TÁRSADALOMISMERET
A vizsga részei
Középszint
|
Emelt szint
|
Írásbeli vizsga
(projekt)
|
Szóbeli vizsga
(tételkifejtés és projektvédés)
|
Írásbeli vizsga
|
Szóbeli vizsga
|
|
15
perc (10 perc és 5 perc)
|
240
perc
|
20
perc
|
80 pont
|
70 pont (50 pont és 20 pont)
|
75 pont
|
75 pont
|
A vizsgán használható
segédeszközök
középiskolai
földrajz, illetve történelem atlaszok
Nyilvánosságra hozandók
vizsgaidőszakonként
három projekttéma
tavaszi
vizsgaidőszakra: előző év december 1., őszi vizsgaidőszakra: adott év május 1.
Írásbeli vizsga
Általános szabályok
A projektmunka témáját a vizsgázó a
központilag meghatározott három témakör valamelyikéből választhatja
A vizsgázót projektmunkájának
elkészítésében konzulens segíti. Tanulói jogviszonnyal nem rendelkező vizsgázó esetében
a vizsgázó saját maga gondoskodik konzulensről, a tanulói jogviszonyban lévők
konzulense automatikusan szaktanára.
Az elkészült munkát a vizsgázónak
legkésőbb az írásbeli vizsgaidőszak kezdetéig kell beadnia a vizsgát szervező intézményben,
és azt a továbbiakban írásbeli vizsgadolgozatként kell kezelni.
A
projektmunka leadásakor a tanulónak mellékelnie kell a munkanaplót. Ebben röviden le kell írnia a
feladatválasztással
kapcsolatos motivációkat, a munkája során felmerült problémákat, kérdéseket,
tapasztalatokat, a projektmunka készítése során alkalmazott módszereket, a
döntési helyzeteket, az esetleges akadályokat és ezek megoldását, a
feladatmegoldás során tapasztalt személyes élményeket.
A projektkészítés közben készült
jegyzeteket, vázlatokat, nyersváltozatot, meghívókat, fényképeket és bármilyen más
a vizsgázó által kiválasztott dokumentációt a vizsgázó portfolióba rendezi. A portfolió az elkészült projektmunka
mellékletét képezi.
A konzulens feladata, hogy az önálló
témaválasztás után legalább 3 konzultáció alkalmával irányítsa a vizsgázót a feladat
elkészítésében, a munkafolyamatról készült munkanaplót ellenőrizze, végül pedig
a munka folyamatát a megadott szempontok szerint értékelje. Az elkészült projektmunkát és a munkanaplót
aláírásával és dátummal kell ellátnia.
Az írásbeli vizsga
(projekt) alapelvei és kritériumai
A
projekt témája lehet bármely hétköznapi vagy tudományos terület leírása,
bemutatása. A központilag megadott téma többnyire általánosabb jellegű, ami
többféle - a helyi viszonyoknak megfelelő - megközelítést is lehetővé tesz (pl.
„Környezetszennyezési problémák lakóhelyeden” / „Egy szegénységben élő,
kirekesztett család története, helyzete.”). A három projekttéma egyike
szorosabban a gazdasági ismeretekhez és / vagy a pszichológiához kapcsolódhat
(pl.
„Egy
elképzelt üzleti vállalkozás üzleti tervének megtervezése” /„Az agresszió
megnyilvánulásai kisgyermekek esetében”). A vizsga fontos jellemzője a komplex
megközelítés. A tantárgy komplex jellegét - azt, hogy többféle műveltségi terület
(szociológia, politológia, pszichológia, gazdaságtan, filozófia stb.)
ötvöződéséből jött létre - a vizsga keretén belül is érvényesíteni kell. A
választott téma kidolgozásakor a tantárgy tartalmi struktúráját - mint
megközelítési módot - is figyelembe kell venni. Például egy családra, iskolára,
helyi társadalomra vonatkozó téma esetében társadalomismereti, pszichológiai,
vagy gazdasági, valamint jelenismereti (általánosabb összefüggéseket is tartalmazó,
azokra kitekintő) megközelítéseket is alkalmazni kell.
