Nyitólap » Fájlok » magyar » irodalom témavázlatok |
8. A barokk eposz jellemzői Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című műve alapján
2011-10-23, 0:46 AM | |
I. A barokk kor jellemzői, képviselői, műfajai A barokk /olasz: furcsa, képtelen/ a reneszánsz után következő művelődéstörténeti korszak és stílusirányzat /16-18.sz./. Társadalmi háttere, az ellenreformáció /16.sz.közepétől/ az egyház belső megújítását és a katolikus egyház tekintélyének visszaszerzését tűzte ki célul. Vezetői, a jezsuiták a művészetet is a vallásos meggyőzés eszközeként alkalmazták. A barokk művek jellemzőjévé (a reneszánsz világiasabb szemlélete helyett) a vallásos elmélyültség és az érzéki hatáskeltés kettőssége, a földi vaskosság, naturalizmus és a testetlen áhítat ötvözése vált. Stílusjegyei: festőiség, érzékletesség, természethűség, mozgalmasság, diszharmónia, feszültség, zsúfoltság, szenvedélyesség, összetett kompozíció, a végtelenbe, az istenire utaló gigantikus méretek, mértéktelenség, meghökkentés, fantasztikum. Az antik műfajok közül az eposzt /Tasso: Megszabadított Jeruzsálem, Milton: Az elveszett paradicsom/ és a tragédiát értékelte a legmagasabbra /Corneille, Calderon, Lope de Vega, iskoladrámák/,a barokk érzületetet a heroizmus és a pátosz igénye jellemezte. A magyar barokk az európaival egy időben kezdődött: Pázmány Péter prédikációi, Bethlen Miklós és Rákóczi Ferenc emlékiratai, Mikes Kelemen levélregénye. II. Zrínyi Miklós élete /1620-1664/, műve i - hadvezér, politikus, író ; - kivételesen magasrendű erkölcsi személyiség, őseinek példája ösztönözte, tehetségét, műveltségét a haza szolgálatába állította „Nem írom pennával.../De szablyám élivel .../Az én örök híremet” ( Peroratio =az eposz berekesztése); - hadvezérként és politikusként vágyott hírnévre, feladata a keresztény hit és a haza védelme; - a világ egyetlen eposzköltője, aki maga is katona volt; - jelmondata: Sors bona nihil aliud (=Jó sors, semmi más). család - dalmát, családi hagyomány a törökellenes harc - dédapa - Zrínyi Miklós - birtokszerző, rabló főúr, 1566. Szigetvár védője öccse - Z. Péter (Wesselényi-féle összeesküvés), az ő lánya - Zrínyi Ilona (II. Rákóczi Ferenc anyja Munkács védője) élete - Csáktornya, 6 évesen árva - jezsuita iskolák - Pázmány Péter egyik gyámja (írói hatása) 1636. itáliai utazás - barokk műveltségét is itt szerzi, itt alapozta meg könyvtárát (6 nyelven beszélt) 1646. DRASKOVICH MÁRIA EUSEBIA (=Viola) Szerelmi élményei érlelték költővé. 1647. horvát bánná választják 1664. ZRÍNYI sikeres téli hadjárata - magyar fővezér, sikerek, de leállítják - Vasvári béke, - összeesküvés kezdeményezése - halálával kapcsolatban Bethlen Miklós önéletleírásában először fogalmazta meg kételyeit művei: - Szigeti veszedelem (1645–46) (Az Adriai tengernek szirénája, 1651.) - Tábori kis trakta (1651)- hadtudományi értekezés - Vitéz hadnagy (1653) – a hadvezetés kérdései - Mátyás király életéről való elmélkedések (1657 )- politikai röpirat, a magyar politikai esszé megteremtője, a független nemzeti király eszméjét népszerűsíti - Az török áfium ellen való orvosság (1661) – politikai röpirat Magyarország csak a maga erejére számíthat, nemzeti királyság, önálló hadsereg "Elfussunk? nincs hová, s ohun másutt Magyarországot meg nem találjuk, senki a maga országából barátságunkért ki nem mégyen, hogy minket helyheztessen belé”(Ez a gondolat teljesedik ki Vörösmarty Szózatában: "Itt élned, halnod kell!”) Műveinek utóélete 1817. Kazinczy érdeme a Szigeti veszedelem újbóli kiadása › hatása a reformkor íróira 1830. Kölcsey: Zrínyi dala 1838. Kölcsey: Zrínyi második éneke Mikszáth Kálmán: Új Zrínyiász Szigeti veszedelem 1645-46 tele, mézeshetek alatt „Engemet penig, midőn irom ezeket, Márs haragos dobja s trombita felzörget. Ihon hoz házamban füstölgö üszöget Kanizsai török; óltanom kell eztet.” (9.