Nyitólap » Fájlok » történelem » témavázlatok |
2011-12-11, 0:23 AM | |
A kereszténység kialakulása - A keresztény vallás gyökerei a zsidó nép közösségében
alakultak ki (megváltáshit, Messiás eljövetelének a reménye) Palesztina
területén (Palesztina= Kánaán, római klienskirályság, Nagy Heródes (Kr.e. 37-Kr.u.4), Kr.u.6. római
provincia (Pontius Pilátus Judea helytartója
(Kr.u.26-36)→ farizeusok (írástudók, a hagyományokhoz mereven
ragaszkodók, a zsidó identitás megőrzése) - Keresztelő Szent János: bűnbánat, messiásvárás,
küszöbön álló ítélet (Kr.u.28. Heródes Antipasz, rómabarát fejedelem
kivégeztette - Krisztus követői = keresztények (Christus = felkent=
Megváltó-király/ 33. Jézus keresztre feszítése - őskereszténység, Péter vezetésével Jeruzsálemben egy
messianisztikus gyülekezet - 30-as évek: Antiochában az első vegyes keresztény
gyülekezet, élén Szent Pál (Saulus→Pál, damaszkuszi út) , páli fordulat: · bárki
tagja lehet a keresztény közösségnek, az első apostolok úgy határoztak, aki
pogányból lett keresztény, annak nem kell a mózesi törvények szerinti rítust
betartania · teológiai
alapelvek: Krisztus halálával mindenkit megváltott, nem kell várni a
végítéletet, a Messiás közeli visszatértét, tartósan be kell rendezkedni ezen a
világon · térítő
utak: keresztény egyházközösségeket alapított (leveleiben fontos teológiai
útmutatás a pogány hellén környezet számára is érthetővé tette a
keresztény hit alapvető tanításait , hirdette a megbékélést a hatalommal és a
társadalmi különbségekkel: a vagyonközösség helyett elég a szegények
gyámolítása · Kr.u. 63.
Pál apostolt elfogják a római hatóságok, a keresztényüldözés kezdete (Nero)„a vértanúk minden csepp vére új keresztényt szült”, → mert
a polgároknak vonzó volt a létnek értelmet adó vallás a kereszténység tanítása - szent könyve a Biblia (Ószövetség, Újszövetség = 4
evangélium (= örömhír, Jézus élete, tanításai) (Máté, Márk, Lukács, János), az
Apostolok cselekedetei (ap. = küldött, Jézus 12 tanítványa), apostolok levelei,
utolsó könyve az Apokalipszis (Jelenések könyve), az utolsó ítélettel
kapcsolatos profetikus könyve Jánosnak - monoteista vallás, központjában Jézus Krisztus , a
Messiás (Megváltó) áll, Isten fia, aki kereszthalálával megváltotta bűneiktől
az embereket és lehetővé tette a feltámadást, az örök életet azok számára, akik
hisznek benne és betartják az általa adott parancsokat – ezek közül a legfontosabb az egyetemes szeretet
parancsa , mások megítélése Isten feladata, hiszen mindenki bűnös ( „…aki bűn
nélkül való közületek, az vesse rá az első követ”, „Mit nézed a szálkát
felebarátod szemében…”), - Jézus tanítványaival, az apostolokkal járta Júdea
városait: hirdette a végítéltet, a megbocsátást és az üdvösség
reményét, és azt, hogy csak az Istenbe vetett hit és egymás szeretete számít. ostorozta a vagyonszerzést, a kapzsiságot, a gyűlöletet,
az erőszakot. egész életével példát mutatott, megtestesítette azt a
magatartást, amit Isten vár a híveitől. - kezdetben erős szociális tartalma miatt (egyenlőség,
szeretet, bűnbocsánat) terjedt gyorsan az üldöztetések ellenére is a római
birodalomban - később a túlvilági boldogság elnyerésére került a fő
hangsúly: ez feltételezte az alázatot, a megbékélést a fennálló renddel, a
gazdagok is üdvözülhettek, ha jótékonykodtak A kereszténység terjedése - A római közigazgatás, a nyelv és a közlekedés egysége
elősegítette a kereszténység elterjedését. - a kereszténységet a hellenizmussal való találkozása
tette univerzálissá: nemzetek felettivé ( a Biblia görög nyelven vált ismertté)
