Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
6. Madách Imre: Az ember tragédiája
2011-10-09, 6:09 PM | |
Madách Imre /1823-1864/ Nem „egykönyvű”, de egyetlennel halhatatlan Drámai művei közül a Mózest - ma is játsszák Az ember tragédiája a XIX.sz.-i magyar drámairodalom kiemelkedő alkotása - a Bánk bán és a Csongor és Tünde mellett Madách Imre életének állomásai - Alsósztregova – Pest (jog) – 1840: Lantvirágok (versek)– 1845: FRÁTER ERZSÉBET,Csesztve – 1848: forradalom – családi tragédiák – 1852: börtön (RÁKÓCZI JÁNOS bújtatása miatt) – Alsósztregova (válás) – 1859: A civilizátor – 1860–61: Mózes - 1861.
Arany Jánosnak - kisebb stiláris
javítások - P. után az első eredeti tehetségként
- – 1863: Akadémiai székfoglaló: A norol, különösen aesthetikai szempontból keletkezési körülmények - 36 éves, művelt, sokat olvasó, bölcseleti hajlamú, visszavonultan, keserűen élő ember, nem író - drámában összegzi töprengéseit az életről, emberről, korának tragikumáról (magánéleti, történelmi tragédiák) - 1o évvel a szab. harc bukása után – rálátás, értékelés lehetősége műfaja: drámai költemény, emberiségdráma, világköltemény Rokon muvek: Goethe Faustja, Byron, Shelley emberiség-drámái, Hugo: Századok legendája, Ibsen: Peer Gynt, Vörösmarty: Csongor és Tünde fil. téma - a lét alapvető kérdéseit kutatja többnyire a mítoszokhoz visszanyúlva, az egész emberiséget érintő kérdések - a reformkor gondolati lírájának hatása - Kölcsy: Vanitatum vanitas, Vörösmarty: Gondolatok a könyvtárban Van-e értelme, célja az emberi cselekvésnek? Milyen az egyén és a tömeg viszonya? Mi az eszmék szerepe a történelemben? Van-e haladás, vagy céltalan körforgás a világ? Mi a nő? párbeszédes forma- de nem színpadra szánt mű - a jelenetek nem színszerűek - a passiójátékokhoz hasonló jelenetezés lírai hangnem - nem a külsődleges drámai akció a fontos-, kiemelt a belső lelki történés , nyelv ua. az egyik legnagyobb színpadi siker Madách világképe - két korszak határán élt - mindkettőt kritikával a) romantikus, liberális - fejlődéshit, az ember szabad akarata, egyéniség, b) 1849, a szab.harc bukása utáni - pozitivizmus (a spekulációk helyett a tények) - determinizmus - természeti törvények, szabad akarat tagadása, Ádám és Lucifer képviseli - Madách kétlelkűségét, több szólam - egymást kizáró igazságok, -a kor meghasadt eszmevilágának valamennyi mozzanatát egy egészbe A történeti színek belső logikáját a hegeli történelemfilozófia határozza meg : - történelem = az emberi képességek gazdagodása, a szabadságeszme kiteljesedése, a koreszmét a történelmi fejlődés élén járó nép szelleme képviseli - tézis, az eszme születése >< antitézis az eszme megvalósulása, a realizáció eltorzítja az eszmét > szintézis -a szín végén új eszme jelenik meg, melyért újra rajong Ádám egyetlen koreszme sem tűnik el teljesen, megszüntetve megorzi a rákövetkezo magasabb eszme szerkezet: - 1-3, 15 - mitológiai – a műfaji konvenciók szerinti + történelmi színek: 4-5-6.Egyiptom, Athén, Róma, 7-8-9- 1o. Konstantinápoly, Prága I., Párizs, Prága II.- múlt, 11. London- jelen, 12.13.14. jövő- falanszter, űr, eszkimószín 1. szín - a mennyekben Az Úr: „A gép forog, az alkotó pihen.” Úr – eszeme= értelem, erő = dinamizmus, akarat, jóság – érzelem, erkölcs- Lucifer (=fényhozó) :- a tagadás szelleme, - a világ eredendő dualizmusa -a semmi provokálta ki a teremtést, - az Úr és Lucifer konfliktusa -küzdelmük az emberért folyik - melyik befolyása erősebb - az emberben belül is jelen van a két erő - az ember is duális lény (Vörösmarty) ? Goethe - Mephisztó, ua. a három angyal - fogadás az úrral (az igaz