ÚJRAÍRÁS ( →INTERTEXTUALITÁS) A posztmodern
kortárs világirodalom eljárásmódja. Pl. egyik célja az lehet, hogy rávilágítson az irodalmi hagyomány egyoldalúságára,
hiányosságaira: pl. Defoe Robinson
Crusoe című művének átirata Michael
Turnie: Péntek, vagy a Csendes-óceán végvidéke, 1967, John Maxwell Coetzee
(dél-afrikai, 2003-as Nobel-díj) : Foe, 1986, Emily Brontē: Jane Eyre-ének Jean Rhys( karibi angol) : Széles
Sargasso-tenger, 1966 . Hagyományőrzőbb
válfajának célja a közvetítés: Christoph
Ransmayr: Az utolsó világ, (Ovidius : Átváltozások) Az újraírás az
alkotás és befogadás, a szöveg és a kommentár egymásra vetítését jelenti
egyben.
VERS (lat. versus=
fordulat, visszatérés): A próza
mellett a másik lehetséges szövegforma, szabályos ritmus jellemzi. A
versritmus fajtái: időmértékes, hangsúlyos, szimultán verselésű,
gondolatritmusos. SZABAD VERS: Prózai
formájú, de versként tördelt sorokban megjelenő lírai szöveg. (Pl. Withman,
Kassák)
VERSFORMA: egy vers kötött ritmusszerkezete. A verselési
módoknak megfelelően vannak időmértékes, ütemhangsúlyos és kevert versformák.
Versformák
jambikus vers - a
szótagszám megtartása mellett zömmel jambusok, az utolsó többnyire kötelezően
jambus
rímes
időmértékes vers = leoninus
blank verse (angol)
drámai jambus - hangsúlyos, jambikus lejtésu, 10 vagy 11 szótagos verssor,
általában rímtelen (Shakespeare művei)
ballada-forma (provanszál
eredetű)
a)
4 versszakos - egyszerű - 3 X 8
soros vsz. ababbcbc + 4 soros ajánlás (Villon: A szép fegyverkovácsné
balladája)
-
3X1o soros + 5 v. 6 v. 7 soros ajánlás (Villon: Ballada a vastag Margot-ról
b)
6 versszakos - kettős ballada - 6 vsz., refrénnel a végén nincs
ajánlás, - magyarra négyes vagy ötös jambusokkal
rondó-forma 8-12-15
soros, két rímre épül, az első sor vagy csak első szava a végén refrénsorként
visszatér
szonett (olasz) 2x4 soros abab v. abba + 2X3 soros
strófa cde vagy cdc (Petrarca)szonettkoszorú
- (mesterszonett) 15 szonettből áll, a 15 az előző 14 kezdősoraiból áll össze
(József A.: A kozmosz éneke)
terzina :háromsoros
strófákból álló versszerkezet - ababcbcdc (Dante:Isteni színjáték)
ottava rima
(nyolcas rím) = stanza :6 sor keresztríes, 2 párrím - abababcc (Arany J.
:Bolond Istók)
a chevy
chase-strófa
(angol-skót ballada-forma) jambikus
lejtésű, xaxa rímképletűa páratlan sorok 8, a párosak 6 szótagosak, 4 illetve
3 jambusból állnak, (Vörösmarty: Szózat, Arany: A walesi bárdok)
VERSHELYZET: A vers
írására motiváló helyzet, a mű
megszületésének körülményei: tér- és időmozzanatok (versíró helyzet),
a lírai én megjelölése és viszonya a tárgyához (a keletkezést elindító emberi
szituáció).
VIRTUALITÁS
Számítógépes
rendszerek segítségével előállított mesterséges környezet, amellyel a
felhasználó virtuális identitása
révén lép interakcióba. A virtuális valóság készítőinek célja lehet egyfelől
a fizikai valóság egy szeletének minél pontosabb utánzása, modellezése.
Ilyen szimulációs eljárásokat az ipari tervezéstől az orvostudományon át a
katonai kiképzésig széles körben alkalmaznak. Virtuálisnak nevezhetünk minden mesterségesen előállított
illúziót, amely képes a természetes érzékszervi benyomások által keltett
valós élmények helyettesítésére. A virtuális könyvtár, múzeum, egyetem vagy enciklopédia gyakran megjelenésében is
igyekszik hasonlítani valóságos társaira, ám voltaképp mindig a fizikai világ
korlátainak átlépésére törekszik. A virtuális intézmények realitása elsősorban abból
fakad, hogy a felhasználók mint valós létezőkkel lépnek
velük interakcióba. A vv definíciója három kulcsfontosságú tényezőt
tartalmaz: a belemerülést, az interaktivitást és az információs intenzitást.
Szakirodalom:
Cs.
Gyimesi Éva: Teremtett világ Világirodalom,
21. századi enciklopédia
Bókay
Antal: Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban, 2001. Osiris
http://www.sulinet.hu/tovabbtan/felveteli/2001/temagyar.html
|