A 2-3. században már a módosabb, műveltebb emberek is csatlakoztak. - A görög-római vallás nem követelt meg hitet, a lényeg a
szertartásokon való részvétel volt (kapcsolat az állammal), nem nyújtott vigaszt, nem ígért
biztonságot, vigaszt a túlvilágon - a Római Birodalomban vallási szinkrétizmus (vallások
keveredése, egymásra hatása), egyre többen fordultak a keleti kultuszok felé:
misztériumvallások (Mithras,Ízisz, Dionüsos) - 314-ig 32 római püspökből 3o vértanúhalált /nem
biztos/, de a keresztények üldözése csak felerősítette terjedését - a római birodalom keretei között vált világvallássá
(katholikosz= egyetemes) A kereszténység
terjedése az V. századig A korai keresztény egyházszervezet kialakulása - az első keresztény közösségek az apostolok körül jöttek
létre, - Egy város keresztényei közösséget alkottak, egy családba
tartoztak, mindenki egyenlőnek számított, rabszolgákat is felvettek a
közösségbe. minden keresztény vagyonának és jövedelmének egy részét a közös
kasszába adta, ebből segélyezték a nélkülözőket, gondoskodtak a betegekről, az
özvegyekről, a fiatal lányokat nevelték. - Összejöveteleiket rendszerint vasárnap tartották:
imádkoztak, a Bibliát magyarázták, zsoltárokat énekeltek, úrvacsorán, áldozáson
vettek részt. - A szertartást pap vagy püspök (episzkoposz) vezette. –
ő kezelte a közös kasszát, döntött a közösségbe való felvételről, kizárásról,
és irányította az egész közösség életét, mellettük kialakult az idősebb tagok
tanácsa (=presbiterek),segítőik a diakonusok (= szolga) voltak - 2. sz. második fele – a keresztény gyülekezetek
átalakulása katolikus egyházzá – a gnoszticizmus (titkos tudás: a világ két
teremtő elv, a sötétség és a világosság dualizmusára oszlik, tagadja Isten
végtelenségét) elleni harc szükségessé tette a kánon kialakítását (Újszövetség
kanonizálása) és a püspökök tekintélyének megerősítését (az apostolok utódai) - 3. sz. állami keresztényüldözések – császárkultusz
(császár istennek tekintése, dominatus) megtagadása, ellenkező hatást váltott
ki constantini fordulat - Constantinus császár már a kereszténységgel akarta
konszolidálni egyeduralmát (politikailag mozgósítható, szervezett erő volt,
tiszta erkölcs jellemezte) - 313. milánói edictum (türelmi rendelet)- biztosította a
szabad vallásgyakorlatot, az 5o millió lakos 15%-a volt akkor már keresztény, - visszaadta a
keresztények vagyonát, a papság immunitást /= adómentességet/ kapott, - Róma püspöke megkapta a Laterán dombon álló császári
palotát - 321. a vasárnap ünnep lett, az egyház színe előtti
rabszolgafelszabadítás elismerte, - 325. Péter apostol sírja fölé bazilikát kezdtek építeni - 325. Nicaea (a császár nyaralójában)- I. ökumenikus, egyetemes zsinaton(szünodosz= gyűlés, tanácskozás) a görög filozófia fogalomkészletével megkezdték a hit elveinek (= dogmák) elfogadását, ekkor fogadták el a „Szentháromság” tanát (Atya, Fiú egylényegű (homousius)↔ ariánusok, első eretnek irányzatok kialakulása - elszakadtak A konstantini fordulat után a római császárság keresztény
császársággá alakult át. - A 4. század végére (388, Theodosius) a kereszténység a
Római Birodalom államvallása lett, - 5 patriarchátus : Damaszkusz, Antiochia, Alexandria /az
antik bölcselet utolsó fellegvára/, Konstantinápoly, Róma (pápa= gör. atya -
Szt. Péter utóda a római püspökségben, tiszteletbeli elsőbbség ) - 38o körül Szent Jeromos latinra fordította a Bibliát
(Vulgata), az 5. sz. elején Szent Ágoston a De civitate Dei (Isten országa) c.
művében megrajzolta az ideális keresztény állam képét FGY. 52-62., Atlasz: A kereszténység terjedése | |
Kategória: témavázlatok | Hozzáadta: tanár | |
Megtekintések száma: 5391 | Feltöltések: 0 |