Nyitólap » Cikkek » Feladatbank » 1. Ókor |
1.
A feladat az ókori kelet öntözéses földművelő
társadalmaival kapcsolatos. Az ábra segítségével válaszoljon a kérdésekre!
(Elemenként 1 pont) a) Milyen feladatokat látott el a templomgazdaság? (4
pont) b) Miért erősítette az állam hatalmát ez a rendszer? (2
pont) c) Kövesse nyomon egy közrendű szabad által megtermelt
zsák búza lehetséges útjait! (4 pont) 10 pont 2. A feladat a zsidó egyistenhitre vonatkozik. Válaszoljon a kérdésekre a források és ismeretei
segítségével! (Elemenként 1 pont.) A) „A
Deuteronomium [Mózes ötödik könyve] Jahve-elképzelése is új vonásokat mutat. Még mindig nem ő az egyedüli isten, de fölötte áll
a többieknek. […] A többi istenek is reális létezők tehát, de Jahvéhoz képest
alacsonyabb rendű lények, vagy éppenséggel démonok, gonosz szellemek: végső soron nem is
igazi istenek.” B) „Az i.e. IV. évezred végén beköltözött, sémi nyelvet
beszélő kánaáni lakosság hite szerint a földet isteni lények, az Élek (többes száma:
Elohim) népesítik be…” C) „[...] Jahve a déli törzsek viharistene, kiszorította
a többi törzs isteneit, a törzsszövetség egységét jelképező egyetlen istenné lett.
[…] Jahve ezek szerint nem a világmindenség egyetlen istene, hanem csupán az izraeli
törzsek szövetségének védője, akinek létezése s e törzsek részéről való
tisztelete korántsem zárja ki más törzsek és törzsszövetségek által tisztelt istenek,
elohimok vele azonos rangú realitását.” D) „Az ún. második Ézsajás […] beszédei mondják ki
először a monoteizmus tanításait a maguk teljes következetességében. Jahve az,
aki a világmindenséget teremtette, ő alkotta a sötétséget csakúgy, mint a
világosságot, a rosszat nem kevésbé, mint a jót, s őrajta kívül minden más isten csupán fából
faragott bálvány, élettelen és tehetetlen anyag. Jahve az egyetlen, aki ismeri és
híveivel közli a jövendőt, ő az, aki nem is annyira megbüntette, mint inkább szenvedésekkel
próbára tette és megtisztította népét.” (Hahn István történész) a) Mi a zsidó vallás fő forrása? ................................................................
b) A fenti idézetek közül melyikben található a
monoteizmus meghatározása? Írja az idézet betűjelét a pontozott vonalra! ............................ c) Hol épült fel a zsidó vallás temploma? A város neve:..................................................... d) Állapítsa meg a fenti idézetek helyes sorrendjét a
bennük felidézett vallástörténeti állomások időrendje szerint! A helyes sorrendet az
idézetek betűjelei segítségével írja be a táblázatba, kezdje a legkorábbival! 4 pont 3.
A feladat az ókori kelet személyiségeivel
kapcsolatos. Rendelje az alábbi forrásokhoz a megfelelő személyek
nevét! (Figyelem, egy név kimarad!) HAMURAPPI MANU SALAMON BUDDHA I. DAREIOSZ KHEOPSZ a) „Éjszaka aztán, íme, megjelent neki Isten és mondta: „Kérj amit akarsz, s megadom neked.” Erre így válaszolt Istennek: „Te az én atyámmal, Dáviddal nagy irgalmasságot cselekedtél, s helyébe engem tettél királlyá. Nos, tehát, Uram, istenem, teljesedjék ígéreted, amelyet atyámnak, Dávidnak tettél.” b) „Ha egy szabad ember kiszúrja bárkinek is a szemét a
szabadok rendjéhez tartozók közül: szúrják ki az ő szemét is. Ha egy szabad
ember szabad embernek a csontját töri: törjék el az ő csontját is.” c) „Kinyilvánítja a király: Ezek azok a tartományok, amelyek birtokomba kerültek, Auramazda akaratából én ezeknek a királya voltam: Persis, Elám, Babilon, Asszíria, Arábia, Egyiptom, Ciprus, Szardeisz, Iónia, Média, Arménia, Kappadókia, Parthia, Drangiané, Areia, Chórasmié, Baktria, Sogdiané, Gandhara.” d) „Királysága alatt minden rosszra fordult. Minden templomot bezáratott és az áldozatokat beszüntette. Azután minden egyiptomira ráparancsolt, hogy neki dolgozzék (…) Tíz évig tartott tehát ez, és azon dombkörül végzett munka, amelyen a piramisok állanak, amelyet a maga számára sírboltul épített a szigeten.” e) „Mivel a brahman Brahmának legnemesebb testrészéből
származik, és mivel előkelőség és tudás tekintetében legelső – jog szerint ő a társadalom ura.” 5 pont 4.