ember felismeri a helyes utat) 2. Édenkert - Lucifer: „Küzdést kívánok, diszharmóniát,/ Mely új erot szül, új világot ád,” „A tett halála az okoskodás.” Lucifer pozitív szerepe - küzdés = érték - végszó "Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál" - rosszra tör, de akaratlanul is előre viszi Á: Úr lenni, fausti tudásvágy, arasznyi lét, lázadás az Úr ellen - bűne a tudásvágy, a bűnbeesés után ébred fel vágya képességei kibontakoztatására, tettvágy 3. Paradicsomon kívül Ádám otthont épít, Éva lugast csinál Ádám büszke erejére, de érzi arasznyi léte korlátait - magány, kitaszítottság, amit L. igért - a mindentudást a szűkre szabott lét miatt nem - álom- hagyja, hogy Ádám végigpróbálja minden tervét, valamennyi célja kudarcot vall - akkor majd belátja , hogy az ember milyen alantas l Történeti színek - az emberiség közös kultúrszimbólumai 4. szín Egyiptom Ádám - korlátlan hatalmú fiatal fáraó - piramis - halhatatlanság, dicsőség- 2o évesen erősnek, tehetségesnek, hatalmasnak álmodja magát mindenki - egy haldokló rabszolga- "Milliók egy miatt" - megingatja - maga mellé parancsolja Évát - az szereti parancsra - de felsikolt a rabszolgák jajszavára - kiábrándul - a dicsőséget nem érhetjük el (Lucifer - eltemeti a por), s akit szeret, nem szereti viszont - Új világba "E millióknak kell érvényt szereznem/ Szabad államban", Évát is elhagyja - a parancsra ölelés helyett mint egyenlőt akarja viszontlátni 5. szín – Athén: - Éva (Lucia) a templomban imádkozik - Ádám (Miltiádész) nehogy a nagyravágyás rabja legyen Ádám: - demokrácia, a közösségért él, de aki hősként megsebesült, hazatérve a vádlottak padjára kerül Kiábrándulás - silány a világ, jelentéktelenek vagyunk, a nagy célok hamisak, A szabadság és egyenlőség kölcsönösen kioltja egymást, a tömeg a demagógok befolyása alá kerül, annak a véleményét szajkózza, aki utoljára szólt, vagy aki közvetlen érdekeit harsogja. az egy mindenkiért heroikus magatartásformája éppúgy terméketlen – mert megbukik a tömeg értetlenségén –, 6. szín – Róma: - Ádám (Sergiolus)3o körüli férfi - ha a világ ilyen silány, ha nincsenek jövő formáló célok, marad a jelen élvezete - Carpe diem - Péter apostol menydörgő szava józanítja ki őket - minden pusztul körülöttük, új testvériségről beszél, a lelket megtisztító keresztény hitről, szeretetről - Ádám szembesül élete tartalmatlanságával - mindene megvan, de nyom nélkül múlik el, akit ölel, nem szereti Ádám céljai. Keresztény hit, lovagerény, új női ideál 7. szín – Konstantinápoly: Ádám (Tankréd)-, életét áldozná a hitért- a Szentföldről hazatérve fanatizmus, félelem, bizalmatlan polgárok, - pátriárka >< agg eretnek (J. egylényegű /homousion/, hasonlólényegű az Istennel /homoiusion/ eretneküldözés, - a hit dogmává, üres formává, a hit haszonélvezői csak hatalmuk megszilárdítására használják Jézus tanítását - nem a hitben, azokban csalódik, akiknek kezében hatalmi eszközzé silányult az eszme - a kertben sétáló Éva (Izóra apáca)-, a zárda elzárja, a szerelem bűnné Á. megcsömörlik a harctól - innentől szemlélődő – a vérengző korból a tudós elmélyülésbe menekül, a tudással akarja szolgálni Istent és az embereket Lucifer: "A kor folyam, mely visz vagy elmerít/ Uszója, nem vezére, az egyén" 8. szín – Prága I: - Ádám (Kepler csillagász), értelmiségi- érett, bölcs férfi, nem kívánja igazítani a világ kerekeit- az ég titkait kutatja, közben a mindennapos megélhetés gondjaival küszködve horoszkópokat gyárt, hogy felesége (Borbála) anyagi igényeit kielégítse. - az értelmiségi dilemmája - nincs kardja, hivatala, tudását nem becsülik - nem tehet mást, szót fogad - kétségbeejtő a tehetetlenség-érzése - tudja, a legkülönb ebben a törpe udvaronc világban, de tehetségére nincs szükség - álom egy olyan korról, amikor a szabadság, egyenlőség, értelem lesz az úr 9. szín – Párizs: - ETSZ, a liberalizmus eszméi, a szabadságeszme tetőzése Danton - lelkesen szónokol -, tetterős férfi, közszereplést vállaló értelmiségi, azt hiszi irányítja a forradalmat - a tömegből bárki elszántan adná életét a hazáért /fanatikus tiszt/ - ifjú márki és húga /Éva/- D. megingatja az emberi tartás és az arisztokrata lány szépsége - É. Kulturált, okos - szellemi társa lehetne, de elutasítja /túl nagy a távolság- közben valaki leszúrja/- magány - a felgerjedt pórnő eg y éjszakáját kéri - visszariad - választani kell - vagy vállalja a vért, mocskot is - őt vádolják árulással - a gyakorlat eltorzítja a legnemesebb ideákat is. A forradalmi terror fölfalja saját gyermekeit, , Saint Just, Robespierre negatívan 10. szín – Prága II: - a famulus ébreszti - hitvány korban él, csak a mámor teremt nagyot „Mi óriási volt bűne és erénye” - értelmezi az álomban történteket. Párizsra Kepler, nem ábrándul ki, - Éva /Borbála/ is kitapasztalja kora mocskosságát - szeretője arra kéri, ölje meg férjét Olyan korba - ahol az ESZT már mindennapi gyakorlattá változott 11. szín – London: - a jelen , a XIX.sz. közepe - vásár a Tower előtt a liberalizmus győzelme, rajong a szabad versenyért- "majd az élet korlátozza önmagát - a szép Éva /polgárlány/ a munkásruhába öltözött Á.-ot elutasítja, de a gazdagnak akár ágyasa is lenne - Ádám egyre szorulóbb szívvel tapasztalaja a szabadság boldogsága helyett, kisszerű, üzleties világ, a megélhetés krajcáros gondjai, csak a gazdagok szabadok a küzdelem a létért elv megvalósulása, ahol egyetlen értékmérő a pénz, amelyen nemcsak árut, hanem eszmét és érzelmet is lehet vásárolni - A tragikus felismerés, hogy a szabadság korlátok nélkül önmagát számolja fel, vezet el az élet értelmetlenségének felismeréséhez. Ezt jelzi emblematikusan és jelképesen a szín végén a haláltánc. - Csak egyedül Éva az, aki túllép a síron, hiszen ellentmondásos női mivoltában is a költészet és az ifjúság jelképe. 12. szín – Falanszter- jövő- tudomány szervezte szabad világ - messziről jött tudósjelöltek, őszülő férfi - nincs haza, nincs nemzetiség - csak közcél, amiért az emberiség él, a tudomány szabályozza az életet - nincs egyéniség - unalmas gyerekiskola - az ésszerűség és a ráció szabja meg a határokat, elsősorban Fourier utópiáját jeleníti meg, aholis a ráció irányítja az életet. A józan ész uralma azonban szükségszerűen leszűkíti és elszürkíti a sokszínű és gazdag életet, kizárja belőle mindazt, ami a ráción innen vagy túl van: a művészetet, az érzelmeket, az emberi vonzalmat. A rend nevében föladott szabadság leveszi ugyan az ember válláról az egyéni döntés és felelősség terhét, de meg is fosztja mindattól, ami emberivé teszi az életet. Rend nélküli szabadságban /London/ és szabadság nélküli rendben élni lehetetlen 13. szín – Az űr Ádám az emberi szabadság, szabad akarat végső bizonyítékát keresve ki akar szakadni a földi világból. Visszariad a Semmi átélésétől- egyetlen értékünk: emberi életünk - A Föld Szellem szavára Ádámban először vetődik fel a cél és küzdelem kettősségének problémája, melyben Ádám – előlegezve a 15. szín tanulságát – a küzdelem fontosságát hirdeti- nem lehet küzdés nélkül élni 14. szín – Hóval, jéggel borított, hegyes, fátlan világ: az Egyenlítő vidéke négy évezred után, Ádám megtört aggastyán eszkimó - istennek nézi- fókát áldozna, asszonyát is bemutatja- korcs - az ember baromként vegetál- az éhes