Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
2011-09-11, 12:06 PM | ||||||||||||||||||||||||||
Színház- és drámatörténet 3. A francia klasszicista dráma bemutatása Molière egy
szabadon választott műve alapján A FRANCIA KLASSZICIZMUS ·
17. század második fele, Franciaország, XIV.
Lajos (Napkirály) uralkodása (1643-1715) alatt bontakozott ki (Európába többi
részén barokk hódít) ·
lat. ’classicus’ szóból – jelentése: első
osztályba tartozó → olyan művészek vagy művek, melyek legkiválóbbak és
utánzásra érdemesek (görög és római műalkotások) ·
XIV. Lajos uralkodói érdeke: rend, nyugalom,
ésszerűség → ezeket az erényeket kérte számon művészein is ·
valószerűség, ésszerűség, áttekinthető
szerkezet, belső harmónia A FRANCIA KLASSZICISTA DRÁMA ·
arisztokratikus színház (közönsége az
arisztokrácia) ·
cselekménye egyszerű, egy vonalon halad előre,
lélekelemző természetű ·
nem szenvedélyesek a hősök, hanem
kötelességtudatuk erős ·
hármas egység (a dráma egy helyszínen és
körülbelül egy nap alatt lejátszódó eseménysora egyetlen cselekményszál mentén
bontakozzon ki, kitérők és epizódok nélkül) – Nicolas Boileau: Ars Poetica című
versében fogalmazta meg (Arisztotelész félreértésén alapuló teória) ·
színház: fedett, függönyt használtak,
felvonásokra tagolódott, nők is játszottak, de mellőzték díszleteket ·
drámák verses formájúak (alexandrinus, 12
szótagos, magyarra hat és feles jambusokban) ·
tragédiaíró: Corneille (1606-1684) – 1636:
Cid, Racine (1639-1699) – 1670: Berenice, 1677: Phaedra, komédiaíró: Molière
(1622-1673) MOLIERE(1622-1673) ·
Hatott rá Terentius és Plautus (római
komédiaírók), a commedia dell’arte és a farce. Ø commedia
dell’arte = olasz rögtönzéses vígjáték – cselekmény vázlathoz szereplők
rögtönöznek, szereplők állandó jellemek, típusok pl. zsugori kalmár, fösvény,
gyámoltalan szerelmesek…– jellemkomikum jellemzi Ø farce =
francia vásári komédia, helyzetkomikum jellemző rá, amelynek általában alapja
félreértés vagy személycsere ·
hármas egység, józanság, verses forma –
klasszicista elemek művészetében ·
az érdekli, ami embertől, kortól, helytől
független – egy-egy örök embertípus (a csábító /Don Juan/, a hipochonder /Képzelt
beteg/, álszent /Tartuffe/, fösvény) A KLASSZICIZMUSRA NEM JELLEMZŐ: vígjátékok (komédia elvileg
másodrendű műfaj), köznépnek is tetszeni akar (nemcsak
udvarnak), olyan műfajokból is merít, amik nem előkelőek(commedia
dell’arte és francia farce) ·
M. célja – kora tükre és kritikája legyen →
provokatív karikatúrák, kíméletlenül nevetségessé (istentelen
szabadgondolkodónak tartották (gyönyörködtetés
(= a néző megnevettetése), tanítás (a bűnök leleplezésével az emberek
jobbítása) ·
A komikum forrása: eltérés a józan mértéktõl - másnak, többnek akar látszani, mint ami - értékhiány lelepleződése ·
Moliere-nél - a jellemkomikum áll a központban -
nevetségességük alapja a természetességtől, ésszerűségtől való eltérés,
rögeszmés hősök, a józan eszét veszíti el, mindent tönkretesz, TARTUFFE (1664, 1669) ·
1664. Tartuffe ősbemutatója, másnap betiltották,
3 év múlva átdolgozott változatát – szintén betiltották, 1669. február 5. –
király engedélyével bemutatták, majd nyomtatásban is megjelent A francia klasszicizmus
jellemzői a műben ·
szereplők: polgárok (csak tragédiában
szerepelhettek nemesek, komédia szereplői a polgárok) ·
hármas egység érvényesül: 1 főszál
(Tartuffe ármánykodása és leleplezése), kb. 1 nap, Orgon háza ·
öt felvonás pontosan követi dramaturgiai
egységeket:
Cléante a rezonőr (= az író szócsöve, az író
gondolatait képviseli) – racionális, érvel, próbálja meggyőzni Orgont CSELEKMÉNYSZERKEZET ·
késleltetés 1. felvonás – Tartuffe-ről szól (Pernelle asszony és
Orgon mellette, Damis és Dorine ellene, Cléante összegez) 3. felvonás – csak ekkor jelenik meg Tartuffe →
feszültségteremtés, befogadó nem tudja, kinek adjon igazat DE szereplők
fokozatos színre lépése irányítja, befolyásolja tényezőt – szereplők jellemének
megismerése! ·
konfliktusok – itt is késleltetés, dráma végig
feszültségben: (csírában mind első felvonásban, és ezek majd sorra bontakoznak
ki a dráma folyamán)
·
párhuzamos
szerkesztés Elmira 2 szerelmi vallomása, I. és V. felvonás – az V. felvonásban Pernelle asszony
színre lép, és Orgonnak úgy kell győzködnie anyját, mint ahogy őt győzködték az
I. felvonásban A mű első 4 felvonásából tragédia következne logikusan –
miért lett mégis komédia? műfaj konvenciói és közönség elvárásai szerint
komédia (polgárok szerepelnek benne) uralkodónak (Napkirálynak) való kedveskedés: deus ex
machina – uralkodó a megoldás Lehetséges értelmezése: ·
„álarc”- viselés, képmutatás - az udvari előmenetel egzisztenciális kérdés Ø Orgon
is álarcként használja a jámborságot – a társadalmi ranglétrán nem jutott
előre, házassága boldogtalan Ø Tartuffe
stratégiai okokból színészkedik – hogy meggazdagodjon és kielégítse vágyait Ø Cleante
– rezonőr – felismeri mindkettejük álszentségét (Descartes Értekezés a
módszerről (1637) – a józan ész segíségével ítéljünk, meg tudjuk különböztetni
az igazat a hamistól, Cleante helyes szemlélete ellenére sem tehet semmit, csak
a király tudja elérni, hogy minden jóra forduljon ·
valóságos világ erői tehetetlenek a tartuffe-i
alakkal, és a hiszékenység és a naivitás nagy gondot okozhat a világban
(valóságban nincs deus ex machina, csak a fikcióban Spiró György (1946–): Az imposztor (1982) | ||||||||||||||||||||||||||
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár | ||||||||||||||||||||||||||
Megtekintések száma: 7513 | Feltöltések: 0 |