A projektmunka jellemzői
A
projektmunka elkészítése önálló kutatási tevékenység. A vizsgázó - a
konzultációkat felhasználva – önállóan választja ki a témáját, önállóan készíti
el a dolgozatát, folytatja kutatási tevékenységét.
A projektkészítés
lehetséges műfajai
-
Írásos dolgozat típusú projekt.
-
Képi vagy elektronikus ismeretterjesztő információforráson alapuló projekt.
-
Szervezésen alapuló projekt.
Írásos dolgozat típusú projekten értjük a hagyományos házi
dolgozatot, esszét, esettanulmányt,
dokumentumelemzést,
az írásos formában beadott szociológiai jellegű interjút, kérdőíves felmérés
elemzését, értékelést, publicisztikai típusú riportot, iskolaújságban megjelenő
cikksorozatot.
Az
írásos vizsgamunka terjedelme akkor tekinthető megfelelőnek és a vizsgához
méltónak, ha terjedelme mellékletek nélkül, 12-es betűmérettel, másfeles
sortávolsággal, kb. 10-12 oldal, kézzel írt változatban valamivel több, 12-15
oldal.
Képi vagy elektronikus
ismeretterjesztő információ-forráson alapuló projekten érjük az audiovizuális produktumot,
az iskolai rádió vagy televízió részére készített riport- vagy műsorsorozatot,
filmet, egyéb audiovizuális interjút, riportot, fotósorozatot, faliújságon
tematikus képsorozatot, faliújság-sorozatot. A projekt terjedelme akkor felel
meg a vizsga elvárásainak, ha az iskolarádió, illetve televízió részére
készített műsor legalább 3-5 perc terjedelmű, a műsorsorozat 3-5 részből áll, a
film legalább 5-20 percnyi, a fotósorozat - bármilyen megjelenési formában vagy
adathordozón - legalább 10-15 képből áll. A projekt elbírálásának feltétele, egy
1-3 oldalas kísérő szöveg mellékelése.
Szervezésen alapuló
projekt műfajai közé a közéleti
diákrendezvény megszervezését (pl. vitasorozat), az iskolán kívüli közéleti
akció szervezését (pl. környezetvédelmi akció), a jótékonysági rendezvény
lebonyolításában történő részvételt vagy annak megszervezését soroljuk. A
vizsgázó által a szervezésre, lebonyolításra fordított idő, akkor felel meg a
vizsga elvárásainak, ha a
dokumentumokból
bebizonyosodik, hogy az eléri a 30-35 órát. A projekt elbírálásának itt is
feltétele, egy 3-5 oldalas kísérő szöveg mellékelése.
Megjegyzés:
A fenti műfajok bármilyen kombinációban történő alkalmazása elképzelhető.
A projektmunka elkészítésének
ajánlott menete
- a
téma kiválasztásához szükséges (esetleges) megbeszélés,
- a
téma kiválasztása után hipotézis vagy célkitűzés kialakítása,
-
bibliográfia készítése - a fontos irodalmak kiválasztása,
-
tervezet készítése a munka részeire, illetve a munka ütemezésére vonatkozóan,
-
részfejezet készítése,
- a
nyers változat elkészítése, leadása,
-
bírálat,
-
korrigálás,
-
végleges produktum leadása.
A projektmunka értékelése
Az
elkészült projektmunka értékelése központilag készült javítási-értékelési
útmutató alapján, az alábbiak figyelembevételével történik.
A
vizsga értékelésének fontos szempontja, hogy a javító tanárnak (szaktanárnak)
bírálnia kell egyrészt a projektkészítés folyamatát (30 pont), másrészt pedig
az elkészült projekt tartalmát (50 pont) is.
A
tanulói jogviszonnyal nem rendelkező vizsgázók esetében az elkészült
projektmunkát a központilag kijelölt javító tanár értékeli. Az elkészítés
folyamatáért járó 30 pont megítélése a konzulens szöveges értékelése és a munkanapló
figyelembevételével történik.
