Nyitólap » Fájlok » társadalomismeret » témavázlatok |
2012-02-23, 11:13 PM | |||||||||
Fogalmak: posztindusztriális társadalom, információs társadalom, kommunikáció, személyek közötti érintkezés, modern informatikai és távközlési rendszerek, humán-infrastruktúra, a szabadság, a jólét, a társadalmi igazságosság és a technológiai modernizáció közötti összefüggések Milyen technológiai forradalmak zajlottak le eddig az
emberiség történetében? Jellemezd az ábrák alapján napjaink posztindusztriális
társadalmát, a tudomány és technika szerepét
világunkban! Az amerikai gazdaság szektorai http://en.wikipedia.org/wiki/Post-industrial_society Daniel Bell –Az emberi társadalmak története (1973)
Háttér Technológiai forradalmak ·
neolitikus forradalom (Kr.e. 10 000 k.) ·
mezőgazdasági forradalom (8-10. sz.) ·
klasszikus ipari forradalom
(1780–1850):gőzenergia, a gépesítés, a
tömegtermelés és a gyárak kialakulása ·
második ipari forradalom (1860–1914) :új iparágak;
elektromos és vegyipar, gépkocsigyártás A vállalatok finanszírozzák a
tudományos kutatásokat ·
az ipari forradalom 3. szakasza (1918–39)
jellemzője: a tartós fogyasztási cikkek tömegtermelése; autó, telefon, rádió
elterjedése, a szolgáltató ágazatok fejlődése ·
Tudományos-technikai forradalom (1945-től
napjainkig), azon belül jelen korunkban: digitális forradalom (1990-es évektől) Globalizáció: a gazdasági és a pénzügyi rendszerek, a
fogyasztói szokások, a szellemi élet egységesülése, világrendszerekké válási
folyamata, melyet főképen az információ áramlás, a tudományos technika
fejlődés, a termelő erővé váló tudás koncentrációja, a tőke és az áruk szabad
mozgása szolgál Posztindusztriális társadalom Szolgáltatások vannak túlsúlyban. Az 1960-as évektől
fokozatosan kialakuló posztindusztriális társadalom lényege Daniel Bell szerint
a "javakat termelő társadalom átváltozása információs vagy
tudástársadalommá". Ez az átváltozás a gyakorlat szintjén az árucikkek
gyártása felől a szolgáltatások irányába való eltolódást, az új technológiák
használatát és a technikai elitek térhódítását hozza magával. A
posztindusztriális társadalmat leginkább jellemző társadalmi valóság az ember
alkotta szimbólumok valósága - szemben a természeti világgal és az ipari
társadalmat jellemző anyagi világgal -: alapvetően "az emberek közti játszmák"
birodalma. Ez a tudósok és a technokraták befolyásának
megnövekedéséhez vezet a gyáriparosok és vállalkozók hatalmának a rovására: a
hatalom fő forrása az elméleti tudás (theoretical knowledge) lesz„az információ
hatalom”, Tudás társadalom : a közgazdasági értelemben vett
tudásipar ( kutatás, fejlesztés, oktatás, IT stb. ) Az „érvényes tudás” felezési ideje feleződik =>
élethosszig tartó tanulás Robbanásszerűen
megnőtt a szabad választás tere, legyen szó akár kábeles csatornákról, olcsó
üzletekről, vagy az interneten szerezhető barátokról A posztindusztriális társadalom kifejldésének kései
szakaszában a globalizáció dominál a fejlett világban. 2. Feladat: Milyen etikai és jogi prblémákat vetnek fel a
tudományos-technikai kutatás új eredményei? Milyen értékeket hordoz a tudomány? Milyen
kételyek merülnek fel a tudományos fejlődéssel kapcsolatban? Szinte ugyanazon a napon jelent meg két neves amerikai
tudós, az UCLA-en dolgozó Gregory Stock, illetve Francis Fukuyama a genetika és
a biotechnológia távlatait (azaz a "poszthumán jövőt") elemző,
ellentétes konklúziójú kötete. Stock
könyve az Újratervezni az embert: hogyan értelmezi át a technológia az emberi
alakot és jellemet, Fukuyamáé pedig a Poszthumán jövőnk: a biotechnológiai
forradalom következményei címet viseli.. Túllépve a napi aktualitáson, mindkét mű a biotechnológia
