LÁTOMÁS Önkívületi
állapotban lévő, elragadtatott révületbe esett emberek élményei vagy rendkívüli fantázia szülte képsorok. Ezért
fantasztikus, földöntúli, esetleg vészjósló. Minden misztikumra fogékony
korban, ill. a természethű ábrázolástól távolodó stílusban szerepet kap, pl.
középkor, barokk, romantika, szürrealizmus
LÍRA gör. lüra (húros hangszer) (←élménylíra, tárgyias költészet; hangulatlíra,
szerepvers)
LÍRAI ÉN A kifejezés arra utal, hogy a vers beszélő alanya különbözik a
verset író életrajzi éntől
MEGÉRTÉS Míg a hétköznapi vagy tudományos
szöveg megértése lineáris, az irodalmi művet fokoztosan, szakaszosan
értelmezzük, ebben az előre- és visszautalások segítenek. (→ nyitott mű) A megértés fázisai: 1. előzetes
megértés (előbbi művek alapján kialakult elvárások), 2. a
konkrét mű jelentésének, esztétikumának felfejtése . 2.1.ennek feltétele
a leválasztás a külső objektív
valóságról, az alkotói szándéktól, a megalkotás konkrét időbeliségétől, a
túlzott olvasói szubjektivitástól, a leválasztás révén képesek vagyunk egy
egyetemesebb emberi lét felé kilépni. 2.2. A szövegközpontú vzsgálat, a
poétizáló szerepű váratlan elemek (nem köznyelvi) garammatikai és
stilisztikai eljárások jelentéseinek megfejtése a szöveg egészének
kontextusában.3. az utólagos megértés
: kritikák olvasása, a mű újraolvasása, hatástörténet megismerése.
Az irodalmi mű egy önálló, külön világ, lényegét
tekintve megérthető a külső körúlmények nélkül, függetlenedik a külső
keletkezési körülményeitől, az alkotójától
MESE
Fantázia
teremtette eseményeket elbeszélő epikus műfaj. Szereplői valóságos és képzeletbeli lények (pl. Kínában a
viziszörny, Mo.-on a sárkány). Állandó tematikai toposzok: a legkisebb
királyfi, három próba, furfangos ember… és retorikai toposzok
:
Hol volt, hol nem volt…jellemzik. Típusonként hasonló a szerkezetük :
varázsmese vagy tündérmese, csalimese, állatmese. A ~ állandó fordulatai,
kétpólusú világképe ismerős világot kínálnak a befogadónak, segítik a
tapasztalatok nélküli gyerekek világismeretének kialakulását. A műfaj mágikus
eredetét mutatják a csodás elemek, számok (3,7). A népmesék hősei és
helyzetei arhetípusok: kollektív emberi vágyak, törekvések,
magatartásmodellek. Nagy ~gyűjtők: Grimm testvérek, Andersen, Benedek Elek.
Meseregények: Collodi Pinocchio, Lázár Ervin: A négyszögletű kerek erdő.
Mesejáték : Weöres Sándor: A holdbéli
csónakos.
METAMORFÓZIS átalakulás MITOLÓGIA
a) a mítoszok összessége
b) a mítoszokkal foglalkozó
tudomány
|
MÍTOSZ
A gör. müthosz (elmondás, elbeszélés) szóból származó fogalom, amely az emberi
kultúra igen ősi, az istenek és héroszok világáról, a világ keletkezéséről és
lényegéről, az emberi civilizáció gyökereiről beszámoló orális, később
gyakran írásban is lejegyzett, valamennyi nép hagyományában felbukkanó történetet
jelöl. A mítoszok leggyakoribb témái az istenek születésével és hatalmi
harcaival, a világ és az ember teremtésével, a Szent és a profán valóság
kapcsolatával, az ember sorsával és rendeltetésével kapcsolatos történetek,
amelyek célja az ember transzcendens élményeinek és tapasztalatainak
rögzítése és magyarázata. Ebben a szerepében a mítosz a vallási tanítás
alapja, egyben azonban sajátos tudomány és
művészet is.
| MODALITÁS: a mű hangneme
MODERN 1. Minden
jó műalkotás alapkövetelménye, hogy az adott kor világérzékelését, közérzetét
hitelesen ábrázolja. A ~ egyben újítás is. Minden jó mű a
műfaj, stílus stb. kisebb forradalma. 2. a romantikát követő, a XIX. sz.
második felétől kezdődő művelődéstörténeti korszak. Az 191o-es évekig tartó
első szakaszát klasszikus modernségnek is nevezzük (naturalizmus,
impresszionizmus, szimbolizmus, naturalizmus, a század elejének avantgárd
mozgalmai). Második szakasza, a későmodernség
az 192o-as, 3o-as évektől a 60-as, 7o-es évekig tart. A modernségnek a XX.