A feladat az ókori kelet vallási irányzataival
kapcsolatos. A források, illetve saját ismeretei alapján töltse ki a táblázatot! (Elemenként 0,5 pont)) a) „A felső és alsó világ már elválsztatott a vizektől, a csatornák és árkok futása a megszabott mederbe térült, a Tigrist és az Eufráteszt sáncokként övezik a partok, hasznunkra és kedvünkre való mi van még hátra, mit teremtsünk? Ó, Annunakik, sorsteremtők, ti hét hatalmas istenasszony, hasznunkra és kedvünkre való mi van még hátra, mit teremtsünk?” b) „Kezdetben teremtette isten az eget és a földet. A
föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket, és Isten lelke
lebegett a vizek felett. Isten szólt: „Legyen világosság” és világos lett.
Isten látta, hogy a világosság jó.” c) „Él Ozirisz-Imhotep, az igazhatalmú, az igazhangú Nep-Atum fia, akit a ház úrnője, az igazhangú HatiAnh szült. Légy üdvöz, aki jössz, mint egy lélek a lelkek közül a nyugaton. Légy üdvöz, te alvilág meghódítója, aki kitárja a puszták kapuit, te Ozirisz-Imhotep, igazhangú, Nep-Atum, az igazhangú fia, akit a ház úrnője, Hati-Anh szült.” 5. A feladat Athén politikai berendezkedésével
kapcsolatos. a) Írja az ábrára a felsorolt válaszlehetőségek közül a
megfelelőt! Egy elemet nem tud társítani! (Elemenként 1 pont) népgyűlés – cserépszavazás – szenátus –Athén – rabszolgák
– sztratégoszok – sorsolás b) Az ábra alapján döntse el az alábbi állításokról, hogy
igazak vagy hamisak! (Elemenként 1 pont) 10
pont 6. A feladat az ókori görög tudomány történetéhez
kapcsolódik. Egészítse ki az alábbi szöveget a megadott fogalmakkal, nevekkel! Írja a táblázatba a számozott, kipontozott helyre illő fogalom, név
betűjelét! Két szó felesleges! (Elemenként
0,5 pont.) A Kr.e. VI. században, Milétoszból kiinduló új,
tudományos gondolkodás elszakadt az istenek cselekedeteinek taglalásától, a (1)…..-tól.
Szaktudományok ekkor még nem léteztek, a természet és a társadalom jelenségeinek tudományos vizsgálatát a „bölcsesség szeretetének”, (2)…..-nak nevezték. A
demokrácia korában kialakult az első hivatásos értelmiségi réteg, akik fizetség ellenében
készítették fel tanítványaikat a szónoklásra. A (3)…..-k nem adtak egységes világképet,
hiszen céljuk a vita útján való meggyőzés volt, ezért azt hangoztatták, hogy minden relatív. Az értékek is emberi megállapodás eredményei. Velük szemben foglalt
állást (4)….., aki szerint léteznek örök
érvényű értékek, az ember feladat ezek megismerése.
Leghíresebb tanítványa, (5)….. továbbfejlesztette ezt az elgondolást, és azt tanította,
hogy a világban létező összes dolog nem egyéb, mint az örök és változatlan ideák árnyképe.
Athénben iskolát alapított egy ligetben, mely évszázadokon át működött, és nevéből származik az
(6)….. kifejezés. Az ő tanítványa, egyben Nagy Sándor nevelője volt (7)……, akit a későbbi szaktudományok
alapítójának tartunk. Munkássága nyomán alakult ki a gondolkodás folyamatát
vizsgáló tudomány, a (8)…… is.
