Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
2011-09-11, 2:09 AM | |
realizmus (‘reális’, ‘valóságos’) · stílusirányzat (nem átfogó korstílus), a romantikával párhuzamosan · művészi ábrázolásmód a festészetben és (próza)irodalomban ( poétikájának alapja: a művészet a valóság visszatükrözése (mimetikus =utánzás), meghaladhatatlan a világ valóságossága · Kezdete: az 1830-as évek (Balzac, Stendhal és Gogol fellépése) · A festészetben: a barbizoni iskola tájképfestői http://hu.wikipedia.org/wiki/Barbizoni_iskola · továbbvitele – naturalizmus (Zola, · szaktudományok kialakulása - rendszerezés, megfigyelés - biológia, politikai gazdaságtan · pozitivizmus (lat. adott, tényleges) · előzmény: felvilágosodás - igazságigény és moralizáló szándék pl. Diderot - a részletező, hiteles társadalomrajznak is jelentőséget tulajdonított, Rameau unokaöccse (1761-62) A francia realizmus „Az emberi lélek ellentétes motívumainak egyidejű bemu tatá sá val megteremtette az ún. analitikus illetve lélektani regényt.” (Veres András) 1830. Vörös és fekete 1838. A pármai kolostor · Romantikusnak tartotta magát – s fôhôseiben romantikus szemé lyiségeket teremt –, de valós társadalomrajzot ad · Stílusa világos, szenvtelen, már-már hideg, a tárgyilagos közlés megszállottja (írás elôtt Napóleon törvénykönyvét olvasgatta) A cím: -színszimbolika, két karrier - hadsereg, papság, rulett ,siker és a balszerencse, élet-halál egyéb jelképek - kék - szabadság színe, létra - először is a magasban - olvas alcím - Krónika 183o-ból - megírás és olvasás egyidejűsége – hitelesség, valószerűség →R - valóságábrázolása, az 1815-től kezdődő restauráció kora /183o-ig társadalmát részletesen / - királypárti ariszt. + polg. kap. fejlődés A regény mottója: „Az igazságot, a kíméletlen igazságot!” elbeszélő - mint egy szereplő, maga is ismeri a Verrier-t, liberális gondolkozású, értelmezi a történteket, mottók- realista regényelmélete - tükör a karrierért vállalja a képmutatást, a „fordított-Tartuffe” szerepet, megtanul bánni a rossz, értéktelen külvilággal; jobbik énjét álarc mögé rejti. Szerelme is a tudatos és céltudatos ember szerelme célja? -messzebbre- a plébános, Chélan abbé- megtanítja latinul – házitanító- szeretőjévé, de Rénalnét, Besancon /bözanszon/papnevelde – az igazgató titkári állást de la Mole márkinál – hamar nagyvilági ember- leleplezi – V.-ben lelövi- halálra ítélik lázadó – de nem áll szemben a kora értékrendjével- Julien Sorel nem izolált én /szentimentalizmus bensőségessége, romantika lázadása/ elfogadja, a külvilág érvényesülésének terepe lélektani -analitikus regény - a modern lélekábrázoló regény megteremtője - folytonos önelemzés - fő eszköze a belső monológ /egyenes vagy függő beszédben/ érzelmek boncolgatása, összetett, kevert érzelmek –, Napóleon- Szent Ilona-i naplója, életstratégiáját, Napóleon az ideálja, a semmiből naggyá emelkedett, akaraterő - rousseaui (Rousseau Vallomásai )- önérzetes, szabadságvágy, érzelmes, érzékeny- öntörvényű lelkiség - tartuffe-i - szerepjátszásra, képmutatásra kényszerül undorítja a környezete - mégis mindent megtervez, a tehetség csak így érvényesülhet, álcázás /fordított T. - tisztában van hitványságával/-ua. mindig elárulja magát - Don Juan – szerelmi hódítás - eszköz Baljós elôjelek Verrièresben, mikor a polgár mester hez menet betér a templomba: szorong, újság darab egy kivégzésrôl – Louis Jeurel (hasonló név), vért lát kimenet -19 éves - van benne valami sebezhetőség, félszeg, gyerekes - elsírja magát,amikor de Renalné meglátja /3o éves, gazdag, tapasztalatlan/ - házitanító - a pleb. felem. első állomása ,önélrzetes, gőg - a cselédekkel nem eszik, - gyanakvás, ellenségesnek lát mindent - megnyerő külső - azzal tűnt fel, hogy kívülről tudja az Újszövetséget - tekintélyt szerez a házban, később Verrierben versengve hívják meg, senki nem tud latinul, mégis ünneplik - nehezen kommunikálnak, csak az önállótlanság, másolás a fontos - nem vallásos - de az egyházi karrier képzelhető el számára /bemegy a templomba a polg.mesterék előtt /, - titkolnia kell