gyomor filozófiája a darwini–spenceri küzdelem a létért - előrevetítve az ember vereségét, hiszen "sok az eszkimó és kevés a fóka”, 15.szín - Paradicsomon kívül - Ádám álmából fölébredve, s a XIV. szín rettenetétől vezérelve a végső megoldáshoz, az öngyilkossághoz akar menekülni. Éva anyasága értelmetlenné teszi tettét. - az Úrhoz fordul kérdéseivel: van-e értelme az emberi életnek és küzdésnek, alakítható-e az emberi élet és történelem, vagy csupán a kör-körösség értelmetlenségét szenvedjük végig. - A konkrét kérdésekre az Úr nem ad egyértelmű választ, a küzdésetika és az isteni kegyelemre való ráhagyatkozás fontosságát hangsúlyozza, s így a filozófiai kérdésekre erkölcsi szinten adja meg a választ. Így válik nyitottá a mű, a kérdésekre minden kor olvasójának magának kell felelnie. determinizmus - egyénileg szabad, de történelmileg meghatározott az ember tragédiája : tudjuk, hogy meghalunk, halandók vagyunk és halhatatlanok, halandó életünk az egyetlen vagyonunk Értelmezés - a mű eszmetörténeti helye - a 48-as forradalmak hiteltelenné tették a haladás gondolatot - Madách is feladta hitét - a természettudomány felfedezései 5o-es évek /föld történetéről, fajok eredetéről elméletek, sejt felfedezése/ - a vallás, a szabad akarat, az erkölcsök megkérdőjelezése, az élet értelme is kérdésessé vált Egyén és tömeg viszonya A francia forradalom eseményei tették világossá a gondolkodás- és politológiatörténet számára, hogy a tömeg nem csupán alakítója, de legalább ilyen mértékben akadályozója és eltorzítója is a történelemnek. Ádám mitikus ember - vitázik az Úrral, Luciferrel az eredendő bűn a tudásvágy - pozitív oldala nemes tudásszomj, tettvágy mindig a korra legjellemzőbb embertípus maszkjában egy-egy eszmét abszolutizál, a lét egyetlen értelmévé -a szellem erejével akarja a teremtést utánozni a drámai színekben - hús-vér ember - hívő, lelkes, tettre kész, reménykedő, szevedélyes, teremtő alkat - fáraóként önző, Miltiádészként hős, családját szerető hadvezér, - keserű, Kepler bölcs, Danton hatalomra vágyó - küzdést akar - vitalista szemlélet, szubjektív etikai megfontolás az ember tragédiája= halandósága tudatában is képes küzdeni a végzet ellen, időt, sorsot teremt magának romantikus autonómia Úr: bízzál - isteni kegyelem Éva - a teljes lét jelképe- a szerelem, mint istenadta érzelem képviselője, az Úr követe, Lucifer tehetetlen vele anyaság - a teremtés utánzása a drámai színekben új és új alakban - E -fiatal nő, A- fiatal anya, R- fiatal szerető, K - fiatal szűz, P - fiatal asszony, P - fiatal hajadon …- mindig fiatal, mindig másmilyen - nő: a büszkeség, boldogság forrása, a társ, - sokszor segít a hiba felismerésében, az új cél kitűźésében - az isteni eredetű harmónia megteremtésére törekszik - a történelmi változások között az ember belső egyensúlyának megteremtésére, dinamikus kiegyensúlyozásra törekszik - nincs tisztában hatásával, eszközei mégis erősebbek minden okoskodásnál Lucifer Ádám elmaradhatatlan társa pozitív a szerepe - "Küzdést kívánok, diszharmóniát,/ Mely új erőt szül, új világot ád " /2.sz./ szellemes, de hideg racionalizmus, cinikus, leleplezi az illúziókat, Ádám kételyeinek, Évát nem tudja a hatalmába keríteni olyan mint egy okos ember egyik oldala, a másik Ádám epizodisták - első demagóg - politikai eszméket, barát - bűnbocsátó cédulákat, Nyegle - csodaszereket, Péter apostol, eretnek, tiszt - hisz, Athénben ingyenélő, Prágában udvaronc, Londonban koldus - elzavarja - dögöljön éhen az örök vesztes kisember - rabszolga, második demagóg | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 5930 | Feltöltések: 0 |