Nyitólap » Fájlok » társadalomismeret » témavázlatok |
2012-04-12, 10:12 PM | |
19.Témakör: A
életmód átalakulása Tétel: A fogyasztói társadalom Fogalmak: fogyasztói társadalom, jóléti állam,
civilizációs és környezeti ártalmak, tömegkultúra, reklám-sztereotípiák Kísérleti állattá" váltunk egy világméretű
laboratóriumban, ahol a játékszabályokat a gazdasági, fogyasztói érdekek mozgatják és nem az ember
alapvető érdekei- ez az emberiség pusztulásához vezethet (Római Klub
előrejelzések) feladat Jellemezd a fogyasztói társadalmat! Hogyan ösztönöznek a reklámok a fogyasztásra? Duane Hanson
Supermarket Lady 1970 „Tapossa laposra!”
Háttér A kapitalizmust
megelőző társadalmak megegyeztek abban, hogy egyszerűen újratermelődő
társadalmak voltak. Azokban a termelés technikája és annak a hatékonysága generációkon
keresztül alig változott. Még kisebb volt a fejlődés az életszínvonalban és az életkorban. A klasszikus
kapitalizmus minőségi fejlődést jelentett azzal, hogy két évszázad alatt
megsokszorozta az egy lakosra jutó termelést és megkétszerezte az átlagos
életkort. Ezzel szemben a tömegek életszínvonala nem sokat nőtt, a gazdasági és
politikai hatalom pedig osztályhatalom maradt, alig javult a társadalmi
mobilitás. A klasszikus
kapitalizmus a XX. század második felében a nyugati puritán civilizációjú
országokban szinte észrevétlenül, látványos fordulat nélkül alakult
át fogyasztói társadalommá. Ebben megsokszorozódott a termelés és a fogyasztás.
Ugyanakkor csökkent a fogyasztáskorábbi polarizáltsága is. Ez a változás hozott
először igazi felemelkedést a társadalom többsége számára. A kapitalista
osztálytársadalom ilyen értelemben alakult át fogyasztási társadalommá, ahol
azért lehetnek hajléktalanok, vendégmunkások, bűnözők, prostituáltak, elnyomott
kisebbségek, nemzeti gyűlölködések stb. A fogyasztói
társadalomban már elsősorban nem a korábbi igényeknek megfelelő árukat és szolgáltatásokat kell sokkal hatékonyabban kielégíteni,
hanem a gyorsan változó új igényekhez is állandóan igazodni kell. Nem olcsóbb élelmet, cipőt,
lakást kell előállítani, hanem sok esetben akár drágábban is, de a változó igényeknek jobban
megfelelőt. Korábban az élelem és a ruházkodás költségek a fogyasztási kiadások közel 80
százalékát tették ki, ma már harmadánál is kevesebbet. (…)Korábban a búza ára tette ki a kenyér
árának nagyobbik felét, ma már tizedét sem. Ugyanakkor az élelmiszer-árakban a
csomagolás és a reklám költsége meghaladja a mezőgazdasági felvásárlási árak összegét.
Ennél is fontosabb azonban az, hogy a jelenlegi fogyasztás többsége ma már
olyan, ami ötven éve még nem is, vagy csak egészen más minőségben létezett. - Eddig minden társadalomban (még ma is a világ népességének
nagyobb részét eltartó, elmaradt társadalmakban) a lakosság többsége számára
szinte naponta újra és újra megvívandó harcot jelentett a létfeltételek biztosítása, ma ez a
fogyasztói társadalmakban már csak legfeljebb egy elenyésző kisebbségre igaz. - Az elmúlt 5000 év alatt nem nőtt annyival a termelés,
mint az elmúlt száz év során. A múlt századi mezőgazdaság alig volt termelékenyebb, mint az
egyiptomi az időszámítás előtti harmadik évezredben. Még az
élelmiszertermelőknek a lakosságon belüli részaránya sem változott akkorát az első mezopotámiai társadalom kialakulása óta,
mint amekkorát a 20. században. - A termelésnél is nagyobb a változás, ha a tömegek
életszínvonalát nézzük. Minden megelőző társadalom csak egy elenyésző kisebbség számára biztosított
relatív anyagi jólétet minden megelőző társadalom. Jelenleg a fogyasztói társadalmak
lakosságának kilenctizede nem ismeri a nélkülözést, a fogyasztásra kerülő jövedelmek pedig
alapvetően nivellálódtak. - A legnagyobb változás azonban az információk áramlásában
következett be. Az emberiség korábban legfeljebb egy-egy civilizációs körön belül, ott
is csak egy szűk vezető rétegen keresztül hatott egymásra, a lakosság nagy többsége
számára még a múlt században is rejtve maradt, mi történik másutt a világban. A 20. század is
úgy köszöntött be, hogy az emberiség 90 százaléka alig tudott valamit a lakóhelyén kívül
történtekről. Ma a kommunikáció még a legelmaradottabb társadalmak lakói számára is a
világeseményekről szóló beszámolók özönét biztosítja. - Ma még felmérhetetlen annak a hatása, hogy az emberek
térbeli mobilitása többet nőtt az elmúlt három generáció alatt, mint előtte évezredek
során. Ezelőtt az emberek kisebbsége hagyta el élete során lakóhelyét, jelenleg egyetlen évben
többen költöznek el szülőhelyükről, korábbi lakóhelyükről, mint korábban évszázadok során.