ének)- a megírás körülményeiről - harcok közben Műfaja: eposz A barokk esztétikai értékítélet ezt tartja a legmagasabb rendűnek. Dédapja emlékének, az elérendő esztétikai, poétikai és morális célnak a nagyformátumú műfaj felel meg. Témája : Szigetvár 1566-os ostroma III. A barokk eposz sajátosságai Az európai irodalom új törekvéseinek megfelelően, a kor heroikus életérzését kifejező jellegzetes műfajt honosított meg a magyar barokk eposz megteremtésével Zrínyi. a) Követelmény az antik eposzok utánzása, imitáció, rájátszások, átvételek Homérosz művei és Vergilius Aeneise mellett a 16.sz. végi Tasso Megszabadított Jeruzsálem című eposza adott elsősorban mintát Zrínyinek. eposzi kellékek: • propozíció /tárgymegjelölés/ az első ének első strófájában Vergilius eposzából idéz /”Fegyvert s vitézt éneklek”, bemutatja a két főszereplőt; • invokáció: a Szűzanyához fohászkodik; • enumeráció (=seregszemle): • csodás elem (Deus ex machina) –Zrínyi viszonylag kevés csodás elemet használt (pl. Gábriel túlvilági seregek), mert kortársai meggyőzését a történelmi hűség megőrzésével vélte elérhetőnek; • Ovidius hatását mutatja a mű 15 énekre bontása (Metamorphoses). b) barokk vonások: • keresztény világkép, korának szóló aktuális politikai üzenet; • monumentalitás - világméretű küzdelem része; • heroizmus, hőse - athleta Christi (= Krisztus. bajnoka); • vértanúság, hősi haláluk apoteózis (= megdicsőülés): az eposz 14-15. éneke a barokk vallásos szemléletének megfelelően metafizikai távlatot kap. A két sereg oldalán a menny és pokol erői lépnek harcba, az elesett hősök lelkének az angyalok általi égbe emelésével a hősök elnyerik jutalmukat, megdicsőülnek – barokk látomás • az egyéniség alárendelése a közösség érdekeinek ; • barokk érzelmi telítettség ; • Tasso mintájára - szerelmi epizódok: Deli Vid – Borbála; Delimán – Cumilla; • nyelve: erőteljes, gazdag, érzékletes: a népnyelvből, a népköltészetből vett fordulatok, török, horvát, deák szavak • költői képek: gyakran olyan érzékletes, mint egy barokk festmény (pl. csatajelenetek, a hajnal leírása); • bonyolult körmondatok; • ellentétek; • versformája: négyes rímű tizenkettes (Zrínyi-strófa); IV. A mű cselekményszerkezete Az eposz rövid cselekménye: Isten elhatározza, hogy megbünteti bűneik miatt a magyarokat, Mihály arkangyal kiszabadítja Alecto fúriát a pokolból, aki ráveszi Szulimánt Magyarország megtámadására. Zrínyinek Krisztus megjövendöli mártíromságát. Kisebb harcok után Szulimán ostrom alá veszi a magyarok védte Szigetvárt, sokáig tart a harc, mindkét oldalon esnek el hősök(Juranics, Farkasics, Demirhám). Deli Vid és Delimán párharca Delimán és Cumilla szerelmi betétje után mindkét hős halálával ér véget. A védők helyzete kilátástalanná válik, a török Alderán varázsló megidézi a pokol erőit, de az Isten küldte angyali légió visszaveri őket. A védők a elszántan védekeznek, Zrínyi végez Szulimánnal, de végül mind elesnek. Mártírhalálukkal megváltják a magyarokat bűneiktől, és lelküket az angyalok kísérik a mennybe. Zrínyi szakított az eposz hagyományos 12 vagy 24 énekből álló szimmetrikus szerkesztésével. Műve 15 énekből és a várostromra utaló 1566 strófából áll. Nem az eposzokban megszokott „in medias res” indította a cselekményt. Hosszas bevezető /I-VI. ének/ után tért rá az ostrom bemutatására. Ennek az eredeti szerkesztésnek az oka az, hogy Zrínyi olyan tárgyat /egy hadászatilag nem túl jelentős vár ostroma/ választott témájául, ami valójában nem eposzi jelentőségű. Zrínyi a szigetváriak helytállását olyan isteni próbatételként ábrázolta, amely megváltoztatta Istennek a magyarsághoz való viszonyát. Ezért volt szüksége a szigetvári ostrom jelentőségét felnövelő részletes bevezetésre, másrészt itt készítette elő a török birodalom hanyatlásának ábrázolását is. I-VI. ének – az ostrom előkészületei I.