bonapartizmusát, a szabadelvű könyvkereskedőtől csak álnéven kölcsönözhet, a a gyerekeket sem szereti -mégis jó nevelő - nem elégszik meg a kis emelkedéssel - visszautasítja Elisa, a szobalány házassági ajánlatát, Fouqué /fakereskedő barátja/ is üzlettársává fogadná - a szerelem is csak eszköz - Vergy - birtok- a fiatalasszony most lesz először szerelmes, anyai érzéseket ébreszt benne - gondoskodik róla - becsüli finomságát, nemcsak a pénzről beszél, csodálja önérzetességét ,Julien először fél, hogy csak a paraszti szeretőt látja benne, - mindent feláldoz, - bűntudat, mélyen vallásos, ua. merész találékonysága, bátorsága - bejuttatja a díszőrségbe, - a szobalány árulja el, Valenod küldi a névtelen leveleket a távozás lehetősvé teszi a további emelkedést - utolsó szenvedélyes éjszaka - Valenod újgazdag, korrupt, aljas - szegényházi rabok, éneklés, mindennek az ára a fontos, J. undor/ - kitúrja de Renalt - polgármester, megyei prefektus lesz - Chélan beajánlja, papnevelde, nagyváros - szeminárium - Pirard abbé - janzenistának tartják, megszereti őszinteségéért, tehetségéért, valami szikrát lát benne - szeminaristák képmutatók, parasztok pénzéhségből, vagy skizmákkal büszkélkednek- tehetséges - a tudást ártalmasnak /voltarianus/, végig eretneknek tartják, a tartuffeség igazi magasiskolája, de folyton lelepleződik, naivitás, - Frilaire abbé /Pirard jezsuita ellensége/ az utolsó előtti helyre teszi a vizsgán - őt küldi Pirard a besanconi püspökhöz - élvezi Julien műáveltségét, maga is kiváló humanista, egy Vergiliust ajándékoz neki - de ua. Frilaire-t pártfogolja - tisztelik, barátja ajándéka /szarvas, vaddisznó/ miatt gazdagnak nézik - Pirard abbé - ajánlja majd be de La Mole márkihoz - papság - pénz, hatalom, /De la Mole unokaöccse püspök/ intrikák - kevés igazán tiszteletre méltó - Chélan abbé, Pirard abbé - janzenisták - szigorú, mély vallásosság, mind apapótló szerepben 3. Párizs - arisztokrata körök - öltözködés, udvariasság, - egyszerre csodálja és megveti őket, - unalom - kerülnek minden poltikai, irodalmi témát, félnek - hazugságokban élnek - hamar dandyként - párbaj a lovaggal - bátor - akikben több érték van, azok fedezik fel - de La Mole - művelt, ravasz, gátlástalan ő is - nélkülözhetetlenné teszi magát, az összeesküvésben is felhasználja rendkívüli memóriáját /strassburgi küldetés/ - Mathilde - gőgös, különc,múlt iránti rajongása- Bonifác, középkori ős, a királyné szeretője, kockázat, - Altamira gróf imponál neki /halálraítélt/ , - levert forradalom, iszonyodott a vértől - J.- egy új Dantont lát benne /ő Voltaire-t olvas/- az őszinteségére figyel fel, elmeséli, hogy leesett a lóról - romantikus szélsőségek között mozgó, kalandvágy, - töprengései, napóleoni stratégia, létra , gyanakvás - pisztolyokat, először csak a hódítás imponál nek i- majdnem elveszti - egy látszat szerelemmel tudja csak visszahódítani, - szerelem - nemcsak ködös érzelmek - ész, akarat szerepe- dac, hiúság, tudatos szerepjátszás, résen levő ellenfelek - lelepleződést bátran - felajánlja a látszat öngyilkosságot - minden lehetne belőle - törvénytelen származás ötlete, tiszti rang, név - de Renalné levele, féltékenység, vallási őrület, tönkreteszi - az asszony a bigott gyóntatója hatása alatt írja később a leleplező levelet- le akarja lőni a fiatalság mindent vagy semmit hevessége - Mathilde megmenthetné - elutasítja - most boldog - de Renalné iránti szerelme /látogatja az asszony/ - az anyát, biztonságot is jelentette, ezért is megrázó az árulása - lehull a képmutatás - az érvényesülésnek a szerep, az erkölcsi eltorzulás az ára - ua. belső érzékenység, erkölcsileg rombol - a világ börtön - öngyilkosság a beszéde - nem tudják megbocsátani az ambícióit, Valenod az esküdtbíróság elnöke, már megkapta a prefektusi kinevezést - Mathilde színpadiasan eltemeti a fejét,teátrálisan pénzt szór a temetésen, de Renalné 3 nap múlva utána hal - a társadalmi törvényeket elfogadva érvényesül - szükségszerű, hogy be kell mocskolódnia, dezillúzió - kiábrándul, kilép az életből A cselekmény: sikeresen teljesített próbatételek (memó ria, Elisa visszautasítása, Rènalné keze, Fouquet aján ata, királyi látogatás, névtelen levél, stb.) után a szerepjátszás vége, azonosul önmagával · de Rènalné: érett asszony, befelé forduló, vallásos; természetes ártatlanság jellemzi; férjét unja, valódi szerelmet sosem érzett iránta; tartóz kodó, passzív, szelíd, szerény, „hagyo mányos”; majd: szenvedé lyesen ôszinte, bátor, leleményes · Mathilde: fiatal lány, lázad a környezete és a forma ságok ellen, szeret a veszéllyel játszani, kez de mé nyezô, aktív, vad, gôgös, „modern”, csele ke detei el túl zottak, színpadiasak, újra s újra meg kell hódí tani, Julien sikere a képmutatás sikere, a „feladat” teljesítése Az elbeszélő viszonya Julien Sorelhez: Stendhal realizmusa - téma - társadalom - értékesebb ember ütközése - helyszín - szereplők - realista - romantikus - stílusa - lényegretörő, világos, logikus Balzac (1799–1850): Goriot apó (1834) 1841. Emberi színjáték - regényciklus - azonos szereplőkre épülő, egymással összefüggő regények, embertípusok leltárát - egyetlen regényfolyamba kora társadalmát, erkölcseit, filozófiáját - 85 készült el, 2-3ooo hős, - aggályosan pontos - utcák, emberek - a regény olyan legyen, mint az élet, a valóság riválisa - külső elbeszélő - maga csodálkozik, hogy hőse felbukkan visszatérő motívumok - a pénz - /Stendhalnál még nem/ - minden mozgatórugója, család, szerelem, művészet prostituálódása - szenvedély - kivételes hősök, az életerő, akarat, vágy írója - szerelem - uo. mint a pénz- a férfiak törtetésből, érdekből, nők - gazdagságért, örömökért ua. nem ítélkezik, nem moralizál hősei - cinikusak, elfogadják a társadalom képmutatását Gustave Flaubert: Bovaryné (1821–1880) (1857) A francia próza talán legnagyobb mestere Sajátos prózaritmus – a lélegzés ritmusa szerint Hallatlan műgond (cédulázás) és beleélés (egy oldalt olykor nyolc napig írt); az írói lelkiismeretesség legendája. Műgondja a l’art pour l’art íróiéval rokon Salammbo (1863) c. történelmi regényének témája a karthagói zsoldos-háború Az Érzelmek iskolája (1869) főhősei Fréderic Moreau és Madame Arnoux – egy nemzedék érzelmi, erkölcsi, társadalmi történetét adja „Milyen lassan múlik az idő – életünk oly üres, hogy nincs miből kiábrándulnunk.” Szent Antal megkísértése (1874) monológja költői próza Bouvard és Pecuchet (1881) befe-jezetlen regénye a tudományba belekon-tárkodó ostobákat, a század tudományimádatát – s magát a tudományt is – gúnyolja Emma Bovary „a meg nem értett asszony”, „akit megfertőz a század betegsége”, a romantikus elvágyódás; magányossága, szenvedélyessége hozzá méltatlan férj és szeretők (Rodolphe és Léon) karjaiba űzi; lázadó hős és áldozat A regény helyszínei: Normandia, Yonville, Rouen Ideje: a harmincas évek és a negyvenes évek első fele A regény alcíme: Vidéki erkölcsök A valós társadalomrajzot adó regény kritikájának célpontja: a progresszivitását elvesztő, önelégült, félművelt polgár Mint a Don Quijote a lovagregényeket, a Bovaryné a romantikát búcsúztatja A Bovaryné realista jegyei · értékrendek – a polgári és a romantikus értékek – konfliktusa · A tér- és időszerkezet a realista normák szerinti (Lajos Fülöp kora, tipikussá emelt fiktív helyszínek); háttér–előtér időszerkezet · A cselekmény életrajz, többnyire időrend szerint, a valóság tükörképe, a leírások megvilágító szerepe · A regényhősök társadalmi típusok · Az elbeszélő fókusza kezdetben Charles diáktársáé, majd az „átélt beszéd” a hős gondolkodását imitálja · Törekvés az ábrázolásban a szenvtelenségre (tárgyilagosságra) Szűkszavúságával túltesz mesterén, egy-egy szóval, utalással teremt atmoszférát Bemutatkozása: a Gömböc (1880) Leghíresebb regénye: Bel ami (1885) karrierregény (4 hónap alatt 27 kiadás) Une vie (= Egy élet, magyarul: Egy asszony élete) (1883) c. regényét Tolsztoj a világirodalom egyik legszebb alkotásának tartotta Egymásba fogódzó háromszáz novellája széles társadalmi keresztmetszet, pl. Az ékszer, Ékszerek, Két jó barát | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár | |
Megtekintések száma: 4994 | Feltöltések: 0 |