Évente több turista, vendégmunkás és üzletember mozog az országok között, mint amennyien a
történelem népvándorlásaiban összesen részt vettek.Az elmúlt száz, különösen pedig az
elmúlt ötven év során az elmaradottak és a fejlettek közötti különbség a sokszorosára
nőtt. Száz éve a legfejlettebb országban még csak az elmaradottakénak ötszöröse
volt az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem, ötven éve már tízszerese, ma pedig
ötvenszeresnél is nagyobb a különbség. KOPÁTSY SÁNDOR: A FOGYASZTÓI TÁRSADALOM KÖZGAZDASÁGTANA http://mek.oszk.hu/01400/01414/01414.pdf A fogyasztói társadalom gazdasági alapelveit angol és
amerikai közgazdászok dolgozták ki az 1930-as években, főleg az 1929-31 évi
gazdasági világválság hatására, a gyakorlati megvalósításra azonban csak a II.
Világháború után került sor. Az elméleti alapokat John Maynard Keynes
publikálta először 1936-ban megjelent „General Theory of Employment, Interest
and Money” című könyvében. reklám Régebben az volt a szokás, hogy ha egy háztartási eszköz
elromlott, vagy egy cipő sarka levált, azt megjavították. Az új jelszó: Dobd el
és vegyél újat! Akkor is, ha a régi még használható! Úgyis kimegy a divatból!
Ma már mindenki modernebbet használ! A reklám boldogtalanná teszi az embert, mert azt
sugalmazza, hogy hiányzik az életünkből valami, ami annyira fontos, hogy
nélküle nem lehetünk boldogok. Hogy a modernebb termék használati értéke nagyobb-e, az
iránt számos kétség merülhet fel. Példaként érdemes idézni egy kb. 20 évvel
ezelőtti minőségi tesztet, amelyben egy iparilag fejlett országban a tíz
legnépszerűbb fogkrém márkát vizsgálták. A vizsgálatban résztvevő személyeket
tíz csoportba osztották és mindegyik csoport egy-egy fogkrém típust használt
egy évig, ugyanolyan gyakorisággal, ugyanolyan fogkefével és ugyanolyan
módszerrel. Szerveztek ezenkívül egy kontrol csoportot is, amelynek tagjai a fogmosást
fogkrém nélkül, langyos vízzel végezték. A vizsgálat során pontrendszerrel
értékelték a csoportok fogazatának javulását vagy romlását. A 10+1 csoport
eredményei között azonban alig volt eltérés. A rendkívül szoros mezőnyben a
viszonylag legjobb eredményt a langyos vizes kontrol csoport érte el. 2. feladat Melyek az emberi szükségletek? Mi a jólét és a jól-lét közti különbség? Maslow szükséglethierarchiája Rahman életminőség-modellje 1. ábra: Az anyagi helyzet és a szubjektív jóllét
változása 1946 és 1989 között Franciaországban, Japánban és USA-ban Forrás: Diener et al. (1999: 288) Háttér Szimbolikus fogyasztás: demonstratív, ugyanakkor
manipulált - Tömegkultúra: általánossá válás, nivellálódás, standard
életforma - A fogyasztás forradalmasítása: Olyan fogyasztási és
vásárlási - szokások és lehetőségek, mint még soha: McWORLD: McDonald's, Burger
King (gyorséttermek), bevásárlóközpontok, plázák, hitelkártyák, shopping
network-ök világa Cél: szórakoztató bevásárlás ~ fogyasztási spirál
fenntartása TRÜKK: Egyszerre RACIONÁLIS és HANGULATI-ÉRZELMI Miért van erre szükség? "A fogyasztói társadalomban nem egyszerűen tárgyat
veszünk, hanem életérzését és biztonságot„ anyagi biztonság, fontosság érzése,
"pörgés", fontosság tudata, a "sorsalakítás illúziója", azaz a belső kontroll
illúziója • különösen nagy veszély a manipulálható fogyasztó
fiatalok tömegtermelése • a fejlődés központjában az emberi psziché erősségeinek,
az önazonosságnak a támogatása kellene álljon otthon halmozódnak a felesleges
használati tárgyak, a soha nem hordott ruhák, amelyeket egy gyenge
pillanatunkban egy reklám sugallatára vettünk meg. A manipuláció nagyban épít
olyan, a közgazdaságból ismert fogalmakra, mint a nyájhatás, a sznobhatás.