ének – propozíció, invokáció, - Isten haragja a magyarok ellen, Mihály arkangyal utasítására Alecto fúria feltüzeli Szulimánt, török seregszemle II. ének - Arszlán bég elsietett támadása Palota ellen – Thúry György győzelme előkészíti a szigetiek bemutatását - Szulimán jellemzése, indulása /sz.gy./ - Zrínyi nem követi a barokk eposz hagyományait, nem festi le gonosznak; erényei – az erő, okosság, mértékletesség, egyedül kegyetlensége utal zsarnoki természetére. A legnagyobb szultán, akivel szemben nagy dicsőség helytállni - Zrínyi imája. A második énekben első alkalommal egy magányos feszület előtt imádkozó Zrínyivel találkozunk, aki mártírhalálért könyörög, a halál az Istennel való találkozás örömteli eseménye. A háromszor meghajló kereszt megígéri a mártírhalál dicsőségét /anticipáció, előreutalás/ III. ének - Zrínyi siklósi győzelmével magára hívja a szultán haragját IV. ének - a magyarok diadalmenete Sziget felé V- VI. ének - Zrínyi levele a királyhoz – tudja jövőjét, de helytáll, - elutasítja a török követek békeajánlatát, nem adja fel a várat VII-XIII. ének – a várostrom leírása VII. ének – Farkasics Péter siratása, első nagy kitörés a törökre- eredményes rajtaütés VIII. ének – Szulimán panasza - hisz világuralmi küldetésében, de az addig megfontolt uralkodó kevélysége és elbizakodottsága nem tűri a sikertelenséget. A török táborban széthúzás van – megkezdődik a török tábor meggyengülése IX. ének – a császári segítségért induló vitézek halála X. ének – Szigetvár ostroma – Zrínyi, aki maga is katona volt, kivételes beleéléssel, naturalisztikus hűséggel jelenítette meg a csatajeleneteket, a viaskodó katonákat, a haláltusát XI. ének – közelképek pl. Delimán és Deli Vid bajvívása, Delimán megöli az őt gúnyoló Rusztám béget, majd elbujdosik – a török had vezér nélkül marad XII. ének –Szulimán a visszavonulást fontolgatja – a magyarok erkölcsi fölénye egyértelmű, a török tábor bomlása, veresége XIII. ének – a vezérek tanácsa az ostrom feladásáról dönt, amikor véletlen elfogják Zrínyi levelét, ebből értesülnek a védők válságos helyzetéről, Zrínyi így a védőket lényegében győztesnek állítja be, akik a véletlen fordulat nélkül diadalt arattak volna a sokszoros túlerőben levő törökön – csak a szerencse hiányzott XIV-XV. ének –az eposz befejezése - Zrínyi utolsó beszéde, díszruhába öltözik. Zrínyi és 5oo vitéze előtt Gábriel a mártírium pálmaágával, a szigetiek utolsó nagy hőstettei. Zrínyi emberfeletti hőssé magasztosul: vívása Delimánnal, majd levágja a menekülő Szulimánt. Barokk látomás, vízió: a pokol erői és a mennyei seregek csapnak össze. A legheroikusabb pillanat a szigetiek életében a mártírhalál elszenvedése. Megdicsőülés, angyalok viszik Isten elé a hősök lelkeit. Világképe • A mű alapeszméje, célja: itt az idő, a török meggyengült, a magyaroknak önerőből, maguknak kell kiűzniük őket • a katolikus és a protestáns szemlélettől is tanult: a történelem Isten kiszámíthatatlan szándéka szerint • Zrínyi jelmondata: Sors bona nihil aliud =Jó sors, semmi más - küzdeni kell – fel lehet ismerni I. akaratát • a magyarság és a kereszténység ügye összetartozik - ua.-t az Istent imádják a törökök, magyarok, csak a török nem érti meg I. akaratát • Zrínyi a katonai vereséget erkölcsi győzelemként, nemzeti sorsfordító eseményként ábrázolta. • Zrínyi Szulejmán támadását Isten büntetéseként állította be, a magyarok vallási eltévelyedésének /reformáció/ és belső széthúzásának következményeként /1.énel/. A bűn és bűnhődés motívuma a reformátor-írók érveléséhez hasonlít. Ezzel szemben áll a szigetiek példája, bennük az egész magyarságra jellemző bűnök helyett a legkiválóbb erények testesülnek meg. Az összetartó, hazáért, egymásért önfeláldozásra képes közösség az egész nemzet számára ki tudja Isten irgalmát vívni. Ezzel indokolta művében Zrínyi azt a politikai meggyőződését, hogy a megrendült Török Birodalomra végzetes csapást lehet mérni. Elemezésre javasolt részletek: I. ének – 1-6. propozíció, invokáció I.ének – 7-24. Isten büntetése II. é. 31-38. Szulejmán jellemzése II. é. 64-83. Zrínyi könyörgése mártíromságért a feszület előtt V. é. 24-44. a szigetiek esküje XV. é. 1-10. Zrínyi utolsó beszéde http://mek.oszk.hu/01100/01136/01136.htm#5 | |
Kategória: irodalom témavázlatok | Hozzáadta: tanár
| Tag-ek(kulcsszavak): | |
Megtekintések száma: 23423 | Feltöltések: 0 |