hosszútávú következményeit vizsgálja: mennyiben változtatja meg az embert, s
etikailag elfogadható-e, hogy gyermekeink, vagy (inkább) gyermekeink gyermekei
- már születésük előtt - "homo perfectusokká" váljanak? Designer baby cyborgok helyett Igen - hangzik Stock válasza. Mert nem az a probléma, hogy
az adott embrión módosíthatunk, hanem inkább az, milyen messzire mehetünk el. A
génmanipuláció célja a hosszabb élettartam (kb. százötven év), örökletes és
egyéb betegségek leküzdése, tökéletes utódok létrehozása. S ugyan ki ellenezné
mindezt, ha adottak lennének a lehetőségek? - így az érvelés. Az utóbbi néhány év és a közeljövő egyik fontos
szemléletbeli változása kristályosodik ki Stock művében: míg korábban az
evolúció következő állomásaként - poszthumán állapotként? - ember-gép
hibrideket (kibernetikus organizmusokat, cyborgokat) képzeltünk el, manapság
viszont a genetikus úton megtervezett, "felerősített" homo sapiens (a
designer baby) a trendi. Francis Fukuyama Fukuyama ellenérvei …a jeles politológus, társadalomtudós Fukuyama szintén az
ellentáborhoz tartozik. Elsősorban morális érvekből indul ki, két kedvenc fiatalkori
könyvének egyikére, a Szép új világra hivatkozva. (Az 1984 a másik.) Merthogy a
génmanipuláció - és a poszthumán lét, úgy általában - az emberi méltóságon, az
emberi természeten üt mély sebeket. Az emberi méltóság ugyanúgy nem adható meg paraméterekben,
mint ahogy az emberi természet sem - vetik a szemére. Utóbbit a következőkben
definiálja: "a homo sapiens fajtára jellemző - inkább a genetikai
örökségből, és nem a környezeti tényezőkből kialakuló - viselkedés és
jellemvonások összessége." (Forrás: Index) Génmanipuláció-ellenes akció Kölnben. Nem vagyunk istenek
Fotó: Reuters Fluoreszkált az első génmódosított emberi embrió Index 2008. május 14., szerda 09:30 | Frissítve: 2008. május 14. New Yorkban módosított gént ültettek egy humán embrióba,
amelyet öt nap elteltével el kellett pusztítani, mert a tudósoknak nem volt
engedélyük további kísérletezésre. A britek hamarosan rendszeresen
kísérletezhetnek ehhez hasonló genetikai beavatkozásokkal. Nikica Zaninovic és munkatársai exta gént ültettek be egy
mesterséges megtermékenyítés során megmaradt embrióba, és ezzel a világon
elsőként hoztak létre mesterséges génekkel felvértezett humán magzatot. A
beültetett protein zölden fluoreszkált, írta a Times Online. A Cornell egyetem
kutatói az első sejtek fejlődését és a betegségek akarták tanulmányozni, de az
embriót öt nap elteltével el kellett pusztítaniuk, mert nem volt engedélyük
életben tartani. Mivel nem növeszthették tovább a magzatot, Zaninovic nem
tudott meggyőződni arról, hogy valóban sikerült-e a génmódosítás. Nagy Britanniában hamarosan lehetőség lesz ehhez hasonló
kísérletek elvégzésére, de a módosított magzatokat nem lehet majd elhelyezni
anyaméhben, mert az rengeteg etikai kérdést felvet. Az embrió génkészletének
megváltoztatása maradandó, az új gének a test összes sejtjét befolyásolják, és
tovább öröklődnek. Bár ezzel a technológiával elméletileg kijavíthatók a betegséget
- vérzékenységet vagy rákot - okozó gének, szakértők arra figyelmeztetnek, hogy
a későbbiekben az utód számos fontos tulajdonsága, például a magassága,
intelligenciája vagy a haja színe is módosíthatóvá válna. Néhány éve már nemcsak bankműveleteinket,
bevásárlásainkat vagy randevúinkat bonyolíthatjuk le az interneten, hanem apát,
sőt béranyát is választhatunk leendő gyermekünknek a világhálóról. Az utódra
vágyó nőknek elég felkeresni a spermabankok honlapjait, és némi adminisztráció
után gyorsan és ma már nem is túl drágán hozzájuthatnak a papapótló, szexpótló,
szerelempótló fiolához. Éva egy sikeres kommunikációs cég ügyvezető igazgatója.