a) Platón b) logika c) dialektika d) Arisztotelész e)
Hérakleitosz f) szofista g) filozófia h) mitológia i) Szókratész j) akadémia 7. A feladat Athén történetéhez kapcsolódik. Rendelje az athéni történelem négy jeles alakjához a
hozzájuk köthető forrást, illetve az időben hozzájuk legközelebb álló eseményt! Írja be a
források betűjelét és események sorszámát a táblázat megfelelő helyére! A politikusok
neve időrendben szerepel. (Elemenként 0,5 pont.) Források: A) „Az állam ügyeit mértéktartóan vezette, és inkább alkotmányosan,
mint türannosz módjára; mert egyébként is emberszerető és
szelíd volt. A vétkesek irányában is megbocsátó, de ezen túlmenően az ínséges
helyzetben lévőknek pénzt is adott kölcsön munkájukhoz, hogy a földművelésből meg
tudjanak élni. Egyúttal azt is elérte, hogy a bevételek nagyobbak lettek, mert a föld
meg volt művelve és a termények tizedrészét beszedette.” (Arisztotelész) B) „Minden egyes ember fogott egy cserépdarabot, és
ráírta, hogy kit akar eltávolítani a polgárok közül, majd odavitte az agora egy
bizonyos helyére, amely korláttal volt körülkerítve. Az arkhónok ebben először a
cserepek mennyiségét számlálták össze; ha ugyanis hatezernél kevesebben voltak
a szavazók, a cserépszavazás érvénytelennek számított. Azután külön
rakták mindegyik nevet, és azt, akit a legtöbben írtak fel, tíz évre kiutasították,
de úgy, hogy az illető megmaradt javai élvezetében.” (Plutarkhosz) C) „Az összes vezető tisztséget, ahogy addig is volt, a
jómódúaknak kívánta fenntartani, az államügyek egyéb intézését azonban,
amelyben a nép addig nem vett részt, közössé tette. Bevezette a polgárok
vagyonbecslését. Az első csoportba sorolta azokat, akiknek ötszáz mérőjük terem, s ezeket
ötszázmérősöknek nevezte. Másodiknak azokat jelölte ki, akik lovat tudtak tartani, vagy legalább háromszáz mérőt termelnek. Ezeket lovagoknak nevezték.
Ökörfogatosoknak nevezték a harmadik csoporthoz tartozókat, akik összesen kétszáz
mérőt termeltek. Valamennyi többi polgárt napszámosnak nevezte el, és semmilyen
tisztséget nem bízott rájuk, csupán a népgyűlés és az ítélkezés útján vettek részt az
államügyekben.” (Plutarkhosz) D) „Ezért folyamodott az állami juttatások rendszeréhez.
Így aztán a színházi pénzekkel, a törvényszéki napidíjakkal s a más címen
kifizetett összegekkel megnyerte magának a népet, és felhasználta az
Areioszpagosz tanácsa ellen, melynek ő maga nem volt tagja, letörte a tanács hatalmát, s
megfosztotta a legfőbb ügyekben addig gyakorolt bírósági jogkörétől.” (Plutarkhosz) Események: 1. Perzsia elfoglalja Egyiptomot 2. a királyok elűzése Rómában 3. a zsidók babiloni fogságba hurcolása 4. a peloponnészoszi háború
4 pont 8. A feladat az ókori Róma történelmével
kapcsolatos. Válaszoljon a forráshoz kapcsolódó kérdésekre! „Caesar közeledett hozzájuk, majd kibékítette őket egymással. Meg volt ugyanis győződve arról, hogy nélkülük sohasem juthatna
befolyáshoz, ugyanakkor afelől sem volt kétsége, hogyha amazok összefognának, nála
erősebbek lennének. […] Crassus […]
szilárdan hitte, hogy Caesar magasra fog emelkedni, […] így
[…] kötöttek hárman barátságot és azt esküvel is
megpecsételték.” (Cassius Dio) a) Nevezze meg latin eredetű kifejezéssel a forrásban
említett szövetséget! (0,5 pont) A szövetség neve: ……………………………………………. b) Melyik évszázadban történt a fenti esemény? (0,5 pont)
Évszázad:
……………………………………………. c) Nevezze meg, ki volt a szövetség harmadik tagja! (1
pont) Név:
…………………………………………….. d) Mi volt a forrásban leírtak idején Róma államformája?
(0,5 pont) Államforma:
……………………………………………. e) Hogyan vesztette életét Julius Caesar? (0,5 pont)
………………………………………………. 9. Határozza meg, melyik korszakhoz/kultúrához (pl.
görög) tartoznak az alábbi ókori építészeti alkotások! Írja a képek után található
táblázatba az épület funkcióját, tehát azt, hogy milyen célra szolgált (pl. színház)! (Soronként
1-1 pont, fél pont nem adható!)