A
projektkészítés folyamatának (30 pont) értékelési szempontjai:
A
vizsgázó önálló részvétele a projektkészítésben
|
2
pont
|
A
konzultációkon való részvétel
|
4
pont
|
Információk
kezelése, probléma-felismerés, problémamegoldás képessége, széles körű
alkalmazási
ismeretek
-
munkanapló folyamatos vezetése
-
portfolió bemutatása
-
hipotézis vagy célkitűzés írásban való megfogalmazása, témaválasztás
indoklása
-
munka ütemezésére vonatkozó tervezet készítése
-
konzultációkon megbeszélt határidők betartása
-
nyersváltozat, illetve részfejezet elkészítése
|
14
pont
|
Nyelvi
kultúra, kommunikáció, értő olvasás, szövegalkotás
-
személyes élmények megfogalmazása a konzultációk alkalmával és a
munkanaplóban
-
a konzulenssel és más érintett személyekkel való jó együttműködés
-
a szakirodalom megértése, értő feldolgozása
-
a munkanapló, a tervezet tartalma logikusan felépített, nem tartalmaznak
súlyos nyelvtani,
nyelvhelyességi
vagy helyesírási hibákat
|
10
pont
|
Az
egyes műfajcsoportokba tartozó projektmunkák tartalmáért járó 50 pont
megítélése az alábbiak szerint történik:
- Az
írásos dolgozat tartalmi követelményének hibátlan teljesítésével maximum 50
pont adható.
- A
képi vagy elektronikus ismeretterjesztő információ-forráson alapuló projekt tartalmának
értékelésekor a mellékelt írásos mű (10 pont) és a kész vizsgamunka (40 pont)
együtt számít.
-
Szervezésen alapuló projekt tartalmának értékelésekor a mellékelt írásos mű (30
pont) és maga a rendezvény (20 pont) szintén együtt értékelendő.
Megjegyzés:
Amennyiben a javító tanár és / vagy a vizsgabizottság észreveszi, hogy az
elkészült projektmunka más személy szellemi terméke, akkor a 100/1997. (VI.
13.) Korm. rendelet 23. § (2) alapján kell eljárni.
A
projektmunka megvédése (20 pont) a szóbeli vizsga egyik részeleme.
Szóbeli vizsga
Általános
szabályok
A
vizsgán kerül sor a - tételhúzás mellett - a projektmunka megvédésére. A
vizsgabizottság projektmunkához kapcsolódó kérdéseinek arra kell irányulnia,
hogy a vizsgázó milyen következtetéseket tud levonni a témával kapcsolatban.
A
tételek forrása lehet bármilyen, a műveltségi területhez kapcsolódó tankönyv,
példatár, művészeti alkotás, fotó, szöveggyűjtemény, statisztikai adat, napi
hír, történelmi esemény, irodalmi alkotás, film, az iskolai vagy lakóhelyi közösség
életének eseménye.
A
tétel az eset rövid leírásán vagy a tétel kifejtését segítő dokumentumon,
forráson kívül kérdéseket tartalmaz, amelyek jelzik az elemzés főbb
szempontjait és megkívánt irányát.
A
középszintű szóbeli vizsga tételsora legalább 20 tételből áll
A
szóbeli vizsgatétel két feladatot tartalmaz.
1.
feladat: tételkifejtés
2.
feladat: projektvédés
1.
feladat:
A
tételkifejtés további két alfeladatot - A) és
B) - tartalmaz.
Az A) alfeladat társadalomismereti
vagy jelenismereti témát érintő feladat, míg a B) alfeladat
a vizsgázó tanulmányainak megfelelően vagy egy gazdasági ismeretek témához vagy
egy pszichológia témához kapcsolódó feladat.
2.
feladat:
A
vizsgázó röviden bemutatja az általa elkészített projektet és válaszol a
bizottság által feltett kérdésekre. A szóbeli védés alkalmával a portfolióban
található anyagok bármelyikét a vizsgázó felhasználhatja szemléltetésre,
használatára az értékelő tanár bátorítsa.
