Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
19. Az irodalom határterületei
2012-04-11, 0:38 AM | |
Egy szabadon választott szórakoztató műfaj eszközeinek bemutatása (Pl. Voltaire: Candide – kalandregény, Poe egy novellája – detektívtörténet, Tolkin: A Gyűrűk Ura – mese, mítosz, science fiction stb.). 1. KALANDREGÉNY: VOLTAIRE: CANDIDE műfaja: - kalandregény - filozófiai regény vagy tézisregény (egy bölcseleti vagy etikai állítás igazolása vagy cáfolása a műben) cím: Candide vagy az optimizmus: Candide = jámbor - egy naiv, de eszes, művelt fiatalember tapasztalaszerzése, optimizmus = derülátás - Pangloss mester képviseli idő: 2-2,5 év regényminták: • utaztató regény, próbatételes kalandregény : (ókori - szórakoztató történet , cselekménye a mese mintájára épül fel. A hős kiszakad környezetéből, veszélyes helyzetekbe kerül, és hosszú hányattatás után révbe ér. A kezdő és végpont között a kalandok felcserélhetők egymással. A hősök jelleme és életkora nem változik. pl. Longosz: Daphnis és Chloé, Héliodórosz: Sorsüldözött szerelmesek A 16. századi Spanyolországban fejlődött ki a pikareszk regény (más néven kópéregény, csavargóregény) típusa. Hőse a csavargó picaro, színhelye az alvilág, a szélhámosok világa. Kompozíciója lazán, láncszerűen összekapcsolt kalandok sorozatára épül, jellemfejlődés nélkül.(Lazarillo de Tormes élete) • Fénelon: Télémaque - állambölcseleti regény • Swift - a legképtelenebb dolgokat is természetes hangon + drámaírói tapasztalatok - a szereplők párbeszédeiből tudunk meg mindent, csak annyit, ahogyan ők látják a kalandregény paródiája is egyben a mű komikum forrásai a műben: • paródia (pl. amikor az elszakított szerelmesek egymásra találnak, Kunigunda öreg és zsémbes – általános „elszakított szerelmesek” történetekben idő múlását figyelmen kívül hagyják) (kalandregény, dea kalandok túlzóak – pl. bolgár hadseregben átélt történések, öregasszony „kalandjai”) • karikatúra (társadalmi intézmények, csoportok szatirikus rajza; egyes meglévő vonások felerősítése, kiemelése) • a különböző kalandok rendetlenségében elbeszélő nézőpontja teremti meg a rendet (az elbeszélői szándék alapján szatirikus regény (szatíra: olyan irodalmi mű, melynek célja a társadalmi visszásságok, emberi gyengeségek gúnyos, ostorozó feltárása, bemutatása) Voltaire (1694-1778) - a kor írófejedelme - életműve hatalmas méretű, Jókaiénál nagyobb - sokműfajú, filozófus író Filozófiai művei: Filozófiai levelek,Filozófiai ábécé Szépirodalmi művei: eposz: Henriade – a nemzeti eposz - minta Arany számára regény: A vadember, Candide Szereplők: A főhős Candide („tiszta, ártatlan, jámbor, együgyu”), szerelme Kunigunda, nevelője Pangloss mester (Leibniz együgyű szócsöve), Kunigunda bátyja a nemesi gőg megszemélyesítője, Martin a pesszimizmus képviselője, Cacambo Candide hűsége kísérője a szereplok jelleme nem változik, de bebizonyosodik, hogy ez a világ nem jó, nem a béke, hanem a borzalmak színhelye szerkezete: - Eldorádó a közepén – meggazdagszik – előtte, szegényen, kiszolgáltatottan látja a világot, majd a világ leggazdagabb embere lesz - ismétlődés – mindenkivel kétszer találkozik • Vestfália • bolgár sereg (kiképzik, találkozás a királlyal) • Hollandia ( Pangloss doktor - vérbajos koldus), az anabaptistánál dolgoznak • Portugália (hajótörés, lisszaboni földrengés) • Dél-Amerika (Kunigundával és az öregasszonnyal) • Paraguay - megöli az ijfú bárót • Eldorádó (a világ leggazdaabb embere) • Cacambót Kunigunda után küldi, ő Franciaországba, • Velence (találkozás Paquette-vel, a szenátorral, a trónjukat vesztett királyokkal • Törökországba megy Kunigunda kiszabadítására, útközben kiváltja a bárót és Panglosst A mű központi fejezetei (17-18. fejezet) ELDORÁDÓ - eszményi, képzeletbeli ország - utópia, az anyagi jólét világa. ( Platón: Állam, Morus :Utópia) - a felvilágosodás hatása: nincs magántulajdon, papság, nincsenek ceremóniák, nincsenek bíróságok, tudományoknak szentelt palota - Candide mégis elvágyik innen, s ez nem csupán a próbatételes kalandregény poétikai következménye, hanem annak a felismerése, hogy önmagában a tökéletes társadalom nem biztosítja az ember boldogságát – az egyéni boldogság vágya továbbviszi - a gépészek olyan gépeket, amik átemelik (még épp csak elkezdődött az ipari forradalom)+ 1oo piros juh A regény zárlata: vitatott. – Eldoradó kivételével minden ország lakhatatlan, a hősök ezerszer is meghaltak volna már, ha az író nem támasztaná fel őket. - se nem jó, se nem rossz az élet - nincs gondviselés „Ezt a világot Isten átengedte egy gonosztevőnek” Voltaire válasza: a tevékenység dicsérete „Vár a munka a kertben”, „…a munka pedig arra jó, hogy messze tartson tőlünk három nagy bajt: az unalmat, a bűnt, a szükséget.” 