tematikus és műfaji jellemzőik alapján: - nemzeti balladák: a nemzeti éthosz élesztésének eszközei példát, eszményt, erkölcsi tanítást rendkívül népszerűek, A walesi bárdok, Szondi két apródja (a históriás énekek hagyományához kapcsolódó) - A népies balladákban a népballadák születésének körülményeit is érzékelteti a szerző (közösségi együttlét teremtő ereje, babonás hiedelemvilág, pl. Tengeri-hántás ), az elbeszélés és a párbeszéd, közbeszólások váltogatásával, a párhuzamos vagy keretes szerkezet alkalmazásával pedig erősíti a hatást. A bűn és bűnhődés problémája - legtöbb balladájában a romantikus dráma tragikumfelfogásával találkozunk: a tragikus vétket elkövető hősök a bűn súlya alatt megroppannak, Arany fájdalmát, szorongásait vetítette ki hőseiben, magyar Dosztojevszkijnek is nevezik; Ágnes asszony, Tengerihántás - romantikus ihletésűek – Tetemrehívás - kísértetes - Hídavatás, Tengerihántás Szerkezeti megoldás szerint: - egyszólamú, vonalszerűen előrehaladó balladák, - A
walesi bárdok - többszólamú – térben vagy időben párhuzamos történések
– Szondi két apródja, V. László - egyszólamú, de körkörös felépítésű /a befejezésben a
kezdő képsor visszatér/ - Ágnes asszony Nagykőrösi balladák : Ágnes asszony, 1853 - a népéletből vett témájú lélektani ballada - a gyilkosság utáni lelki folyamat érdekli - a
gyilkosság balladai homályban - refrén - részvét, megdöbbenés ... - szerkezet - Az első négy versszak tettének kitudódását meséli el.
Ágnes asszony lepedõt mos, az emberek pedig kérdéseket tesznek föl neki. Ágnes
asszony ekkor elsősorban még környezete ítéletétől fél. - A következõ tömb/14 szakasz/ a szöveg leghosszabb
része. A cellában magára marad szörnyű tettével, a börtön belső magányának
jelképe, lelkiismeret-furdalása felőrli személyiségét, bűntudata a szennyes
lepedő kimosására tevődik át. A büntetés kívül esik a jogon. - A harmadik részben a mosás rögeszmés cselekménysora a
lelki megtisztulás vágyát fejezi ki. A zárlat a felütés variánsa, mintegy
állóképpé merevíti a kezdõ sorokban leírt képet. - az elbeszélő a szenvedő embert látja hősében,
viszonyulása a bírák szánalmában tükröződik vissza Szondi két apródja - 1552. Drégely ostroma, Szondi György védte 15o
emberével a mintegy tízezer fős sereggel induló Ali budai pasa ellen - cím – nem Szondi, hanem az apródok dilemmája áll a
központban /Bach-korszak –passzív ellenállás, hűség a Szondi képviselte
elvekehez, az anyagi hasznot elutasító puritán élet/ - szerkezet- 1-2. expozíció: időpont, helyszín – emelkedett,
ünnepélyes intonálás – magasan a füstölgő vár, a másik dombon a sírnál csendben
térdeplő apródok, lent a győztes, élvezetekbe merült törökök 3. vsz.-tól végig párbeszéd - többszólamú szerkezetű ballada, az apródok és a török
követ párbeszéde két időt /fiúk -múlt, török – jelen/ és két értékrendet jelenít meg, az apródok
rendíthetetlen monológja nemcsak a honvéd hősiességet érzékelteti, és az 5o-es
évek magatartástípusát testesíti meg, hanem a szeretetben gyökerező hűséghez
ragaszkodó tartást, önazonosságot is - a követ más-más oldalról próbálja manipulálni az apródokat /nyájas:
„Szép úrfiak”, kérlelő, türelmetlen, fenyegető „vesszeje vár/ És börtöne kész
Ali úrnak.” - a szolga
közbevágásaival jelenetekre tagolja az
apródok történetét /Szondi elutasítja a
vár feladását, halálra készülés- a kincsek és paripák elpusztítása, végső harc/ - az apródok nyelve stílusában a XVI. századi magyar
költészetet, históriás énekeket /archaizálás/, ugyanakkor a török szolga modora
a XVI. századi török-perzsa keleties költészetet imitálja - ótestamentumi, népi átok - a nemzet sorsáért való aggódás, rendületlen
hazaszeretet Öregkori balladái /Őszikék/ Tengeri-hántás (1877) - parasztballada, Dalos Eszti és Tuba Ferkó tragikus
szerelme és sorsa, bűn és bűnhődés – a szégyenben maradt lány, Dalos Eszti
öngyilkos, Tuba Ferkót kísérti kedvese emléke, holdkórosan felmászik a falu
tornyára, szörnyethal - Két elbeszélõt szerepeltet. Egyikük csak a keretnek
tekinthetõ elsõ és utolsó versszakban szólal meg. A kereten belül a történet
képezi az elsõ szólamot, és az elbeszélõ (a második elbeszélõ) közbeiktatott kiszólása adja a másikat. A
kereten belüli történet folyamán az ellenszólam egyaránt olvasható a keretként szolgáló
helyzet betű szerinti leírásának és a kereten belüli történet metaforikus értelmezésének. - a piros és a fekete az uralkodó alapszínek Vörös Rébék - /varjú és boszorkány/ az elpusztíthatatlan
Gonosz Híd-avatás – a nagyváros csalódottjainak haláltánca Az Őszikék lírája Arany
1865-től elhallgatott, csak töredékek, papírszeletek születtek./Lánya halála,
akadémiai elfoglaltsága, a kiegyezés után úgy érezte, idejét múlta az a költői
magatartás, amit ő képviselt./A főtitkári robotból nyugállományba vonulva
1877-ben a Kapcsos Könyvbe, minden addiginál erősebb inspirációnak
engedve, 45 lírai verset írt az év
végéig saját kedvtelésére /összesen 56 mű/. A ciklus csak halála után látott
nyomdafestéket. Életében mindössze tizenöt vers vált ismertté, ezeket barátai
könyörögték el a költõtõl. A Nyugat
költõire várt igazi felfedezése. „Apáink más Arany Jánost olvastak, mint mi. –
szögezte le Kosztolányi 1917-ben. – Övék volt az epikus, a fiatal, a nyugodt.