10. Azonosítsa a források alapján a Kr.e. I. század hat
történelmi személyiségét! (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont) a) „[…] Bár látta, hogy serege alig várja, hogy minél
előbb a város [Róma] ellen induljon, habozott és félt a veszélytől. […] A tömeggyilkosságokon kívül voltak más szörnyű cselekedetei is. Dictatornak jelentette ki önmagát, és
ezzel olyan tisztséget elevenített fel, amelyet senki nem viselt százhúsz év óta.” b) „[…] kérte, hogy őt válasszák meg consulnak. Azt is
megígérte, hogy vagy megöli Iugurthát, vagy fogságba ejti. [...] A törvénnyel és
szokásokkal ellentétben sok vagyontalan embert és rabszolgát sorozott be a hadseregbe; […]
bárminemű megtisztelést csak az kaphatott, aki a vagyonbecslés alapján méltó volt rá,
mert a vagyon egyúttal az állam iránti hűség biztosítékául is szolgált.” c) „Nem sokkal később Actiumnál tengeri csatát nyert; az
ütközet a késő éjszakába nyúlt, úgyhogy a győztes a hajón töltötte az éjszakát. […]” d) „A pharszaloszi síkság tehát megtelt emberekkel,
lovakkal, fegyverekkel, és a hadijelvények magasba emelésével mindkét oldalon megadták
a jelet a csatára. […] a csata egy ideig váltakozó szerencsével folyt. […] nem vezette
harcba elég gyorsan a jobbszárnyat, hanem a csatatér másik része felé tekingetett. […]
vereséget szenvedett.” e) „Számos törvényjavaslatot terjesztett elő, hogy a
népnek kedvezzen, a senatust pedig gyengítse. Ilyen volt pl. a telepítési törvénye, amely az
állami földet a szegények kezére juttatta. […] A szövetségesekre vonatkozó törvénye Itália
lakóit a római polgárokkal egyenlő jogokkal ruházta fel. A gabonatörvény olcsó kenyeret
biztosított a szegények részére.” f) „Ez volt a jeladás a merénylet végrehajtására. […] az
összeesküvésbe be nem avatottak annyira megrémültek, hogy nem mertek elfutni […] Mindenütt
az arcába, a szemébe sújtó kardok érchegyét látta; merénylői úgy hajszolták, akár
egy halálos csapásokkal megsebzett vadat, míg mindegyik belé nem döfte kardját.” 11. Állítsa időrendbe a kereszténység korai történetével
kapcsolatos eseményeket! Kezdje a legkorábbival! Írja a megfelelő betűjelet a
táblázatba! (Elemenként 1 pont, összesen
5 pont.) a) „[…] a keresztény hitet valló emberek elveszítik
minden polgári jogukat és tisztségüket. Kínzásoknak kell őket alávetni, bármilyen rendűek és
állásúak is az illetők.” b) „[…] a keresztényeknek is, és mindenkinek megengedjük,
hogy szabadon azt a vallást kövessék, amelyiket akarják – hogy akármilyen istenség is
van az égi székhelyen, hozzánk és minden alattvalónkhoz kegyes és jóindulatú
lehessen.” c) „[…] majd
a császár a zsinat elnökeinek
adta át a
szót. […] mindannyiukat az egyetértés felé terelte, míg végül minden vitatott pont tekintetében
egy értelemre és egy véleményre segítette őket. Így került sor egyhangú hitvallás elfogadására és a
húsvét mindnyájuknál azonos időpontjának közös megegyezéssel történő megállapítására
[…]” d) „És a mint méne, lőn, hogy közelgete Damaskushoz, és
nagy hirtelenséggel fény sugárzá őt körül a mennyből És ő leesvén a földre, halla szózatot,
mely ezt mondja vala néki: Saul, Saul, mit kergetsz engem? És monda: Kicsoda vagy, Uram? Az Úr pedig monda: Én
vagyok Jézus, a kit
te kergetsz: nehéz néked az ösztön ellen rúgódoznod.” e) „És ímé nagy földindulás lőn; mert az Úrnak angyala
leszállván a mennyből, és oda menvén, elhengeríté a követ a sír szájáról, és reá üle
arra. A tekintete pedig olyan volt, mint a villámlás, és a ruhája fehér, mint a hó. Az őrizők pedig
tőle való féltökben megrettenének, és olyanokká lőnek, mint a holtak.”
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategória: 1. Ókor | Hozzáadta: tanár (2012-01-15) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megtekintések száma: 4169 |