Öntudatos, egyedül élő, 29 éves, karrierfüggő nő. Életét kitölti a munkája,
napi 10-14 órát dolgozik, a pasikra nem figyel oda különösebben, ha pedig éppen
tudna időt szakítani rájuk, akkor pasik nincsenek a láthatáron. Legalábbis
olyanok, akik megfelelnének az elvárásainak. Éva ugyanis maximalista, rátarti.
Ismerve a válási statisztikákat, környezetének kudarcos tapasztalatait,
családot már nem feltétlenül, de gyereket néhány múlva (33-35 éves korában)
mindenképpen szeretne. De neki e téren is különleges igényei vannak. Ha rajta
múlhat, akkor gyermekből is „márkásat” szeretne. S lehetőleg fiút! Szépet,
tökéleteset, tehetségeset, egészségeset. Valakilyent! S persze ha már
megteheti, akkor nem bízná a dolgot a véletlenre. Azt mondja, hogy ha nem talál
magához való férfit, akkor egy spermabankhoz, s talán genetikusokhoz fordul.
Szerinte 2010-ben már lesz olyan szinten az orvostudomány, hogy nemcsak
kiválaszthatja az igényeinek megfelelő utód apját, de a genetikusok
segítségével a születendő babát is „dizájnoltathatja” magának. Tud az
eljárással kapcsolatos fenntartásokról, az etikai megfontolásokról, de az
aggályoskodók nem érdeklik. Ez az ő élete, az ő választása, mondja, s ha nem
lehetséges az eljárás itthon, akkor majd külföldön „dolgoztat”. Neki ez
minden pénzt megér! A gyerek számára nemcsak egy kedves lény, hanem biológiai
befektetés. Ő nem önző – állítja -, a gyermek érdekét is szolgálja, amikor a
legjobbat szeretné! Ezért Sszilárd elhatározása, hogy nem bízza ezt a
„kényes kérdést” a természetre, „ha már jobbat is tudunk nála”! gömböc http://www.szepi.hu/irodalom/kedvenc/kc_106.html Háttér A tudomány megítélésének változásai az európai gondolkodásban A 16–18. századból a tudománynak, mint a természet mögöttes törvényeit kutató
törekvésnek a vízióját örököltük. Galilei és Kepler nyitják meg ezt a
megfigyelésre és kísérletekre alapozott, új korszakot. A tudomány az igazságról
szól; a meggyőződéseknek semmi közük hozzá. Ez nyilvánul meg az tudományos
szabadság alapvető elvében*, és alapozza meg a tudományos közösség
önrendelkezésének legitimitását is. A 19. század óta tudjuk, hogy a tudományos felfedezések
technológiai átalakulásokhoz vezetnek, amelyek hatással vannak a
mindennapjainkra. Ezek a hatások javarészt pozitívak, és a fejlődéshez
társítják őket. Hatalmas új területeket nyitottak meg a gazdaság számára, és ma
már központi szerepet játszanak a növekedésben és a foglalkoztatásban. Milyen
lenne az életünk termodinamika, szilárdtestfizika és a tudományos tudás összes többi formája nékül, beleértve a gazdaságtant, a
szociológiát és a többi társadalomtudományi és humán ágazatot? A 20. század második felében új aggályok merültek fel: – a technológiával való visszaélés lehetősége az
atombomba ledobásával; – fenntarthatósági gondok az első olajválsággal, a
szennyezéssel, a biodiverzitás fenyegetettségével és a klímaváltozással; – etikai kételyek : a biotechnológia géntechnológia, · humángenetika; · nuklearis technológiák kutatása es alkalmazása; · elektronikus adatátvitel es információs hálózatok Francis Fukuyama: Poszthumán jövendőnk (Európa, 2004) a technológiák ellenőrzése - egyes technológiák annyira veszélyesek, hogy kezdettől
fogva politikai ellenőrzés alá vonták
pl.a nukleáris technológiával magánszemélyek nem kísérletezhetnek, 1968.