Miénk a lírikus, az öreg, az ideges.” Epilogus (1877) - epilógus = gör.lat. lezárás, befejezés, végszó - végső számvetés, életművét lezárultnak tekintő,
értelmező utószó - önszemlélete elégikus-önironikus, póztalan - szerk. – ismétlődő sor - 3 rész - múlt, jelen, jövő -
időszembesítő - I .múlt- élet= országút metafora, - pesti élet képei,
modern nagyvárosi élet kifejezései /őt irigységre sohasem késztető külsőleges
rangok, vagyon... – önmagát az út szélén baktató helyzetébe képzeli :irónia,
derű, elégedett lelkiállapot, sztoikus elhúzódás, belső függetlenség, apró
szépségek /megőrzött fogékonyság az élet igazi értékei iránt/, belső erkölcsi
fölény, vándor motívum, - II. jelen -6-1o. hiányérzet – a kívülről jövő elismerés
nem érdekli, belső kétely, önvád
/állandó kételkedés munkái értékében, félbehagyott művek/ - Nessus – a heves lelki gyötrelem megidézése - III. 11-15. a jövő lehetőségei – álmok, vágyak
beteljesületlensége /a Nagyszalontára visszaköltözésről lánya halálakor mondott
le, haláláig az Akadémia szolgálati lakásában élt/ - verszárlat – más a forma is, 5 soros, „már késő” -
megtört lelkiállapot, fáradnak, daltalannak látja magát, egész életében
kötelességeinek élő „rab madár” volt - őszintén ír a feladatok robotjában leélt élet
keserűségeiről, szerénységre, munkára, felelősségre, kötelességekre
ösztönző magatartása a polgári értékrendet képviselte egy dzsentroid,
címkórságban, magyarkodásban, csak üzletekben gondolkodó világban - verselés egyszerű : hangsúlyos, felező nyolcasok, a
harmadik sor megtörik Mindvégig (1877) - Az Õszikéknek talán a legjelentõsebb lírai szövege, ars
poetica és létösszegző vers egyszerre - lant - kulcsszó- utalás a Letészem a lantot
vershelyzetére, de most felszólítja magát a munkára - önmegszólítás, halálra készülődés 2-4.jó-rossz elfogadása - 5-6. új lírai törekvések, más "hangköre"- nem
élménylíra, a külső valóság mellett
minden lelki tartalom, fásult lelkiállapota, az élet megmaradt szépségeinek
felfedezése is a költészet tárgya lehet7. megváltozott kor - de te mond - az elégikus hangnem szelíd derűvel, szomorkás,
rezignált életörömmel társul - Arany János az öntörvényű líra egyik legteljesebb
megvalósítója irodalmunkban. Az első modern költő volt. A Mindvégig záró
kérdésében és önfelszólításában a nagy mûvész saját belsõ függetlenségét szegezte
szembe az idegen korral. Naturam furca expellas (1877) - A cím Horatiustól vett idézet: „őstermészetet űzz
villával, visszafut úgyis...” - 12 soros életkép - gyermekkori élmény /tökharang
készítése/, a harangnak közösségi funkciója van - hangtalan harangszó - kép a költészetére, önironiukus
kicsinyítés - csattanó - az eszményeken túljutott öreg költõ
ragaszkodását mesterségéhez Tamburás öreg úr (1877) Az elõzõ vershez hasonlóan ez is az Õszikék írójának
helyzetét járja körül, „pompás zsánerkép”, | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 3944 | Feltöltések: 0 |