Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
4. Egy szabadon választott Shakespeare- dráma elemzése
2011-09-18, 2:11 PM | |
4. Egy szabadon választott Shakespeare- dráma elemzése William Shakespeare /1564-1616/ "Színház az egész világ, és színész benne minden férfi és nő" /Ahogy tetszik/ a reneszánsz kor drámaíró óriása – 37 darab 1. Az Erzsébet-kori Anglia - Tudor-korszak - korforduló –kereskedelem, ipar fejl., egyházreform (VIII. Henrik) - a hirtelen gyors gazdasági-társadalmi átalakulás ledöntötte a régi életkereteket - zaklatott kor - drámai téma: féktelen hatalomvágy, indulatok, tehetségen, akaraton múló felemelkedés, gátlástalan önérvényesítés – 1558- 16o3-ig Erzsébet - 1588. II. Fülöp Győzhetetlen Armadájának veresége - London /2oo ooo-es/ világváros 2. Shakespeare élete (1564-1616) 1564. Stratford on Avon - vándorszínész 1590 első színházi sikerei 1599 a Globe főrészvényese Pályája az angol színház – 1576. Londonban az első állandó színház - kétes foglalkozásuk miatt nők nem, csak fiúszínészek, minden délután más darab ment - nézők összetétele rendkívül heterogén volt, az udvar és a csőcselék egyaránt Dramaturgiai következménye: Olyan drámát kellett írni, mely a közönség minden rétegét kielégíti. A Hamlet esetében a bosszúdráma, a kísértettragédia keveredik a filozófiai drámával. - az előadást szünet nélkül, egyhuzamban játsszák, - embermagasságú emelvényen a színpad, a galériák közönsége is jól láthassa – erkély, - világítás nincs – du. játszanak, díszlet el sem férne, függöny sincs, szavak festik a helyszínt, keltik a hangulatot „Most van az éjnek rémjáró szaka...” a Shakespeare korabeli Angliában az irodalom vezető műneme a dráma Sokféle hagyományból merít a) előzménye, kiindulópontja a középkori színjátszás (s nem az antik tragédia) A középkori színjátszás epizódok sorozatát mutatja be, nincs hangulati egység, nincs sűrítés, nincs kiélezett konfliktus - A középkori drámából veszi át tér és idő szabad kezelését, az epizodikusan dramatizálható cselekmény ,a hangulati ellentételezést és a hangnemek kevertségét: tragikus fenség és durva komikum b) Senecatól veszi át a nagymonológokra való építkezést; c) Kortársai közül Kyd: Spanyol tragédia című műve, mint bosszúdráma a Hamlet előképének tekinthető. Marlowe-tól veszi át a nagyformátumú hősökre való építkezést és a verselést, a blank verse-t. Első magyar fordítói: Kazinczy, Döbrentei Gábor. A teljes magyar Shakespeare megalkotásának terve a reformkoré (Arany, Petofi, Vörösmarty) Romeo és Júlia, 1595 forrás – vándortéma - véletlenek ,a balvégzetű szerelmespár sorsa közismert bestseller volt /Ovidius,Dante, Boccaccio/, téma: - szenvedélyek : szerelem (Romeo, Júlia), gyűlölet (Tybalt), barátság,önfeláldozás (Mercutio) - reneszánsz érzelmek, szabadságvágy, teljességvágy a szerelemben, ami minden áldozatot megér - végig tisztán maradnak, minden próbát kiállnak, a végzet pusztítja el őket műfaj: szerelmi tragédia - csak a végén komorul el szerkezete - utókor osztotta felvonásokra, színekre, de megfelel a klasszikus drámaszerkezetnek is Cselekményszerkezet: - konfliktus – nem a torzsalkodó családok vagy a fiatalok és öregek között (a szülők nem tudnak a fiatalok titokban kötött házasságáról, a fiatalok nem tudják érdekeiket képviselni (Júlia és Capulet vitája) - A drámavilág kora olyan átmeneti időszak, amelyben már jelen vannak a személyes szabadság és önmegvalósítás reneszánsz értékei. („Csak neved ellenségem, nem magad. / S