Nyájhatás akkor érvényesül, ha a fogyasztó nem akar elmaradni a többiektől, az
uralkodó, divatos fogyasztói tendenciáktól (erre alapoz a reklám, amikor azt
mondja, hogy X.Y. híres ember is ezt hordja). életminőség Bár a fejlett országokban az anyagi mérőszámokkal
kifejezhető életszínvonal ma lényegesen magasabb, mint néhány évtizeddel
ezelőtt, az élet minősége mégsem kielégítő. Erre mutat, hogy a lakosság
jelentős hányada álmatlansággal vagy egyéb neurotikus panaszokkal küzd és
növekedni látszik a szervezett bűnözés, a terrorizmus, a kábítószer függés és
az öngyilkosságok gyakorisága. Úgy tűnik, valami fontos mégiscsak hiányzik az
életünkből, ami nélkül nem lehetünk boldogok. Ez a valami azonban nem
kereskedelmi termék, s ezért nem is reklámozzák. feladat 3. Milyen következményei vannak a mértéktelen fogyasztásnak? „Honnan kerül ide ez a hihetetlenül sokféle, ínycsiklandó
portéka? Nagyon messziről. A csokoládé alapanyaga, a kakaó, vagy a narancs, a
banán a zöldséges pulton és a többi sok ezer kilométert utazott, mire ideért.
Kapható olyan gyümölcsjoghurt, amelyben ha összeadjuk a gyümölcs, a tej és a
műanyag pohár előállítása során „elhasznált" kilométereket, a megtett út a
fél világot körbeérné. A szállítás során elégetett mérhetetlen üzemanyagtömeg
nagyban felelős a földi légkör tönkretételéért és a klímaváltozásért. A világon
megtermelt narancs, kakaó, kávé 80-90 százaléka Európa és Észak-Amerika gazdag
lakóinak asztalára kerül. Azokban a tengeren túli országokban, ahol ezeknek az
előállításából élnek, milliók éheznek, mégis egyre csökkentik a saját
táplálékuk megtermelésére szánt földterületet, csak hogy az ültetvények
terjeszkedhessenek. Ez sem elég, kiirtják földünk tüdejét, a trópusi
esőerdőket, melyekben az ismert és ismeretlen élő fajok a legnagyobb sokaságban
tenyésznek. Az erdők helyén marhacsordák, „két lábon járó hamburgerek"
legelnek majd, vagy mezőgazdasági monokultúrára rendezkednek be. A fáért,
húsért, gyümölcsért cserébe jutnak hozzá a modern technika áldásaihoz és a
vezető világcégek divatos márkajelzésével ellátott nélkülözhetetlen
termékekhez; vásárolnak mezőgazdasági gépeket, növényvédő és rovarirtó
vegyszereket, hogy fokozhassák a termelést. Mert ahol csak egyféle növény
terem, ott hamar kimerül a talaj, felborul a biológiai egyensúly, ráadásul a
nagy terméshozamú nemesített fajták rendszerint sokkal védtelenebbek a
kártevőkkel szemben. A megoldás: még több vegyszer, gép, erdőirtás. Ahol az
erdőtakaró eltűnik, a termőtalaj lassan a folyókba, a tengerbe vándorol, a
helyén sivatag támad, ezért újabb erdőket kell kiirtani és így tovább. A
világkereskedelem urai, az óriáscégek, köztük a szupermarket-hálózatok
rákényszerítik a gazdákat, hogy az ízletes és a helyi környezet adottságaihoz
alkalmazkodó fajtákról térjenek át a nagy terméshozamú (de kisebb tápértékű)
fajtákra. (Például a magyar zöldpaprika fajlagos C-vitamin-tartalma az ilyen
„fejlesztés" következtében a negyedére-nyolcadára csökkent, amióta
Szent-Györgyi Albert felfedezte a C-vitamint a szegedi paprikában.) De eltűnik
a piacról a zamatos őszibarack vagy alma, ízetlenebb, de látszatra gyönyörű -
és a szállítást, tárolást jobban tűrő - fajták szorítják ki őket. Lányi András-Jakab György: Erkölcsi esettanulmányok;
Alternatív Közgazdasági Gimnázium, 1999. | |
Kategória: témavázlatok | Hozzáadta: tanár | |
Megtekintések száma: 7005 | Feltöltések: 0 |