század utolsó harmadától induló és jelenleg is tartó szakaszát posztmodernnek (utómodernnek )
nevezzük
|
MOTÍVUM
Egy-egy
műalkotás vagy művészi életmű ismétlődő tematikai
egysége, pl. Mészöly Miklós életművében a nyomozás (Az atléta halála, Saulus), József Attila verseiben a pályaudvar,
fűszál, Szophoklész Oidipusz c.
drámájában a látás és a vakság, Golding A
legyek ura című regényében a tűz és a maszk. Másrészt motívumnak
tekintjük az egymással azonosítható szövegrészek, szinonímák ismétlődését. Pl. Arany János: Letészem a lantot című
versében a tűz, reves fa, világ, láng gyúlt szavak. Használatos téma értelemben is, pl. a
testvér-ellenfelek harca (Szophoklész: Antigoné),
Napóleon (Stendhal: Vörös és fekete),
vagy a Lúdas Matyi témája az európai meseirodalom vándormotívuma. Mondják a toposz
(= tematika vagy retorikai közhely) helyett is pl. a vándor, a vándorlás, a
kert, a kút, a hajó, az évszakok, a napszakok, (éjszaka pl. Goethe: Vándor
éji dala, Vörösmarty: Csongor és Tünde, Hölderlin: Himnuszok az éjszakához).
Szimbolikus jelentést kap a visszatérésektől, a különböző kulturális
kontextusoktól, a művészeti hagyomány felidézésének erejável is bír. (pl.
hegy, kert, sziget, alászállás, felemelkedés, nemzedékek, család, felnőtté válás,
beavatás; ember és természet, mikro- és makrokozmosz, felnőtt-gyermek,
férfi-nő, bűn és bűnhődés, vándorlás, kaland, falusi és nagyvárosi
életformák).
MŰVÉSZETTÖRTÉNETI
KORSZAKOK
http://enciklopedia.fazekas.hu/index2.htm
|
NARRÁTOR: történetmondó,
elbeszélő
NARRÁCIÓ: Genette a
szó három jelentését különíti el: 1. elbeszélés, elmondás 2. az elbeszélés
eseménysorának egymásutánja, 3. a történet elbeszélésének, narrációjának
az aktusa
NARRATOLÓGIA Az irodalomtudány egy ága, amely az elbeszélés
technikai-pszichológiai működésmódját elemzi. Alapkérdése a szerző és az elbeszélő, a hős és az
elbeszélő közti különbségtétel.
NÉPKÖLTÉSZET A folklóron
belül az irodalmi alkotások összessége, pl. ide soroljuk a történeti
mondákat, meséket, legendákat, melyek szerzői ismeretlenek, s amelyek a népi
közösségekben alakultak ki. Ide tartoznak a balladák, a regölők, a dalok, a
népi imádságok,
varázsszövegek, bájolók, ráolvasók, az orvoslás szövegei, a siratóénekek, a
gyermekmondókák, altatók. Ismeretesek népi színjátékok is, melyek párbeszédes formában
maradtak fenn, például betlehemesek, menyegzői verses szövegek.
NYITOTT MŰ Minden műalkotás […] virtuálisan végtelen számű lehetséges olvasat felé
nyitott, ezek mindegyike személyes távlattól, ízléstől, kivitelezéstől függóen ad életet a műnek.” ( Eco: A nyitott mű, 105.)
PARABOLA:
Példázat, erkölcsi tanulsággal vagy allegorikus értelemmel ellátott rövid, anekdotikus történet. Legismertebb formái az Újszövetségben
találhatók: l.Jézus példabeszédei.
PARAFRÁZIS
„hozzámondás”, „megtoldás”, „átköltés,” egy-egy ismert irodalmi mű témájának
újraírása
POETA DOCTUS: tudós költő
POETA NATUS: született
költő, őstehetség
POÉTIZÁCIÓ A szöveg
többletjelentését, esztétikummal telítettségét létrehozó eljárások: váratlan szövegelemek, retorikai,
grammatikai, stilisztikai, kompozíciós eljárások.
PSZICHOANALÍZIS
A
XX. századi gondolkodás egyik legfontosabb alakja, Sigmund Freud elmélete szerint az emberi
személyiség rétegzett, a tudatos én (ego), a tudattalan vagy ösztön-én (id)
és a fölöttes én (superego) konfliktusa alakítja a személyiséget, olykor
betegségig fokozódó traumákat is okozva. Az ösztön-én a szexuális
késztetéseket és a halálösztönt tartalmazza, míg a fölöttes én a társadalmi
normák belsővé tételével szorítja korlátok közé az ego-t. Az ember
társadalmi fejlődése során az ösztönkésztetések elfojtásra
kerülnek, így a szexuális és romboló
késztetések a tudattalan rétegbe kerülnek. Az ego nem képes önelemzéssel
eljutni az esetleges traumák okaihoz, de például a nyelvi elszólások, álmok
felszínre hozhatják ezeket.
|
|