te önmagad vagy és nem Montague.” – Júlia) Érvényesülésüket azonban gátolja a középkori hagyomány. (Pethőné Nagy Csilla) - párhuzamok - véletlenek (báli meghívó, Lőrinc barát levele nem érkezik meg, Romeo korán ér a kriptába) - előreutalások I.Expozíció - I. felvonás- drámai alaphelyzet - előkészíti a szerelmesek egymásra találását - színhely a polgári Verona 3x motívumismétlés – párbaj, - herceg parancsa - halál a rendbontókra 1.5. bonyodalom a bállal indul a szerelem 3 változata 1. Romeo – petrarkista, szenvelgő melankóliája, sóhajtozik – komikus – Róza affektáló, 2. Páris – gyakorlatias, a papának udvarol, opportunista 3. Romeo és Júlia az igazi – egyszerre valóságos és misztikus, magasztos, önző, odaadó, csoda - II.felvonás (bonyodalom kezdete)- a fellobanó szerelem után az egymásra találás 2.2. erkélyjelenet - Júlia rajongó gyakorlatiassága - Romeo - álmodozó, rajongó, költői képek - Lőrinc barát összeadja őket– ifjúság követelőző vágya – ismeri a természet erejét III. 1. a tragikus fordulatok - Tybalt gyűlölete éppoly irracionális, mint a szerelem - Mercutiot felháborítja R. látszólagos gyávasága - Romeo Tybaltot öli meg - ha Mercutiót elárulná, a szerelmét is ugyanúgy elhagyná, – halál vár Romeora, ha visszatér 3.2. - Júlia - 3 órás asszony - a dajka megint mellébeszél, Tybalt halálhíre - ellentétes érzések - felnőtté válás 3.5. R. és J. búcsúja – J. balsejtelme 4.1. Júlia Lőrinc baráthoz - Lőrinc - álompor – terve – Romeo így megszöktetheti 4.2. otthoni viselkedése – engedelmes lánynak – 5.1. Romeo a halálhírre mérget vásárol - patikárius - szegény értelmiségi, tiltott dolgokat árul nyomorában - elkésett Lőrinc barát értesítése - véletlenek sora vezet a tragikus végkifejlethez 5.3. temető - Parist Romeo párbajban megöli, Tetőpont: Kriptajelenet (Rómeó és Júlia halála) halottnak hiszi Júliát – méreg, Júlia egy tőrrel utána Megoldás: a herceg előtt kibékül a két család - a szerencse forgandó jellemek: Júlia - naiv gyermeklányból áldozatot hozó asszonnyá Romeo - szándéka ellenére - bálba, Tybalt, Paris megölése Tybalt - ő is idealista, indulata kamaszos bizonytalanságból fakadó túlzás dajka - komikus karakter - a szerelem alsóbb szférái - életvidám testiség, a tragédiával nem tud megbarátkozni – Műfaji kevertség, a hangnem sokszínűsége - A humor, az irónia és a pátosz egyaránt előfordul. - A beszéd stílusa szorosan kapcsolódik a szereplőkhöz. A többszólamúságra jellemző továbbá, - hogy az igényes közönséget kiszolgáló választékosság és a tömegigényre is figyelő erotika, illetve vaskos, sziporkázó szójáték egyaránt jelen van nyelvében Bernstein West side story, Segall Love story, Zefirelli Hamlet, 16o1. - nagytragédia - bűnügyi történet – van egy fondorlatos, bűnjel nélküli gyilkosság , a fő konfliktus Hamlet és Claudius között ismétlődés - ua. a helyzetben különböző emberi magatartásformákat a/ bosszú :Fortinbras /H. apja az apját győzte le - ezért indul Dánia ellen/, Leartes - Polonius halálát - gondolkodás nélkül teljesítik kötelességüket, Hamlet - eltérő- halogatja a bosszút b/ barátság: Hamlet - Horatio Hamlet - Rosencrantz és Guildenstern c/ szerelem: Hamlet-Ophelia, Claudius-Gertrud szerkezet az expozíció (I. felv.): Hamlet értesül apja erőszakos és rút haláláról a bonyodalom (II-IV. felv.): Hamlet és Claudius egymás titkait fürkészik – a valódi konfliktus Hamletben zajlik végkifejlet: Hamlet cselekszik drámai alaphelyzet - már előtte létrejön I.1.