2. a klasszikus krimi „Csak szórakoztatni akartam…” (Agatha Christie) az irodalomban jelent meg először műfajként › intellektuális gondolkodásra késztető történetek (titok, rejtély a középpontban › ennek megismerésére, lelepleződésére helyeződik a hangsúly Műfaji jellemzői: - rejtély (pl. gyilkosság), - sematikus, leegyszerűsített, antirealista világ, - a tárgyi részletek csak mint jelek, nyomok fontosak - zárt tér (szalon, szoba, vasúti kocsi, kastély) - ártatlanul meggyanúsítottak, a gyilkos a legkevésbé gyanús - különc nyomozó, kétbalkezes barát, jellemük változatlan, lepipálja a rendőrséget - a cselekmény alárendelt a nyomozásnak – elrejtés, felfedés, ismétlődés = intellektuális jellegű, játék, tartózkodás az erőszaktól - a rend megteremtője egy rendetlen korban, a gyilkos lelepleződése = a világ bűntől való megtisztulása, a világrend helyreáll - a racionalitás győzelme - nagyon jól kell felépíteni, hogy végig rejtély maradjon a rejtély – kötött forma (késleltetés, fokozás, fordulatok a történetben) - a magas- és tömegkultúra közötti szakadékot hidalja át, a magas művészetért rajongók ezzel a „ponyvaműfajjal” a legelnézőbbek (filmművészetben is ezt láthatjuk) - a mai kor befogadója számára is egyik legkedveltebb műfaj (könyvként, moziban, televízióban – ld. krimisorozatok) Pl. E.A.Poe A Morgue utcai kettős gyilkosság (1841) Agatha Christie könyvei, Sir Conan Doyle Scherlock Holmes történetei, Agatha Christie Poirot-történetei (Poirot és Hastings kapitány), Georges Simenon: Maigret A krimi előzményei, változai • mitologikus témák Szophoklész Oidipusz király(önmaga után nyomoz), • Shakespeare: Hamlet (a király gyilkosát, Claudiust akarja leleplezni a dán királyfi) • romantika: Hoffmann : Scuderi kisasszony - titokzatos esemény – falon átjáró gyilkos - amatőr detektív – Scuderi k., ártatlanul megvádolt gyanúsított • kalandregény: Alexandre Dumas: Monte Cristo grófja Jókai Mór: A szegény gazdagok Karl May: Az Ezüst-tó kincse Mark Twain: Egy jenki Arthur király udvarában; Koldus és királyfi Frederick Forsyth: A Sakál napja Dan Brown: A Da Vinci-kód • a 19.sz.-i realizmus nagyvárosi bűnözés mint téma, a bűnöző a társadalmi tabló része Balzac Goriot apó – Vautrin figurája (ijesztő) Dosztojevszkij : Bűn és bűnhődés – lélektani, morális indíttatású •a „keményöklű” (angol „hard-boiled”) krimi Raymond Chandler: Marlowe magándetektív harcban áll a bűnözőkkel és a rendőrséggel, magányos, becsületes nagyvárosi cowboy Ed McBain • posztmodern : Umberto Eco: A rózsa neve • tévékrimi, thriller 3. MESE: J. R. R. TOLKIEN: A GYŰRŰK URA - sok szimbólum, karakter és cselekményszál észak-európai mitológiából (norvég Edda, finn Kalevala, germán Nibelung-ének, óangol Beowulf) - régi, lovagi értékrend jelenik meg (gyengék védelmezése pl. Aragorn, Boromir) - jó és rossz küzdelme (kevés jó a sok és erős gonosszal szemben, de végén a jó, az igazság győz) - a tündérmesét egyesíti az eposzi küldetés elbeszélésével - hatalmas konfliktus és utazás motívumai, hősök minden ellen törő erő elleni harca Mesei jellemzők: - jó és rossz elkülönül (pl. jó – Zsákos Frodó, Gimli, Aragorn…; rossz – Szauron, Szarumán… › nincsenek kevert jellemek), mesei szereplők (pl. hobbitok, tündék – tündérek) - mesei számok: 3 (a könyv három részből áll), 9 (nazgulok) V. J. Propp: A mese morfológiája – a szereplők funkcióival, a mesék szerkezetével foglalkozik › funkciók megtalálhatók A Gyűrűk Urában is (pl. A hősnek tiltó parancsot adnak, és ő ezt megszegi – Frodó használja a gyűrűt, s bizonyos mértékig hatalmába is kerül; A hős ellenfele megpróbálja becsapni áldozatát, hogy hatalmába kerítse őt és vagyonát – Frodó ellenfeleként értelmezhető Gollam, aki a gyűrű megszerzése érdekében cselhez folyamodik; A hőst megjelölik – a gyűrű megsemmisítésekor Frodó elveszti ujját, így bélyegzi meg sorsa) Tolkien esszéje: A tündérmesékről - a valódi tündérmese lényege, hogy a varázslatot valóságként ábrázolja a történet másodlagos világában, nem pedig illúzióként › megmutatja a Természetnek egy olyan arcát, amely a mi hétköznapi valóságunkban rejtve marad – ez a cél A Gyűrűk Urában is › ezért is teremt meg egy kidolgozott, adott szituációban „valóságos” világot (térképek, felépített családfák, különböző lények nyelvei) 4. Fantasy irodalom › sokban kötődik a Gyűrűk Urához (pl. különálló világ megteremtése – pl. sok könyvben világról térkép), a szereplők is hasonlóak lehetnek (pl. sötét elfek/tündék, elfek, félszerzetek) A fő különbség az irodalmi igényesség, a stílus szempontjából ragadható meg. (giccses, túldíszített leírások, egysíkú történetvezetés). Pl. R. A. Salvatore: Otthon | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár | |
Megtekintések száma: 2502 | Feltöltések: 0 |