A szóbeli vizsgarész értékelése
A
középszintű szóbeli érettségi vizsgán szerezhető 70 pont, a tételkifejtésre
adható 50 pont és a projektvédésből szerzett 20 pontból áll össze.
A
tételkifejtés értékelésének szempontjai
Tartalom:
45 pont
Előadásmód:
5 pont
A
tartalom (45 pont) értékelésének szempontjai:
- a
vizsgázó mennyire rendelkezik a tételkifejtéséhez szükséges elméleti tudással,
- a
vizsgázó mennyire képes konkrét esetek, dokumentumok, források értelmezése
során alkalmazni az elsajátított ismereteket, fogalmi összefüggéseket és
érvelési módokat, képes felismerni az esetlegesen jelenlevő erkölcsi dilemmákat,
morális inditékokat
- a
vizsgázó milyen mértékben rendelkezik a tételkifejtéséhez szükséges
szakszókinccsel, logikus érveléssel,
-
képes-e érvelni saját helyzetértékelése és értékválasztásai mellett.
Az
előadásmód (5 pont) értékelésének szempontjai:
-
rendszerező és lényegkiemelő képesség,
-
meggyőző érvelés,
-
nyelvhelyesség.
A
projektvédés értékelésének szempontjai
A
projektmunka védésének értékelésekor az alábbi szempontokat kell figyelembe
venni és a 20 pont felosztásával kialakított részpontszámokat, ez alapján kell
felosztani:
- a
vizsga tartalmának és az egyéni munka konkrétumainak bemutatása 6 pont
- a
projektkészítés során szerzett egyéni tapasztalatok ismertetése 4 pont
-
szaknyelv, szakmai ismeretek alkalmazása 4 pont
- a
vizsgabizottság által feltett kérdések megválaszolása, tématartás,
lényegkiemelés 4 pont
- a
felelet felépítettsége, nyelvhelyesség 2 pont
EMELT SZINTŰ VIZSGA
Írásbeli
vizsga
Az
írásbeli vizsga feladatai 75%-ban a társadalomismeret és jelenismeret, és kb.,
25%-ban a gazdasági ismeretek vagy pszichológia témákból kerülnek ki.
Társadalomismeret
és jelenismeret
-
fogalmakra vonatkozó teszt jellegű feladatok,
-
egy-egy kisebb téma esszészerű kifejtése,
-
esettanulmány értelmezése és elemzése,
-
forráshasználatot (adatsor, ábra, kép) kívánó feladat,
-
érvelést, egyéni véleményt, álláspont megfogalmazását elváró feladat.
Pszichológia
-
fogalmakra vonatkozó kérdés,
-
egy-egy kisebb téma esszészerű kifejtése,
-
esettanulmány értelmezése és elemzése.
Szóbeli vizsga
Az
emelt szintű szóbeli vizsga központi tételsor alapján zajlik. A tétel
tartalmazhat felvezető szöveget - idézetet,
statisztikát,
képet stb. - a kérdés, illetve feladat mellett.
Minden
tétel két feladatot tartalmaz.
1.
feladat: társadalomismereti és jelenismereti témákhoz kapcsolódik
2.
feladat: tartalmaz egy gazdasági ismeretek és egy pszichológiai témához
kapcsolódó feladatot
A
tartalom értékelési szempontjai:
- a
feladat megértése, tématartás, lényegkiemelés,
- a
szakmai nyelv használata, a szakirodalom felhasználása, a források
felhasználása,
-
tételének megfelelő tények, összefüggések, gondolatok, megállapítások közlése,
ismeretek mélysége, tárgyi tudás,
- a
megközelítés sokszínűsége és komplex jellege, a jelenségeket, változásokat
alakító tényezők feltárása, problémaközpontú bemutatás,
-
önálló vélemény megalkotása, életszerű saját vagy a médiából ismert példák
alkalmazása.
Az
előadásmód értékelési szempontjai:
- Az
előadásmód önállósága, folyamatossága, érthetősége.
- A
kifejtés szerkezete.
-
Lényegkiemelő képesség.
-
Fogalomhasználat.
-
Stílus.