atomsorompó egyezmény, de pl. Indiában és Pakisztánban a 90-es években
kipróbálták az atomfegyvereket, a világ 6. és 7. nukleáris nagyhatalmává váltak
– számos ország képes lett volna rá, de nem tette meg, nem is vetették be - az IT – információtechnológia árnyoldalai nem
világrengetően nagy problémák a PC-k - demokratikusabbá tették az információhoz való
hozzáférést, - a kormányok arra kényszerültek, hogy átláthatóbbá
tegyék a politikájukat árnyoldalai: - információs szakadék (az információtechnológiához való
hozzáférés egyenlőtlenségei) - a magánszféra veszélyeztetettsége korlátozható? - pl. nagyon költségessé tenni a nem kívánatos weblapok
látogatását biotechnológia génsebészet – gyógyítani lehet pl. cukorbetegséget különbség az emberiség jólétét segítő és az emberi
méltóságot veszélyeztető tudományos eredmények a biotechnológiáról folyó vita (mesterséges
megtermékenyítés, őssejtkutatás, génmanipulált termények, ember klónozása) libertárius felfogás: nem szabad korlátozni a technikai
fejlődést - tudósok - biotechnológiai ipar urai - szabad piac hívei Aggályokat fogalmaznak meg : - vallási csoportok - környezetvédők a biotechnológia ipar szabályozásának nehézségei: - verseny - pl.
Nagy-Britanniában 2000. törvény a terápiás és kutatású célú klónozás
engedélyezéséről, ua. No.-ban tilos - a reproduktív klónozás (emberi csecsemő) tilalma –
1998. az Európa Tanács kiegészítette az emberi jogokról és méltóságról szóló
jegyzőkönyvet , megtiltva az ember klónozását (a tanács 43 tagállama közül 24
szentesítette)- nemzetközi egyetértés kell - ua. az ázsiai országokat kevésbé aggasztják a
génmanipuláció kérdései kulturális okok:nincs nyugati értelemben vett
(transzcendentális istenség kinyilatkoztatásán nyugvó) vallás és a buddhizmus,
taoizmus, sintoizmus nem tesznek olyan éles különbséget az ember és a többi
élőlény között, nagyobb együttérzést mutatnak az állatok iránt → kevésbé szent az emberi élet – Kína pl. engedélyezte a
kivégzett bűnözők szerveinek transzplantációját, - Szingapúr vagy Dél-Kórea
jelentős kutatási infrasruktúrával rendelkezik - angolszász államok – liberális hagyomány – a technika
elkerülhetetlenül az egyéni szabadság és a személyes gyarapodás előmozdítója ua. Angliában a legerősebb a környezetvédő mozgalom – a
kergemarhakór itt szedte a legtöbb áldozatát de pl. a gyógyszergyártás nemzetközi szabályozásában már
eredmények – EU jogharmonizációja – Európai Gyógyszerértékelő Hivatal (1995) emberi embriók felhasználásával kapcsolatos problémák abortusz, mesterséges megtermékenyítés, nem szerinti
szelekció, reprodukciós klónozás, csíravonal-kísérletek Mo.-on pl. elismerik az embriók élethez való jogát preimplantációs diagnosztizálás – születési
rendellenességek szűrése de – lehetséges a nem, külső, bőrszín, szexuális
orientáció stb. alapján való szűrés is- ha valaki nem felel meg a társadali
elvárásoknak, szülei rossz génválasztását okolja csíravonal-manipuláció – gyakorlatilag az összes
genetikai eredetű tulajdonság megváltoztatása lehetővé válik kimérák létrehozása (emberi gének felhasználásával hibrid
lények)– kutatók indítványozták – érdemes lenne megpróbálkozni nők
gorillaembriók béranyaságára, sikeresen ültettek emberi DNS-t egy szarvasmarha
petesejtjébe – megsemmisítették új pszichotrop gyógyszerek Hol a határ? - gyógyítás – jó - szelekció
tökéletesítés-rossz pl. helyes növekedési hormont adni egy törpenövésűnek –
de miért ne lehetne egy normálisnak is pl. Ritalin – USA – figyelemzavaros hiperaktivitás
gyógyszere – terápiás céllal lehet, tökéletesítés céllal tilos | |||||||||
Kategória: témavázlatok | Hozzáadta: tanár | |||||||||
Megtekintések száma: 7610 | Feltöltések: 0 |