- mellékszereplőkkel indul - Helsingőr - királyi vár előtti őrök- szellem - hátborzongató - Horatio - egyetemi társ, barát, bízik benne I.2. trónterem - Claudius - új király - bejelenti nászát Gertrudisszal - külső fenyegetés - Fortinbras fenyegeti az országot érvei: logikus, mindenki elfogadja az új királyt - Hamlet monológja - öngyilkosságot fontolgat - mily unott, üres,/Nyomasztó nékem e világi üzlet! Horatio hozza a szellemről a hírt "Kizökkent az idő;- ó kárhozat! Hogy én születtem helyretolni azt"- a kizökkent időt, a világ rendjét visszaállítani, nem a bosszún töpreng - az igazságot akarja tudni , Claudius gyilkos, trónbitorló - de ebben biztosnak kell lennie II. felvonás - bonyodalom - konfliktusok - Polonius híre - H. szerelmi őrületbe, lányát kémkedésre - Rozenkrantz és Guildenstern - átlát rajtuk,a király hivatta őket, utána kémkednek, itt születik a terv- a színészekkel eljátszatja a gyilkosságot III. felvonás- tetőpont - krízis - Hamlet nagymonológja "Lenni vagy nem lenni…" öngyilkosság - életunt,- félelem a halál utánitól - - Hamlet-Ophelia –nincs esély a boldogságra Egérfogó a darab címe - a király otthagyja az előadást, lelepleződik IV. felvonás- tragikus kifejlet IV/1. palota - a király meggyőzi a királynét - H. veszedelmes, a nép szereti, el kell távolítani IV/2. Hamlet - R. és G. - szivacs metafora - kegy, majd kifacsarják - a hatalmat kiszolgáló kisemberek IV/5. Ophélia megőrült apja halála miatt uo. tiszta, nem tudja elviselni apja halálát, - rokon lélek, Hamlet igazi társa lehetne Leartes bosszút liheg - oldalán a néppel, titokban temették el apját IV/6. Hamlet levele Horatiohoz - kalóztámadás - H. bátor IV/7. király rábeszéli Leartest - párviadalt - - Leartes is lealjasodik - mérgezett tőr Ophelia öngyilkossága- újabb tragikus esemény V. felvonás- végkifejlet V/1. sírásók - komikum - abszurd - halál-motívum Leartes - Hamlet - együtt a sírba - kibillen passzivitásából, szerette O.-t anyja iszik a mérgezett borból, elcserélik a kardot - Leartes halála előtt elárulja Hamlet csak ekkor szúrja le a királyt Horatio követni akarja - lebeszéli Fortinbras megbecsülése - nagy király vált volna belőle Hamlet – titokzatos, problematikus, modern személyiség, öntörvényű, szuverén szellem – botrányt okoz, közokiratot hamisít, öl - csupa szeszély, indulat és gondolat - kritikus elme, a tragédiahősök között az egyetlen értelmiségi - magányos hős - körülötte csupa árulás, aljasság - apja halálával a világ rendjébe vetett hite inog meg, Claudiusszal a romlottság jutott uralomra - anyját is azért faggatja - miért árulta el apját - lehet, hogy a királyné ártatlan? - tanulástól, szerelemtől eltiltott, infantilis udvaroncságra ítélt, trónjától elütött - önmaga előtt is tagadja szerelmét, hatalomvágyát - nevelődéstörténet – egy fiatalember felnő, megismeri az életet, megvalósítja magát és meghal - „Dánia börtön” – Claudius maga mellett akarja tudni – a tankönyvektől el van zárva, szerelemtől is /Polonius ellenzi/, infantilis udvaroncságra ítélt trónörökös, örökségétől is elütik - környezete – méregkeverők /C., anyja/, besúgók /P./, helyezkedők /R. és G./ - féltékeny, felháborodott /anyja semmibe veszi férje halálát/, - a szellem feladatot – de bizonyíték kell - késlekedése - nem egy bosszúálló típus - terhes neki - filozofálásra való hajlama - minden hiábavaló, mulandó, világundorból fakad, van-e értelme bármilyen tettnek | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 10285 | Feltöltések: 0 |